BreslovTorah.com

Official Site of Rabbi Nasan Maimon

LH6-06-Yibum

2024-08-19 – LH6 – EH – Yibum 3 – Para. 17- Nedar Repairs Emunas Chokhomim – Mordechai – Haman – Mor Dror – Esther HaMalka – Purim – Megillah – Banquet of Achashverosh – Achilas Shabbos

Yibum 3 – Nedar Repairs Emunas Chokhomim – Mordechai – Haman – Mor Dror – Esther HaMalka – Purim – Megillah – Banquet of Achashverosh – Achilas Shabbos – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Yibum 3 is based on Likutey Moharan 57.
00:00 – PARAGRAPH 17. Nedar repairs emunas chokhomim. Mordechai and HamanMegillah.
12:00 – Q&R about the difficulty of emunas chokhomim.
15:00 – Haman was hung from a scaffold 50 amos high corresponds to Binah and the concept of nedar.
***21:00 – Q&R about finding tzaddikim in our generation.
22:00 – Why the down fall of Haman was accomplished during the 12th month, Adar.
25:00 – Mordechai begematria is rav chesed. Mor deror – spices of the anointing oil in the Beis HaMikdash.
29:40 – Q&R about both Yosef and Binyamin being called tzaddik.
30:00 – Purim – Megillah – Green – yellow associated with Binah and Esther HaMalka. At times, a demon substituted for Esther when she was in the palace of Achashverosh.
41:00 – Q&R about Vashti forcing the Jewish women to work on Shabbos.
42:00 – At the banquet of Achashverosh, vessels of the Beis HaMikdash were used, therefore Achila bekedush was damaged. The Beis HaMikdash and its vessels are the main tikkun emunas chokhomim.
*44:00 – Although Vashti was replaced by Esther. Achashverosh never touched Esther HaMalka.
46:45 – עֵ֗ת אֲשֶׁ֨ר שָׁלַ֧ט הָֽאָדָ֛ם בְּאָדָ֖ם לְרַ֥ע לֽוֹ – “…a time that a man ruled over [another] man for his [own] harm” (Koheles 8:9).
53:00 – מִדְיָנִים יַשְׁבִּ֣ית הַגּוֹרָ֑ל – “The lot causes quarrels to cease…” (Mishlei 18:18).
54:00 – Achilas Shabbos destroys the enemies of Am Yisrael.
55:00 – NOTE about Tu B’Av – a time of great joy. Closing blessings.

TEXT:

אבן העזר, הלכות יבום, ג׳:י״ז

וְעַל-כֵּן הָמָן הָרָשָׁע מִזֶּרַע עֲמָלֵק, זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, פְּגַם עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, חָשַׁב לְאַבֵּד אֶת הַיְּהוּדִים חַס וְשָׁלוֹם, עַל-יְדֵי-זֶה , עַל-יְדֵי פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים כַּנַּ”ל, כִּי אָז הָיָה בְּסוֹף הַגָּלוּת שֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל מְצַפִּים לַגְּאֻלָּה, לְבִנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁשָּׁם עִקַּר הַתִּקּוּן שֶׁל אֱמוּנַת חֲכָמִים תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, בְּחִינַת מַלְכוּת, בְּחִינַת מִקְּדָשׁ אֲדֹנָי כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ, וְכַמּוּבָא בַּכְּתָבִים שֶׁהַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הוּא בְּחִינַת מַלְכוּת, בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה אֱמוּנַת חֲכָמִים שֶׁנִּתְתַּקֵּן עַל-יְדֵי נֶדֶר וְכַנַּ”ל

וְעַל-כֵּן הָמָן עֲמָלֵק שֶׁמִּתְגַּבֵּר בְּכָל דּוֹר וָדוֹר עַל זֶה עַל-יְדֵי פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים כַּנַּ”ל חָשַׁב מַחֲשָׁבוֹת לְבַטֵּל בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ כַּנַּ”ל, וְרָצָה לְהִתְגַּבֵּר אָז בִּזְמַן חֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ לְהִתְגַּבֵּר עַל יִשְׂרָאֵל אָז בְּיוֹתֵר עַל-יְדֵי פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים שֶׁפָּגְמוּ בַּמֶּה שֶׁהִשְׁתַּחֲווּ לַצֶּלֶם וְכוּ’ וְכַנַּ”ל, וְרָצָה לְאַבְּדָם לְגַמְרֵי, חַס וְשָׁלוֹם, עַל-יְדֵי-זֶה , בִּפְרָט שֶׁהָיוּ נְשׂוּאִים נָשִׁים נָכְרִיּוֹת וּפָגְמוּ בְּאִשָּׁה יִרְאַת ה’, שֶׁהִיא בְּחִינַת אֱמוּנַת חֲכָמִים, בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כַּנַּ”ל

גַּם עִקַּר הִתְגַּבְּרוּתוֹ הָיָה עַל-יְדֵי פְּגַם שָׁאוּל הַמֶּלֶךְ שֶׁהִמְרָה עַל דִּבְרֵי שְׁמוּאֵל הַנָּבִיא וְלֹא הִמְתִּין עָלָיו לְמוֹעֵד שִׁבְעַת יָמִים וְכוּ’, וְאַחַר כָּךְ הֶחֱיָה אֶת אֲגָג מֶלֶךְ עֲמָלֵק וּפָגַם מְאֹד בֶּאֱמוּנַת חֲכָמִים, כִּי לֹא קִיֵּם דִּבְרֵי שְׁמוּאֵל הַנָּבִיא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם, “כִּי חַטַּאת קֶסֶם מֶרִי וְאָוֶן וּתְרָפִים הַפְצַר”. (שמואל א ט״ו:כ״ג)

כִּי מַה שֶּׁהִמְרָה דִּבְרֵי שְׁמוּאֵל וּבָזֶה פָּגַם בֶּאֱמוּנַת חֲכָמִים זֶה נֶחֱשַׁב כְּקֶסֶם וּתְרָפִים, הַיְנוּ עֲבוֹדָה זָרָה וְכַנַּ”ל, וְעַל-כֵּן נִפְסְקָה מַלְכוּתוֹ, כִּי מַלְכוּת הִוא בְּחִינַת אֱמוּנַת חֲכָמִים כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן קָרַע שְׁמוּאֵל אֶת מְעִילוֹ, כִּי פָּגַם בִּלְבוּשׁ מַלְכוּת בִּבְחִינַת חֲלוּקָא דְרַבָּנָן וְכוּ’ וְכַנַּ”ל, וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי-זֶה שֶׁהֶחֱיָה אֶת אֲגַג וּפָגַם בֶּאֱמוּנַת חֲכָמִים, עַל-כֵּן יָצָא מִמֶּנּוּ הָמָן הָרָשָׁע אִישׁ צַר וְאוֹיֵב הַשּוֹנֵא הַגָּדוֹל בְּחִינַת עֵשָׂו, וְרָצָה אָז לְהִתְגַּבֵּר עַל יִשְׂרָאֵל, חַס וְשָׁלוֹם, וּלְאַבְּדָם לְגַמְרֵי חַס וְשָׁלוֹם, עַל-יְדֵי פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים שֶׁהָיָה בְּיָדוֹ אָז קִטְרוּג וּפְגָם הַזֶּה עַל-יְדֵי כַּמָּה בְּחִינוֹת כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן רָצָה חַס וְשָׁלוֹם, לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד וְכוּ’, כִּי מֵחֲמַת שֶׁהִתְגַּבֵּר אָז מְאֹד בַּקִּטְרוּג שֶׁל פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים עַל-כֵּן הָיָה יָכֹל לְקַטְרֵג לְאַבְּדָם לְגַמְרֵי, חַס וְשָׁלוֹם

כִּי עַל פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים אֵין מוֹעִיל שׁוּם רְפוּאָה בִּבְחִינַת דִּלְמָא חִוְיָא דְּרַבָּנָן טַרְקֵיהּ דְּלֵית לֵיהּ אַסְוָתָא וּמֻכְרָח לָמוּת חַס וְשָׁלוֹם, בִּבְחִינַת בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ וְכוּ’ וְכַנַּ”ל, וְעַל-כֵּן הָיָה קִטְרוּגוֹ גָּדוֹל לְאַבְּדָם לְגַמְרֵי חַס וְשָׁלוֹם, וְעַל-כֵּן עִקַּר שִׂנְאָתוֹ וְהִתְגַּבְּרוּתוֹ הָיָה עַל מָרְדְּכַי, שֶׁהוּא הָיָה חֲכַם הַדּוֹר, כְּדֵי לְבַטֵּל חֲכַם הַדּוֹר שֶׁעִקַּר הַתִּקּוּן עַל יָדוֹ כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן עָשָׂה עֵץ גָּבֹהַּ חֲמִשִּׁים אַמָּה לִתְלוֹתוֹ עָלָיו, כִּי רָצָה לְבַטֵּל אֱמוּנַת חֲכָמִים בְּשָׁרְשׁוֹ, כִּי שֹׁרֶשׁ אֱמוּנַת חֲכָמִים הִיא בְּחִינַת נֶדֶר. וְאִיתָא, שֶׁנֶּדֶר הוּא בְּחִינַת בִּינָה יוֹם הַכִּפּוּרִים, בְּחִינַת נוּן שַׁעֲרֵי בִּינָה, בְּחִינַת יוֹבֵל שֶׁעִקַּר קְדֻשָּׁתוֹ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים בִּשְׁנַת הַחֲמִשִּׁים. וְזֶהוּ בְּחִינַת נֶדֶר, בְּחִינַת נוּן ד”ר, כַּמּוּבָא

וְהָמָן רָצָה לְהַשְׁלִיךְ אֶת מָרְדְּכַי חֲכַם הַדּוֹר מִשָּׁם, מִבְּחִינַת נוּן שַׁעֲרֵי בִּינָה כְּדֵי לְבַטֵּל חַס וְשָׁלוֹם, אֱמוּנַת חֲכָמִים בְּשָׁרְשׁוֹ כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן בֶּאֱמֶת הָיְתָה אָז עֵת צָרָה גְּדוֹלָה לְיַעֲקֹב אֲשֶׁר כָּמֹהוּ לֹא נִהְיָתָה, כַּמּוּבָא, אֲבָל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ חָמַל עָלֵינוּ אָז וְהָפַךְ מַחֲשַׁבְתּוֹ הָרָעָה עַל רֹאשׁוֹ וְתָלוּ אוֹתוֹ עַל הָעֵץ אֲשֶׁר הֵכִין לְמָרְדְּכַי, כִּי בֶּאֱמֶת מִשָּׁם הָיָה עִקַּר מַפַּלְתּוֹ מִבְּחִינַת נֶדֶר שֶׁעַל יָדוֹ נִתְתַּקֵּן אֱמוּנַת חֲכָמִים, וְשָׁם בִּבְחִינַת נֶדֶר אֵין לְהָמָן וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא שׁוּם אֲחִיזָה כְּלָל, וְעַל-כֵּן אֵינוֹ יָכוֹל לְהַכְנִיס שָׁם שׁוּם פְּגָם וְקִטְרוּג כְּלָל, וְעַל-כֵּן מִשָּׁם דַּיְקָא הָיְתָה מַפַּלְתּוֹ שֶׁהִפִּילוּ אוֹתוֹ עַל-יְדֵי הָעֵץ גָּבֹהַּ חֲמִשִּׁים אַמָּה שֶׁהוּא בְּחִינַת נֶדֶר כַּנַּ”ל, כִּי עִקַּר הַנֵּס הָיָה עַל-יְדֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר שֶׁהֵם מִזֶּרַע בִּנְיָמִין הַצַּדִּיק, וּבִנְיָמִין הוּא בְּחִינַת נֶדֶר, שֶׁעִקַּר תִקּוּן אֱמוּנַת חֲכָמִים עַל יָדוֹ, כַּמְבֹאָר לְמַעְלָה

וְעַל-כֵּן בִּנְיָמִין דַּיְקָא הִשְׁלִים אֶת הַמִּטָּה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁל יַעֲקֹב אָבִינוּ שֶׁהָיְתָה מִטָּה שְׁלֵמָה שֶׁל שְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטֵי יָהּ, כְּנֶגֶד שְׁנֵים עָשָׂר בָּקָר שֶׁמַּלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה עוֹמֵד עֲלֵיהֶם, שֶׁזֶּה בְּחִינַת אֱמוּנַת חֲכָמִים תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, שֶׁהִיא בְּחִינַת מַלְכוּת כַּנַּ”ל, עַל-כֵּן נוֹלַד בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, שֶׁהִיא בְּחִינַת מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה כַּמּוּבָא, שֶׁשָּׁם כְּלוּלִים כָּל הָעֶשֶׂר קְדֻשּׁוֹת, כִּי עִקַּר שְׁלֵימוּת וְתִקּוּן מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהִיא בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה אֱמוּנַת חֲכָמִים, הוּא עַל-יְדֵי לֵדַת בִּנְיָמִין, שֶׁהוּא בְּחִינַת נֶדֶר כַּנַּ”ל

וְעַל-כֵּן הָיָה כֹּחַ בְּמָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר שֶׁיָּצְאוּ מִמֶּנּוּ לְבַטֵּל קְלִפַּת הָמָן עֲמָלֵק שֶׁעִקַּר אֲחִיזָתוֹ מִפְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים, כִּי עַל-יְדֵי נֶדֶר מְתַקְּנִין וּמַעֲלִין אֱמוּנַת חֲכָמִים כַּנַּ”ל. וְזֶה שֶׁרָצָה הָמָן לְהִתְגַּבֵּר עַל יִשְׂרָאֵל בְּחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר, כִּי שְׁנֵים עָשָׂר חֳדָשִׁים הֵם כְּנֶגֶד שְׁנֵים עָשָׂר שְׁבָטִים, כַּמּוּבָא. נִמְצָא, שֶׁחֹדֶשׁ הַשְּׁנֵים עָשָׂר הוּא כְּנֶגֶד בִּנְיָמִין, וְרָצָה לְהִתְגַּבֵּר אָז דַּיְקָא כְּדֵי לְבַטֵּל אֱמוּנַת חֲכָמִים בְּשָׁרְשׁוֹ, כִּי חָשַׁב מֵאַחַר שֶׁנֶּחֱרַב הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁנִּבְנָה בְּחֶלְקוֹ שֶׁל בִּנְיָמִין שֶׁהוּא בְּחִינַת תִּקּוּן אֱמוּנַת חֲכָמִים עַל-יְדֵי הַנֶּדֶר כַּנַּ”ל, עַל-כֵּן כְּבָר נִתְבַּטֵּל, חַס וְשָׁלוֹם, כֹּחַ בִּנְיָמִין, כֹּחַ הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ, וְעַל-כֵּן רָצָה לְהִתְגַּבֵּר בְּחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר דַּיְקָא, אֲבָל בֶּאֱמֶת נַהֲפֹךְ הוּא

כִּי זֶה הַכֹּחַ שֶׁל בִּנְיָמִין בְּחִינַת נֶדֶר אֵין מִתְבַּטֵּל לְעוֹלָם אֲפִלּוּ בִּזְמַן הַחֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, כִּי לְשָׁם אֵין מַגִּיעַ שׁוּם פְּגָם וְקִטְרוּג, וְעַל-כֵּן הִכְנִיעוּ אוֹתוֹ דַּיְקָא בְּזֶה הַחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר עַל-יְדֵי בְּחִינַת בִּנְיָמִין, בְּחִינַת נֶדֶר, עַל-יְדֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר שֶׁהָיָה מִזַּרְעוֹ שֶׁל בִּנְיָמִין כַּנַּ”ל, כִּי מָרְדְּכַי הָיָה אֲחִיזָתוֹ מִמָּקוֹם גָּבֹהַּ מְאֹד מְאֹד, כַּמּוּבָא בְּחִינַת פְּלִיאוֹת חָכְמָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת נֶדֶר וְהוּא בְּחִינַת מָר דְּרוֹר מָרֵי דַּכְיָא, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה. מָר דְּרוֹר הוּא רֹאשׁ שֶׁל הַבְּשָׂמִים שֶׁל שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה הוּא בְּחִינַת נֶדֶר שֶׁל יַעֲקֹב, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ, וַיִּצֹק שֶׁמֶן עַל רֹאשָׁהּ

כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ שָׁם בַּמַּאֲמָר הַנַּ”ל, בְּחִינַת בְּשֶׁמֶן קָדְשִׁי מְשַׁחְתִּיו, עַיֵּן שָׁם, וְעַל-כֵּן בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה נִמְשְׁחוּ כָּל כְּלֵי הַמִּשְׁכָּן וְהַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁהוּא בְּחִינַת נֶדֶר, שֶׁכָּל הַקָּרְבָּנוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת נֶדֶר שֶׁבָּאִים בְּנֶדֶר וּנְדָבָה, (וַאֲפִלּוּ קָרְבָּנוֹת שֶׁל חוֹבָה, עַל כָּל פָּנִים צְרִיכִים לִדֹּר וּלְהַקְדִּישׁ הַקָּרְבָּן קֹדֶם הֲבָאָתוֹ) כֻּלָּם הָיוּ צְרִיכִים לְהָבִיא בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ וּכְלֵי שָׁרֵת שֶׁנִּתְקַדְּשׁוּ כֻּלָּם בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה. נִמְצָא, שֶׁשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה הוּא בִּבְחִינַת נֶדֶר וּמִשָּׁם הָיָה אֲחִיזַת מָרְדְּכַי בְּחִינַת מָר דְּרוֹר וְכַנַּ”ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת אֶסְתֵּר שֶׁהָיְתָה יְרַקְרֹקֶת, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (מְגִלָּה יג) בְּחִינַת קַו הַיָּרֹק שֶׁמַּקִּיף אֶת הָעוֹלָם, כַּמּוּבָא

זֶה בְּחִינַת בִּינָה, בְּחִינַת נֶדֶר כַּמּוּבָא, וְעַל-כֵּן הָיְתָה יְכוֹלָה לִהְיוֹת אֵצֶל אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וְאַף-עַל-פִּי-כֵן לֹא נָגַע בָּהּ כַּמּוּבָא, כִּי שֵׁדָה נִזְדַּמְּנָה לוֹ, כְּמוֹ שֶׁאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, כִּי שָׁם בִּבְחִינַת נֶדֶר, בְּחִינַת אֶסְתֵּר יְרַקְרֹקֶת אֵין שָׁם שׁוּם נְגִיעָה לְהַסִּטְרָא אָחֳרָא כְּלָל, אַדְּרַבָּא, עִקַּר בִּנְיַן אֱמוּנַת חֲכָמִים, בְּחִינַת אִשָּׁה יִרְאַת ה’, הוּא מִשָּׁם, כִּי הָמָן הוּא מְמוּכָן, צִוָּה לַהֲרֹג אֶת וַשְׁתִּי הַמִּרְשַׁעַת, וְלִכְאוֹרָה תָּמוּהַּ, כִּי מֶה הָיָה כַּוָּנַת הָמָן בָּזֶה לַהֲרֹג מִרְשַׁעַת וְשׂוֹנֵאת יִשְׂרָאֵל כְּמוֹתָהּ?! אַךְ בְּוַדַּאי כַּוָּנַת הַסִּטְרָא אָחֳרָא שֶׁהָיְתָה מְלֻבֶּשֶׁת בְּהָמָן הָרָשָׁע הָיְתָה בְּוַדַּאי לְרָעָה חַס וְשָׁלוֹם, כִּי הַסִּטְרָא אָחֳרָא כִּוְּנָה בִּשְׁבִיל זֶה כְּדֵי לַהֲרֹג אֶת וַשְׁתִּי שֶׁיִּתְגַּלְגֵּל הַדָּבָר שֶׁתִּלָּקַח אֶסְתֵּר לְבֵית הַמֶּלֶךְ כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם יְנִיקָה מֵאִשָּׁה יִרְאַת ה’

שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים, כִּי מֵחֲמַת שֶׁפָּגְמוּ אָז בְּאִשָּׁה יִרְאַת ה’ עַל-יְדֵי הַנָּשִׁים נָכְרִיּוֹת שֶׁנָּשְׂאוּ וְעַל-יְדֵי פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים הַנַּ”ל וְכַנַּ”ל, עַל-כֵּן סָבְרוּ שֶׁיֵּשׁ לָהֶם עַכְשָׁו אֲחִיזָה שֶׁתִּלָּקַח אֶסְתֵּר, שֶׁהִיא אִשָּׁה יִרְאַת ה’, אֶל אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ כְּדֵי לִפְגֹּם אֶת מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה בְּיוֹתֵר חַס וְשָׁלוֹם, וְעַל-יְדֵי-זֶה יִתְגַּבְּרוּ עַל יִשְׂרָאֵל חַס וְשָׁלוֹם

אֲבָל בֶּאֱמֶת הַכֹּל נִתְהַפֵּךְ עֲלֵיהֶם וְנַהֲפֹךְ הוּא, כִּי, אַדְּרַבָּא, הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ חֲשָׁבָהּ לְטוֹבָה וּבָזֶה הִקְדִּים רְפוּאָה לַמַּכָּה וּמִינֵיהּ וּבֵיהּ אַבָּא לֵיזִיל בֵּיהּ נַרְגָּא וְהָמָן בְּעַצְמוֹ הִקְדִּים הָרְפוּאָה לְיִשְׂרָאֵל וְתָלָה אֶת עַצְמוֹ בַּמֶּה שֶׁצִּוָּה לַהֲרֹג אֶת וַשְׁתִּי, שֶׁהִיא הָיְתָה מַלְכוּת הָרְשָׁעָה שֶׁהִתְגַּבְּרָה אָז מְאֹד עַל יִשְׂרָאֵל, עַל מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה, עַל אִשָּׁה יִרְאַת ה’, עַד שֶׁלָּקְחָה בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל וְהִפְשִׁיטָה אוֹתָם וְעָשְׂתָה בָּהֶם מְלָאכָה בְּשַׁבָּת דַּיְקָא, כִּי עַל-יְדֵי פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִפְגָּם חַס וְשָׁלוֹם, אִשָּׁה יִרְאַת ה’, עַל-יְדֵי-זֶה אֵין זוֹכִין לְשַׁבָּת, כַּמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ”ל, וְעַל-כֵּן מֵאַחַר שֶׁאָז נִפְגַּם אִשָּׁה יִרְאַת ה’ וְנִפְגַּם אֱמוּנַת חֲכָמִים, עַל-כֵּן עָשְׂתָה מְלָאכָה בִּבְנוֹת יִשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם בִּבְחִינַת אִשָּׁה יִרְאַת ה’, בְּשַׁבָּת דַּיְקָא, כִּי פָּגְמוּ בַּשַּׁבָּת עַל-יְדֵי פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים כַּנַּ”ל

וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ חָמַל עַל יִשְׂרָאֵל וּבֶאֱמֶת מֵאִתּוֹ הָיְתָה לַהֲרֹג אֶת וַשְׁתִּי הַמִּרְשַׁעַת בְּשַׁבָּת, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִכְנַע מַלְכוּת הָרְשָׁעָה וְנִתְגַּבְּרָה מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה, כִּי כְּשֶׁזֶּה נוֹפֵל זֶה קָם, וְכָל זֶה הָיָה בְּעֵת סְעֻדָּתוֹ שֶׁל אוֹתוֹ רָשָׁע, כִּי עָשָׂה סְעֻדָּה גְּדוֹלָה כַּמָּה יָמִים וְהִשְׁתַּמֵּשׁ בִּכְלֵי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁכָּל זֶה מוֹרֶה שֶׁנִּפְגַּם אֱמוּנַת חֲכָמִים, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה אֵין זוֹכִין לְשַׁבָּת וְנִפְגָּם אֲכִילָה דִּקְדֻשָּׁה, וַאֲזַי מִתְגַּבֶּרֶת בְּחִינַת אֲכִילָה דְּסִטְרָא אָחֳרָא, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַסְּעֻדָּה הַגְּדוֹלָה שֶׁל אוֹתוֹ רָשָׁע וְהִתְגַּבֵּר עַד שֶׁגַּם יִשְׂרָאֵל נֶהֱנוּ מֵאוֹתָהּ סְעֻדָּה, וְכָל זֶה הָיָה עַל-יְדֵי פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן נִשְׁתַּמְּשׁוּ אָז בִּכְלֵי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁהוּא עִקַּר תִּקּוּן אֱמוּנַת חֲכָמִים כַּנַּ”ל כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה נִפְגָּם חַס וְשָׁלוֹם, אֱמוּנַת חֲכָמִים בְּיוֹתֵר כַּנַּ”ל, וְאָז דַּיְקָא גִּלְגֵּל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּרַחֲמָיו לַהֲרֹג אֶת וַשְׁתִּי בְּשַׁבָּת, שֶׁהִיא מַלְכוּת הָרְשָׁעָה שֶׁנִּכְנְעָה וְנָפְלָה וְתַחְתָּהּ נִלְקְחָה אֶסְתֵּר

וְאַף-עַל-פִּי-כֵן לֹא נָגַע אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ בְּמַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה, בְּאִשָּׁה יִרְאַת ה’, כִּי לֹא נָגַע בְּאֶסְתֵּר כְּלָל כַּנַּ”ל, כִּי אֶסְתֵּר יְרַקְרֹקֶת הָיְתָה מִבְּחִינַת נֶדֶר שֶׁשָּׁם אֵין לָהֶם שׁוּם נְגִיעָה כְּלָל כַּנַּ”ל, אַדְּרַבָּא, עִקַּר בִּנְיַן אִשָּׁה יִרְאַת ה’ בְּחִינַת אֱמוּנַת חֲכָמִים הִוא מִשָּׁם, וְעַל-כֵּן הָיְתָה טוֹבֶלֶת וְעוֹלָה וְיוֹשֶׁבֶת בְּחֵיקוֹ שֶׁל מָרְדְּכַי, כִּי לֹא נָגַע בָּהּ כְּלָל, כַּמּוּבָא דְּאַדְּרַבָּא, עַל-יְדֵי-זֶה הָיָה תֹּקֶף הַנֵּס בִּבְחִינַת עֵת אֲשֶׁר שָׁלַט הָאָדָם בְּאָדָם לְרַע לוֹ, כַּמּוּבָא, כִּי לֹא דַּי שֶׁלֹּא נָגַע בָּהּ וְלֹא נִפְגַּם מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה אִשָּׁה יִרְאַת ה’ אֱמוּנַת חֲכָמִים עַל-יְדֵי-זֶה

אַדְּרַבָּא, הִיא הִכְנִיעָה אֶת מַלְכוּת הָרְשָׁעָה שֶׁעָמַד אָז עַל יִשְׂרָאֵל, כִּי הָיְתָה אֲחִיזָתָהּ מִבְּחִינַת נֶדֶר שֶׁשָּׁם אֵין לָהֶם שׁוּם נְגִיעָה, אַדְּרַבָּא, מִשָּׁם נִבְנָה מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה אֱמוּנַת חֲכָמִים, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נוֹפֵל מַלְכוּת דְּסִטְרָא אָחֳרָא כַּנַּ”ל

וְעַל-כֵּן “וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה” (אֶסְתֵּר ג), כִּי הָיָה מִזֶּרַע בִּנְיָמִין שֶׁלֹּא הִשְׁתַּחֲוָה לְעֵשָׂו הָרָשָׁע כַּמּוּבָא, הַיְנוּ כִּי בִּנְיָמִין הָיָה מִבְּחִינַת נֶדֶר, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְתַּקֵּן אֱמוּנַת חֲכָמִים, וְעַל-כֵּן הוּא דַּיְקָא לֹא הִשְׁתַּחֲוָה לְעֵשָׂו הָרָשָׁע, כִּי הַהִשְׁתַּחֲוָאָה לְעֵשָׂו, שֶׁהוּא עֲבוֹדָה זָרָה, הִיא בְּחִינַת פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים, פְּגַם יֶרֶךְ יַעֲקֹב כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן גַּם מָרְדְּכַי שֶׁיָּצָא מִבִּנְיָמִין לֹא הִשְׁתַּחֲוָה לְהָמָן הָרָשָׁע, כִּי מָרְדְּכַי הוּא בְּחִינַת נֶדֶר תִּקּוּן אֱמוּנַת חֲכָמִים, בְּחִינַת מָר דְּרוֹר כַּנַּ”ל

וְעַל-כֵּן כְּשֶׁבָּא הָמָן אֶל מָרְדְּכַי מְצָאוֹ עוֹסֵק בְּפָרָשַׁת קָרְבָּנוֹת וְאָמַר לוֹ, אָתָא קוֹמֵץ מִנְחָה דִּידְכוּ וְנִצַּח אוֹתוֹ וְאֶת בָּנָיו, כִּי דַּיְקָא עַל-יְדֵי בְּחִינַת קָרְבָּנוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת נֶדֶר, שֶׁהָיוּ עוֹסְקִים בָּהֶם בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, עַל-יְדֵי-זֶה דַּיְקָא נָפַל הָמָן כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן הָמָן הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל כְּדֵי לִפְגֹּם בְּגוֹרָל דִּקְדֻשָּׁה, שֶׁהוּא בְּחִינַת שַׁבָּת שֶׁעַל יָדוֹ נִכְנָע שִׂנְאַת עֵשָׂו, שֶׁהוּא בְּחִינַת הָמָן עֲמָלֵק, בִּבְחִינַת מִדְיָנִים יַשְׁבִּית הַגּוֹרָל, כַּמְבֹאָר הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר הַנַּ”ל. אֲבָל בֶּאֱמֶת הַכֹּל נִתְהַפֵּךְ עָלָיו, כִּי עַל-יְדֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר, שֶׁהֵם בְּחִינַת נֶדֶר פְּלִיאוֹת חָכְמָה, נִתְתַּקֵּן אֱמוּנַת חֲכָמִים, וְעַל-יְדֵי-זֶה זָכוּ לְשַׁבָּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת גּוֹרָל, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִכְנַע הָמָן, שֶׁהוּא בְּחִינַת עֵשָׂו, כִּי עַל-יְדֵי בְּחִינַת שַׁבָּת, עַל-יְדֵי-זֶה הוּא נִכְנַע בִּבְחִינַת לְהַשְׁבִּית אוֹיֵב וּמִתְנַקֵּם, דְּהַיְנוּ לְהַשְׁבִּית הָמָן, שֶׁהוּא אִישׁ צַר וְאוֹיֵב וְכוּ’

To dedicate this shiur, click HERE.