BreslovTorah.com

Official Site of Rabbi Nasan Maimon

LH6-03-Kiddushin

2024-07-09 – LH6 – EH – Kiddushin 3 – Para. 21 – The Publication of Holy Seforim Helps to Bring Moshiach – Secular Philosophy Books Should Be Removed from a Jewish Home – Sheidim – Demons – Incantations Based on Kabala – Avishai vs. Ishbi beNob – Belief In Angels Is a Foundation of Emunah

Kiddushin 3 – The Publication of Holy Seforim Helps to Bring Moshiach – Secular Philosophy Books Should Be Removed from a Jewish Home – Sheidim – Demons – Incantations Based on KabalaAvishai vs. Ishbi beNob – Belief In Angels Is a Foundation of Emunah – There Will Never Be Enough Torah Seforim – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Kiddushin 3 is based on Likutey Moharan 13“Ashrei HaAm – Hashgacha”.
00:00 – PARAGRAPH 21. Increasing the publication of Torah writing helps to bring Moshiach. Reference to Likutey Moharan 61.
*02:00 – Secular philosophy books should be removed from a Jewish home with more stringency that removing chometz for Pesach.
12:00 – The existence of sheidim – demons – harmful spiritual entities.
16:45 – RE saying a Torah-based incantation on shabbos – the Vilna Gaon takes issue with the Rambam on Yoreh Deah 179:6). It is very rare that an acharaon will disagree with a rishon, but the Vilna Gaon (an acharon) points out that the Rambam differs from all the other rishonim on the point of the effectiveness of Torah-based incantations and the existence of demons.
24:00 – The holy Baal Shem Tov explains that the Torah provides antidotes to the impure use of “magic”.
25:00 – Examples of the use of incantations (speaking Names of HaShem) in the Torah, eg. when Dovid HaMelech’s general Avishai saved him from an attack by Ishbi beNob – the brother of Golias. (Bavli Sanhedrin 95a).
29:00 – Torah-based incantations are applications of kabalah.
30:00 – Q&R about which Jewish books of philosophy we don’t use, such as the commentary of the Ralbag. Mesiras Yesharim by the Ramchal zal was praised by Rebbe Nachman.
32:00 – Q&R – philosophy in our times includes certain aspects of psychology and other sciences.
34:30 – Q&R – Belief in demons in central to faith in HaShem and His Torah because it stands in opposition to atheism.
*37:30 – “If a person denies the existence of angels and demons, they are denying a major aspect of HaShem.”
38:00 – It’s forbidden for a person to oppose the publication of holy seforim that increase faith in HaShem and His Torah.
47:00 – Millions of seforim need to be written in order to help people get to Olam HaBah. Every heart is unique, and if even one person is helped by one holy sefer, it is worthwhile printing it.
*49:00 – The Baal Shem HaKodesh on “Toras HaShem temima…” – with all the millions of holy seforim in existence, it’s nothing compared to what can be written about the Torah.
51:50 – Holy seforim travel to distant places and can have far-reaching effects on the world.

TEXT:

אבן העזר, הלכות קדושין, ג׳:כ״א

וְזֶהוּ בְּחִינַת הַדְפָּסַת סְפָרִים קְדוֹשִׁים שֶׁל הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁנִּתְפַּשְּׁטָה עַכְשָׁו בְּיוֹתֵר שֶׁהוּא דָּבָר גָּדוֹל וְהוּא הִתְקָרְבוּת מָשִׁיחַ, כַּמְבֹאָר בְּהַתּוֹרָה “חֲדִי רַבִּי שִׁמְעוֹן” (סִימָן סא) שֶׁרִבּוּי הַסְּפָרִים הֵם טוֹבָה גְּדוֹלָה וְתִקּוּן גָּדוֹל לְיִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא שָׁם שֶׁכְּבָר יֵשׁ סְפָרִים הַרְבֵּה וְעוֹד עֲתִידִין לִהְיוֹת סְפָרִים רַבִּים, וְכֻלָּם צְרִיכִים לְהָעוֹלָם וְאָסוּר לְהַלְעִיג עַל אֶחָד מֵהֶם וְכוּ’, כִּי רַק הַסְּפָרִים הַמְדַבְּרִים מֵחֲקִירוֹת צְרִיכִין לְהַרְחִיק כִּמְטַחֲוֵי קֶשֶׁת וּלְבַעֲרָם מִבֵּיתוֹ בְּבִעוּר חָמֵץ וּשְׂאוֹר וְיוֹתֵר וְיוֹתֵר, אֲפִלּוּ אִם חִבְּרָם גְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה מִי שֶׁיִּהְיֶה צְרִיכִים בִּעוּר מִבֵּיתוֹ וּרְשׁוּתוֹ, כִּי אוֹסְרִים בְּמַשֶּׁהוּ יוֹתֵר מֵחָמֵץ וּשְׂאוֹר, כִּי חָמֵץ וּשְׂאוֹר הֵם לֹא תַעֲשֶׂה אַחַת אוֹ שְׁתַּיִם, אֲבָל סְפָרִים אֵלּוּ כָּל דִּבְרֵיהֶם נוֹגְעִים בִּכְלַל אֱמוּנַת בֵּית יִשְׂרָאֵל, עַל-כֵּן בְּוַדַּאי אֵין לַחֲלֹק כָּבוֹד בְּעִנְיָן זֶה אֲפִלּוּ לַגָּדוֹל שֶׁבַּגְּדוֹלִים, מֵאַחַר שֶׁיְּכוֹלִין לְהִכָּשֵׁל עַל-יְדֵי-זֶה , לְזַלְזֵל בִּכְבוֹד כָּל הַתּוֹרָה וּמֹשֶׁה וְיִשְׂרָאֵל

כִּי כָּל דִּבְרֵיהֶם כְּמַדְקְרוֹת חֶרֶב נֶגֶד דִּבְרֵי כָּל הַתַּנָּאִים וְהָאֲמוֹרָאִים הַקְּדוֹשִׁים וְהַנּוֹרָאִים אֲשֶׁר קָטָן שֶׁבְּכֻלָּם הָיָה יָכֹל לְהַחֲיוֹת מֵתִים, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, יְדַעְנָא דְּזוּטְרֵי דְּבְכוּ יָדְעֵי לְהַחֲיוֹת מֵתִים

וְלִפְעָמִים אֵלּוּ סִפְרֵי הַחֲקִירוֹת גּוֹנְבִים דַּעַת יִשְׂרָאֵל וְרוֹצִים לְהַכְנִיס דֵּעוֹתֵיהֶם הָרָעוֹת וְהַזָּרוֹת בְּתוֹךְ דִּבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה הַקְּדוֹשִׁים, וְלִפְעָמִים הֵם מְסִירִים הַבּוּשָׁה מֵעַל פְּנֵיהֶם וּמְעִזִּים מִצְחָם נֶגְדָּם וְחוֹלְקִים עֲלֵיהֶם וְכוֹפְרִים בְּדִבְרֵיהֶם בְּפֵרוּשׁ וּפוֹסְקִים דִּין לְעַצְמָם שֶׁמֻּתָּר לַחֲלֹק עַל דִּבְרֵי הַגְּמָרָא בְּמָקוֹם שֶׁאֵין דִּין יוֹצֵא מִשָּׁם, אוֹי לְאָזְנַיִם שֶׁכָּךְ שׁוֹמְעוֹת, כִּי אֵיךְ יִפְצוּ פֶּה שֶׁאֵין דִּין יוֹצֵא מִשָּׁם, כִּי הֲלֹא כָּל דִּינֵי הַתּוֹרָה יוֹצְאִים מֵאֵלּוּ הָאַגָּדוֹת שֶׁהֵם חוֹלְקִים עֲלֵיהֶם, מֵאַחַר שֶׁאֵלּוּ הָאַגָּדוֹת מְחַזְּקִים אֶת הָאֱמוּנָה עַל-יְדֵי סִפּוּר הַנִּסִּים וְהַנִּפְלָאוֹת וּמוּסָרָם הַנִּפְלָא וְכַיּוֹצֵא, שֶׁכָּל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵשׁ כְּדֵי לְהַדְרִיךְ אֶת הָאָדָם בְּדֶרֶךְ הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה בְּדֶרֶךְ אֲבוֹתֵינוּ, וְהֵם רוֹצִים לַהֲפֹךְ אֶת הַקְּעָרָה, חַס וְשָׁלוֹם, כְּאִלּוּ יֵשׁ רְשׁוּת לַחֲלֹק עַל אַגָּדַת רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, אוֹי לָעֵינַיִם לִרְאוֹת בְּסֵפֶר כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה עַד שֶׁיֵּשׁ שֶׁכּוֹפְרִים בְּשֵׁדִים שֶׁכָּל דִּבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה מְלֵאִים מִזֶּה וְהוּא מִיסוֹדוֹת הָאֱמוּנָה

כִּי צְרִיכִים לֵידַע וּלְהַאֲמִין שֶׁיֵּשׁ מַלְאָכִים קְדוֹשִׁים וּלְהֵפֶךְ בְּהַסִּטְרָא אָחֳרָא יֵשׁ קְלִפּוֹת וְשֵׁדִים, שֶׁהֵם מִשְׁפָּחוֹת רַבִּים מְאֹד מְאֹד וְאוֹכְלִים כִּבְנֵי אָדָם וְכוּ’, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, שִׁשָּׁה דְּבָרִים נֶאֶמְרוּ בָּהֶם וְכוּ’, וְהֵם מַזִּיקֵי עָלְמָא וְכָל הֶעֳנָשִׁים עַל יָדָם, רַחֲמָנָא לִצְלַן, וּכְמוֹ שֶׁכָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל מַאֲמִינִים בָּזֶה כְּמוֹ שֶׁהוּא בֶּאֱמֶת, וּכְמוֹ שֶׁכְּבָר אֵרְעוּ כַּמָּה מַעֲשִׂיּוֹת מִזֶּה אֵין מִסְפָּר, כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה בַּגְּמָרָא וּבִשְׁאָר סְפָרִים רַבִּים מְאֹד, וְאֵיךְ יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת לַחֲלֹק כָּבוֹד לַגָּדוֹל שֶׁבַּגְּדוֹלִים בְּדָבָר שֶׁנּוֹגֵעַ נֶגֶד אֱמוּנַת יִשְׂרָאֵל שֶׁהוּא יְסוֹד כָּל הַתּוֹרָה, וּבִפְרָט שֶׁכְּבָר נִתְפַּשְּׁטוּ סִפְרֵי הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וְכִתְבֵי הָאֲרִיזַ”ל וּשְׁאָר סְפָרִים קְדוֹשִׁים הַהוֹלְכִים עַל-פִּי דַּרְכֵיהֶם הַקְּדוֹשִׁים

וּבְוַדַּאי כָּל דִּבְרֵיהֶם שֶׁל הַסְּפָרִים הַהוֹלְכִים בְּדַרְכֵי הַחֲקִירוֹת בְּטֵלִים וּמְבֻטָּלִים נֶגֶד דִּבּוּר אֶחָד מִדִּבְרֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחָאי זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה וְתַלְמִידָיו גְּדוֹלֵי הַתַּנָּאִים וְהָאֲמוֹרָאִים, וְאֵין לְהַאֲרִיךְ בָּזֶה בְּדָבָר הַמּוּבָן מֵאֵלָיו. עַל-כֵּן סְפָרִים כָּאֵלּוּ הַהוֹלְכִים בְּדַרְכֵי הַחֲקִירוֹת צְרִיכִין בִּעוּר, מִכָּל שֶׁכֵּן שֶׁרָאוּי לִגְזֹר שֶׁלֹּא לְהַדְפִּיסָם עוֹד, אֲבָל כָּל הַסְּפָרִים הַהוֹלְכִים בְּדַרְכֵי הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה בְּדֶרֶךְ אֲבוֹתֵינוּ, בְּדֶרֶךְ הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה בְּוַדַּאי מִצְוָה גְּדוֹלָה לְהַדְפִּיסָם, לְהַרְבּוֹת סְפָרִים כְּחוֹל הַיָּם, כִּי כָּל סֵפֶר שֶׁמְּדַבֵּר מֵעִנְיְנֵי תּוֹרָה הֵן בְּדֶרֶךְ הַפְּשָׁט, אוֹ דְּרוּשׁ, אוֹ רֶמֶז, אוֹ סוֹד, אוֹ פֵּרוּשׁ, אוֹ בֵּאוּר, אוֹ סִפְרֵי פּוֹסְקִים וּשְׁאֵלוֹת וּתְשׁוּבוֹת, אוֹ סִפְרֵי מוּסָר וְאַגָּדוֹת וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם, כֻּלָּם נְכוֹחִים לַמֵּבִין וְכֻלָּם צְרִיכִים לְהָעוֹלָם, כֻּלָּם אֲהוּבִים, כֻּלָּם קְדוֹשִׁים, כִּי כֻּלָּם מְדַבְּרִים מֵרְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ הַנֶּעְלָם בְּהַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, וּבְוַדַּאי אָסוּר לָקוּץ בְּרִבּוּי סְפָרִים כְּמוֹ שֶׁנִּמְצָאִים קְצָת אֲשֶׁר עֵינֵיהֶם צָרָה כְּשֶׁרוֹאִים שֶׁנִּתְחַדֵּשׁ עוֹד אֵיזֶה סֵפֶר חָדָשׁ, וְעָתָק יֵצֵא מִפִּיהֶם כְּאִלּוּ מִצְטַעֲרִים עַל הָרִאשׁוֹנִים שֶׁכְּבָר יֵשׁ הַרְבֵּה סְפָרִים וְלָמָּה לוֹ עוֹד

וּבֶאֱמֶת לֹא בְּדַעַת יְדַבְּרוּ, כִּי לַכֹּל עֵת וּזְמַן לְכָל חֵפֶץ, כִּי מִי יַכְרִיחַ אוֹתוֹ לִלְמֹד זֶה הַסֵּפֶר וְאִם לֹא יִהְיֶה לוֹ פְּנַאי לִלְמֹד זֶה הַסֵּפֶר הֶחָדָשׁ רַק יְבַלֶּה יָמָיו בִּסְפָרִים שֶׁיֵּשׁ מִכְּבָר מִי יִמְחֶה בְּיָדוֹ, וּמַה אִכְפַּת לֵיהּ שֶׁיֵּשׁ עוֹד סְפָרִים בָּעוֹלָם אוּלַי יֵשׁ בְּנֵי אָדָם שֶׁמְּסֻגָּל לָהֶם זֶה הַסֵּפֶר דַּיְקָא, כְּמוֹ שֶׁרוֹאִין בַּחוּשׁ שֶׁיֵּשׁ בְּנֵי אָדָם שֶׁיֵּשׁ לָהֶם חִיּוּת מִסֵּפֶר זֶה, וְיֵשׁ בְּנֵי אָדָם שֶׁמְּחַיֶּה אוֹתָם סֵפֶר אַחֵר, וְגַם בְּאָדָם אֶחָד בְּעַצְמוֹ יֵשׁ שִׁנּוּיִים בֵּין הַזְּמַן לִפְעָמִים מִתְעוֹרֵר לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל-יְדֵי דָּבָר זֶה שֶׁבְּסֵפֶר זֶה, וְלִפְעָמִים אֵינוֹ יָכוֹל לְהִתְעוֹרֵר כִּי אִם עַל-יְדֵי דִּבְרֵי תּוֹרָה וּמוּסָר שֶׁבְּסֵפֶר אַחֵר, וְגַם מִי שֶׁנַּפְשׁוֹ חָשְׁקָה בַּתּוֹרָה וּמְבַלֶּה יָמָיו עָלֶיהָ כָּרָאוּי כִּי לְכָךְ נוֹצָר יֵשׁ פְּנַאי בִּימֵי הָאָדָם אֲשֶׁר הוּא חַי עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה לְעַיֵּן וּלְהַבִּיט בִּסְפָרִים הַרְבֵּה מְאֹד, כְּמוֹ שֶׁרָאִינוּ כַּמָּה גְּדוֹלִים שֶׁהָיוּ בְּקִיאִים בְּכַמָּה סְפָרִים הַרְבֵּה מְאֹד, וְלָמָּה לֹא נִלְמַד קַל וָחֹמֶר מֵהָעַכּוּ”ם

כִּי לֹא קִבְּלוּ אֶת הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה וְכָל עִנְיְנֵי חָכְמָתָם בְּעִסְקֵי הָעוֹלָם הַזֶּה שֶׁהוּא הֶבֶל וָרִיק צֵל עוֹבֵר, וְאַף-עַל-פִּי-כֵן יֵשׁ לָהֶם הַרְבֵּה סְפָרִים אֲלָפִים וּרְבָבוֹת בַּאֲרִיכוּת גָּדוֹל מְאֹד, וּבְכָל מְדִינָה וּמְדִינָה נִתְחַדְּשִׁים אֶצְלָם סִפְרֵיהֶם הַרְבֵּה מְאֹד בְּכָל שָׁנָה וְכִמְעַט בְּכָל יוֹם, וְאֵינָם קָצִים בְּרִבּוּי סִפְרֵיהֶם, וּמַדּוּעַ נִבְגֹּד אֲנַחְנוּ, חַס וְשָׁלוֹם, לְהַקְפִּיד, חַס וְשָׁלוֹם, עַל רִבּוּי הַסְּפָרִים שֶׁל הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה אֲשֶׁר הִיא חַיֵּינוּ וְאֹרֶךְ יָמֵינוּ בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא לְעוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ אָרֹךְ וָטוֹב לְעוֹלְמֵי עַד וּלְנֶצַח נְצָחִים, וַהֲלֹא כַּמָּה תַּחְבּוּלוֹת עוֹשִׂין וְכַמָּה סְפָרִים לַאֲלָפִים וּרְבָבוֹת מְחַבְּרִים בִּשְׁבִיל עִסְקֵי עוֹלָם הַזֶּה, קַל וָחֹמֶר בֶּן בְּנוֹ שֶׁל קַל וָחֹמֶר כַּמָּה אַלְפֵי אֲלָפִים וְרִבֵּי רִבְבוֹת סְפָרִים עַד אֵין קֵץ אָנוּ צְרִיכִים לְחַבֵּר וּלְהַדְפִּיס בִּשְׁבִיל הַתַּכְלִית הָאַחֲרוֹן לָעוֹלָם הַבָּא, כִּי אָנוּ צְרִיכִין לְהָכִין לְעַצְמֵנוּ צֵדָה לְדַרְכֵּנוּ הָרָחוֹק מְאֹד מְאֹד

וּכְבָר נִלְכְּדוּ רַבִּים מְאֹד מְאֹד בְּתַאֲווֹת עוֹלָם הַזֶּה וַהֲבָלָיו וְטָעוּתָיו, וְכַמָּה תַּחְבּוּלוֹת וְכַמָּה סְפָרִים אֵין מִסְפָּר אָנוּ צְרִיכִין לְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם כְּדֵי לִמְצֹא עֵצָה וְתַחְבּוּלָה לְהַצִּיל אֶת נַפְשׁוֹתֵינוּ וְנֶפֶשׁ בָּנֵינוּ וּבְנוֹתֵינוּ וְהַתְּלוּיִים בָּנוּ, לְהַצִּיל כֻּלָּם מִנִּי שַׁחַת וּלְחַיּוֹתָם עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה בְּחַיִּים נִצְחִיִּים, לְקָרְבָם אֶל הַתּוֹרָה וְאֶל הָעֲבוֹדָה, וְגַם כִּי הָעוֹלָם אוֹמְרִים בְּשֵׁם הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זֵכֶר צַדִּיק וְקָדוֹשׁ לִבְרָכָה, כִּי תּוֹרַת ה’ תְּמִימָה עֲדַיִן, כִּי לֹא נָגְעוּ בָּהּ עֲדַיִן

נִמְצָא, שֶׁכָּל הַסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים וְהַנּוֹרָאִים שֶׁכְּבָר נִמְצָאִים בָּעוֹלָם עֲדַיִן לֹא נָגְעוּ בְּעֶצֶם הַתּוֹרָה, וְעַתָּה רְאֵה וְהָבֵן כַּמָּה סְפָרִים צְרִיכִים עוֹד עַד שֶׁנַּתְחִיל לִגַּע בְּהַתּוֹרָה, מִכָּל שֶׁכֵּן וְכָל שֶׁכֵּן לָבוֹא חֲדָרֶיהָ וְלֵירֵד לְעֻמְקָהּ, עַל-כֵּן כָּל הַסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים שֶׁנִּתְחַבְּרוּ עַד הֵנָּה עֲדַיִן אֵינָם חֵלֶק מֵאֶלֶף מֵעֹצֶם רִבּוּי הַסְּפָרִים שֶׁיִּתְגַּלּוּ עוֹד בְּעֵת שֶׁיִּתְגַּלּוּ סִתְרֵי רָזֵי הַתּוֹרָה הָאֲמִתִּיִּים, עַל-כֵּן צְרִיכִין לְהִזָּהֵר לִבְלִי לְהַלְעִיג וּלְבַזּוֹת, חַס וְשָׁלוֹם, שׁוּם סֵפֶר הַהוֹלֵךְ עַל-פִּי דַּרְכֵי הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, עַל-פִּי הַגְּמָרָא וּמִדְרָשִׁים וְסִפְרֵי הַזֹּהַר וְכִתְבֵי הָאֲרִ”י זַ”ל, כִּי כֻּלָּם צְרִיכִין לְהָעוֹלָם, וְגַם כִּי יֵשׁ כַּמָּה וְכַמָּה מְדִינוֹת וַעֲיָרוֹת שֶׁל יִשְׂרָאֵל וּבִמְקוֹמוֹת אֵלּוּ מִתְפַּשְּׁטִין אֵלּוּ הַסְּפָרִים, וְהֵם מְחַיִּין עַצְמָן בָּהֶם, וּבִמְקוֹמוֹת אֲחֵרִים מְחַיִּין עַצְמָן בִּסְפָרִים אֲחֵרִים דַּיְקָא וְכַנַּ”ל

 

To dedicate this shiur, click HERE.