BreslovTorah.com

Official Site of Rabbi Nasan Maimon

LH6-03-Kiddushin

2024-07-04 – LH6 – EH – Kiddushin 3 – Para. 11 – Kiddusha – Holiness Is Connection with HaShem – Money of the Kesubah – Shemiras HaBris Brings Wealth – Breaking Taavas Mamon – Diminishing of the Moon – Tzedakah Saves from Death

Kiddushin 3 – Kiddusha – Holiness Is Connection with HaShem – Money of the Kesubah Shemiras HaBris Brings Wealth – Breaking Taavas Mamon – Diminishing of the Moon – Tzedakah Saves from Death – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Kiddushin 3 is based on Likutey Moharan 13.
00:00 – PARAGRAPH 11. Kiddusha – Holiness us connection with HaShem.
04:30 – Money of the kesubah – marriage document. Wealth emanates from a high spiritual source. Reference to Likutey Moharan 23.
05:30 – The term “tzaddik” applies to a man who has achieved purity in matters pertaining to marriage. Reference to Likutey Moharan 59 and Likutey Moharan 68.
07:00 – In the future, poverty will be eliminated from Klal Yisrael.
11:00 – Shemiras HaBris Brings wealth. Breaking Taavas Mamon – preoccupation with money. Receiving self esteem from money is an aspect of taavas mamon.
16:00 – Q&R about sustenance for Am Yisrael vs. sustenance for the 70 Nations.
18:00 – Q&R about HaShem’s distribution of wealth. Shemiras HaBris protects Am Yisrael’s wealth.
20:00 – Q&R about the 70 Nations being a negative force. Liberalism is not emes.
22:00 – NOTE about the United Nations being united only in its antisemitism.
22:30 – Money is compared to dust. Reference to Likutey Moharan 23.
26:00 – Diminishing of the moon.
28:00 – וּבֶ֖טֶן רְשָׁעִ֣ים תֶּחְסָֽר – “The stomach of the wicked will lack” (Mishlei 13:25).
30:00 – Q&R about people with wealth supporting worthy causes.
*32:00 – Tikkun Taavas Mamon is achieved through giving tzedakah. True wealth is emunah.
36:00 – Q&R about how to give tzedakah to the most worthy recipients.
*41:00 – Q&R – Maaser given to Breslov charities is a way to connect to Rebbe Nachman forever, in all worlds.
43:00 – Q&R – Issues regarding collecting charity for traveling to Uman.
45:00 – Tzedakah protects a person from Arukh Anpin of the Sutra Achra.
48:00 – Tzedakah saves a person from death – spiritually and physically.
52:00 – Closing blessings – encouragement to take part tefilos of Yom Kippur Katan today.
TEXT: (Courtesy of www.Sefaria.org.il)

אבן העזר, הלכות קדושין, ג׳:י״א

וְזֶה בְּחִינַת כְּתֻבַּת מָאתַיִם וּמָנֶה, כִּי עִקַּר בְּחִינַת הַכְּתֻבָּה הוּא שֶׁמַּבְטִיחַ לָהּ לְהַעֲלוֹתָהּ מֵעֲנִיּוּת לַעֲשִׁירוּת, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת כְּתֻבַּת מָאתַיִם. כִּי מָאתַיִם זוּז הוּא הַשִּׁעוּר שֶׁל בִּטּוּל הָעֲנִיּוּת, כִּי מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ מָאתַיִם, שׁוּב אֵינוֹ בִּכְלַל עָנִי, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ מָאתַיִם זוּז לֹא יִטֹּל מִן הַצְּדָקָה

וְעַל-כֵּן הָאִישׁ מַבְטִיחַ לְאִשְׁתּוֹ בִּכְתֻבָּתָהּ לִתֵּן לָהּ מָאתַיִם זוּז, שֶׁהוּא בְּחִינַת בִּטּוּל הָעֲנִיּוּת כַּנַּ”ל, כִּי הוּא מְחֻיָּב לְהַעֲלוֹתָהּ מֵעֲנִיּוּת לַעֲשִׁירוּת, כִּי זֶה עִקַּר קְדֻשַּׁת הַזִּוּוּג בְּחִינַת שְׁמִירַת הַבְּרִית, כִּי עִקַּר הַקְּדֻשָּׁה לְהִתְדַּבֵּק בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, לִזְכּוֹת לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה’ הוּא עַל-יְדֵי שְׁמִירַת הַבְּרִית, כַּמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה עַל פָּסוּק “וּמִבְּשָׂרִי אֶחֱזֶה אֱלוֹקַ”, שֶׁעַל-יְדֵי בְּחִינַת בְּשַׂר קֹדֶשׁ, שֶׁהוּא שְׁמִירַת הַבְּרִית, עַל-יְדֵי-זֶה יְכוֹלִין לַחֲזוֹת אֱלֹקוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת שֹׁרֶשׁ הַשֶּׁפַע שֶׁל הָעֲשִׁירוּת, שֶׁאָז זוֹכִין לְקַבֵּל הַמָּמוֹן בִּקְדֻשָּׁה, כִּי נִתְבַּטֵּל חֶמְדַּת הַמָּמוֹן, שֶׁהוּא בְּחִינַת עֲבוֹדָה זָרָה כְּלוּלָה מִכָּל הָעֲבוֹדוֹת זָרוֹת שֶׁל הַשִּׁבְעִים לָשׁוֹן וְכוּ’, כִּי שֹׁרֶשׁ הַמָּמוֹן לְמַעְלָה הוּא קְדֻשָּׁה גָּבֹהַּ מְאֹד וְכוּ’, עַיֵּן שָׁם בְּהַתּוֹרָה “צִוִּיתָ צֶדֶק

נִמְצָא, שֶׁשְּׁמִירַת הַבְּרִית הוּא בְּחִינַת הַנִּסָּיוֹן וְהַמִּשְׁקָל שֶׁל כָּל אָדָם שֶׁעוֹמֵד עַל הַמִּשְׁקָל, כִּי מִי שֶׁזּוֹכֶה לְקַדֵּשׁ אֶת עַצְמוֹ בִּקְדֻשַּׁת הַבְּרִית שֶׁהוּא נִקְרָא צַדִּיק כַּיָּדוּעַ, אֲזַי זוֹכֶה לְדַבֵּק אֶת עַצְמוֹ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְלַחֲזוֹת וּלְהִסְתַּכֵּל בָּאֱלֹקוּת, לִרְאוֹת שֹׁרֶשׁ הַשֶּׁפַע שֶׁל הַמָּמוֹן וְהָעֲשִׁירוּת, שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַנְּפָשׁוֹת, כַּמְבֹאָר בְּמָקוֹם אַחֵר

וְאָז מַמְשִׁיךְ הַמָּמוֹן וְהַשֶּׁפַע בִּקְדֻשָּׁה גְּדוֹלָה, וְאָז נִשְׁפָּע כָּל הַשֶּׁפַע הַקְּדוֹשָׁה לְהַשְּׁכִינָה וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁיִּהְיֶה לֶעָתִיד לָבוֹא כְּשֶׁיָּבוֹא מָשִׁיחַ וְיִבָּנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, שֶׁאָז יִתְקַיֵּם, “אֶפֶס כִּי לֹא יִהְיֶה בְּךָ אֶבְיוֹן

כִּי יִתְבַּטֵּל הָעֲנִיּוּת וְהַדַּלּוּת מִכְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, כִּי הַשְּׁכִינָה וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל יְקַבְּלוּ כָּל הַשֶּׁפַע הַקְּדוֹשָׁה מִשָּׁרְשׁוֹ הָעֶלְיוֹן וְזָר אַל יִתְעָרֵב בְּתוֹכָם. וְכָל זֶה זוֹכִין עַל-יְדֵי קְדֻשַּׁת הַבְּרִית, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לַעֲלוֹת לְמַעְלָה לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה’ בְּשֹׁרֶשׁ הַשֶּׁפַע הָעֶלְיוֹנָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת צְדָקָה אוֹר הַפָּנִים, בְּחִינַת אֲנִי בְּצֶדֶק אֶחֱזֶה פָנֶיךָ וְכוּ’, וְאָז זוֹכִין לְהַמְשִׁיךְ כָּל הַשֶּׁפַע וְהָעֲשִׁירוּת לְהַשְּׁכִינָה וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל לְבַד בִּבְחִינַת וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד בְּלִי דָי וְכוּ’. כִּי שְׁמִירַת הַבְּרִית הוּא הַצִּנּוֹר שֶׁל כָּל הַהַשְׁפָּעוֹת כַּיָּדוּעַ, וְעַל-כֵּן זוֹכִין עַל-יְדֵי שְׁמִירַת הַבְּרִית לְהַמְשִׁיךְ כָּל הַשֶּׁפַע וְהָעֲשִׁירוּת דִּקְדֻשָּׁה לִכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל לְבַד. וְזֶהוּ בְּחִינַת בִּטּוּל חֶמְדַּת וְתַאֲוַת מָמוֹן, כִּי עִקַּר תַּאֲוַת מָמוֹן שֶׁהוּא עֲבוֹדָה זָרָה וְכוּ’, הוּא עַל-יְדֵי פְּגַם הַבְּרִית, שֶׁהוּא הַצִּנּוֹר שֶׁל הַשֶּׁפַע כַּנַּ”ל

וּמִי שֶׁפּוֹגֵם בּוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי אֵינוֹ יָכוֹל לְהַמְשִׁיךְ הַשֶּׁפַע אֶל הַקְּדֻשָּׁה לִכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל לְבַד, וַאֲזַי, חַס וְשָׁלוֹם, הָעַכּוּ”ם וְהַקְּלִפּוֹת יוֹנְקִים מֵהַשֶּׁפַע, חַס וְשָׁלוֹם, וַאֲזַי כְּשֶׁיּוֹרֵד הַשֶּׁפַע לְמַטָּה, נִתְעַלֵּם וְנִסְתָּר קְדֻשַּׁת אֱלֹקוּת, שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַשֶּׁפַע, וְאָז נִתְגַּשֵּׁם הָעֲשִׁירוּת וְהַמָּמוֹן וְנִתְאַחֲזִין בּוֹ בְּיוֹתֵר כָּל הַקְּלִפּוֹת וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא, עַד שֶׁנַּעֲשֶׂה הַמָּמוֹן בְּחִינַת עֲבוֹדָה זָרָה גְּמוּרָה, שֶׁהִיא תַּאֲוַת מָמוֹן וּרְדִיפַת הָעוֹלָם הַזֶּה בִּיגִיעָה גְּדוֹלָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת עֲבוֹדָה זָרָה כְּלוּלָה מִכָּל עֲבוֹדוֹת זָרוֹת שֶׁל הַשִּׁבְעִים עַכּוּ”ם כַּנַּ”ל

וְאָז הַשְּׁכִינָה וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, כִּבְיָכוֹל, בַּעֲנִיּוּת וְדַלּוּת, וְעַל-יְדֵי-זֶה עַל-פִּי רֹב הַצַּדִּיקִים וְהַכְּשֵׁרִים בַּעֲנִיּוּת וּבְחֹסֶר, וְהָעַכּוּ”ם וְהָרְשָׁעִים עֲשִׁירוּת שֶׁלָּהֶם גָּדוֹל, כִּי כָּל הַשֶּׁפַע שֶׁל הָעֲשִׁירוּת נִמְשָׁךְ לְהַסִּטְרָא אָחֳרָא שֶׁמִּשָּׁם מְקַבְּלִים הָעַכּוּ”ם וְהָרְשָׁעִים, וּבֶאֱמֶת הָעֲשִׁירוּת שֶׁלָּהֶם אֵינוֹ עֲשִׁירוּת כְּלָל, כִּי כָּל יְמֵיהֶם כַּעַס וּמַכְאוֹבוֹת, וְהֵם מְלֵאִים דְּאָגוֹת וִיגוֹנוֹת כָּל יְמֵיהֶם, וְכָל מַה שֶּׁיֵּשׁ לָהֶם עֲשִׁירוּת וּמָמוֹן יוֹתֵר, חָסֵר לָהֶם יוֹתֵר וְנִתְרַבִּין דַּאֲגוֹתֵיהֶם וִיגוֹנוֹת שֶׁלָּהֶם יוֹתֵר וְיוֹתֵר, בְּחִינַת מַרְבֶּה נְכָסִים מַרְבֶּה דְּאָגָה, עַד שֶׁהַמָּמוֹן וְהָעֲשִׁירוּת שֶׁלָּהֶם מְכַלֶּה יְמֵי חַיֵּיהֶם, כַּמְבֹאָר שָׁם בְּהַתּוֹרָה “צִוִּיתָ צֶדֶק” עַל פָּסוּק, “וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְכוּ'”, עַיֵּן שָׁם

וְכָל זֶה מֵחֲמַת שֶׁפָּגְמוּ בַּבְּרִית, וְאֵין מְקַבְּלִין הָעֲשִׁירוּת בַּקְּדֻשָּׁה רַק דֶּרֶךְ הַקְּלִפּוֹת וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא כַּנַּ”ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת גָּלוּת הַשְּׁכִינָה וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, בְּחִינַת מִעוּט הַיָּרֵחַ פְּגִימַת הַלְּבָנָה, כִּי אֵין הַשְּׁכִינָה וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל יְכוֹלִין לְקַבֵּל הַשֶּׁפַע מֵחֲמַת שֶׁפָּגַם הַצִּנּוֹר, שֶׁהוּא בְּחִינַת קְדֻשַּׁת הַבְּרִית קֹדֶשׁ, וְאָז כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל בְּחִינַת עֲנִיָּה וְדַלָּה, וְרֹב הַשֶּׁפַע מְקַבְּלִין הַסִּטְרָא אָחֳרָא וְהַקְּלִפּוֹת, שֶׁהֵם הָעַכּוּ”ם וְהָרְשָׁעִים, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת פְּגִימַת הַלְּבָנָה, בְּחִינַת מְאֹרֹת חָסֵר

וּמֵחֲמַת שֶׁעִקַּר קַבָּלָתָם וִינִיקָתָם שֶׁל הָעַכּוּ”ם וְהָרְשָׁעִים הוּא מִבְּחִינַת חֶסְרוֹן וּפְגִימַת הַלְּבָנָה כַּנַּ”ל, מִבְּחִינַת מְאֹרֹת חָסֵר, עַל-כֵּן הֵם מְלֵאִים חֶסְרוֹנוֹת וִיגוֹנוֹת תָּמִיד בְּחִינַת מְאֵרַת ה’ בְּבֵית רָשָׁע, בְּחִינַת בֶּטֶן רְשָׁעִים תֶּחְסָר, כִּי בְּהָעֲשִׁירוּת שֶׁלָּהֶם נֶאֱחָזִין כָּל הַקְּלִפּוֹת וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא, שֶׁהֵם בְּחִינַת תַּאֲוַת מָמוֹן שֶׁהוּא עֲבוֹדָה זָרָה כְּלוּלָה מִכָּל הָעֲבוֹדוֹת זָרוֹת וְכוּ’, שֶׁהֵם מִתְאַוִּים תָּמִיד לְהַרְבּוֹת הוֹן וְצוֹעֲקִים כִּכְלָבִים הַב הַב, וְכָל מַה שֶּׁיֵּשׁ לָהֶם אֵינוֹ שֶׁלָּהֶם, כִּי חָסֵר לָהֶם הַרְבֵּה תָּמִיד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “אִישׁ אֲשֶׁר יִתֵּן לוֹ הָאֱלֹקִים עֹשֶׁר וּנְכָסִים, וְלֹא יַשְׁלִיטֶנּוּ הָאֱלֹקִים לֶאֱכֹל מִמֶּנּוּ וְלָשֵׂאת אֶת חֶלְקוֹ וְכוּ

כִּי הֵם מְלֵאִים חֶסְרוֹנוֹת וּדְאָגוֹת וִיגוֹנוֹת וְכַעַס וּמַכְאוֹבוֹת בְּחִינַת מְאֹרֹת חָסֵר כַּנַּ”ל

וְעִקַּר הַתִּקּוּן לָזֶה הוּא צְדָקָה לַעֲנִיִּים הֲגוּנִים, וּלְהַחֲזִיק לוֹמְדֵי תּוֹרָה הָעוֹבְדִים אֶת ה’ בֶּאֱמֶת, כִּי עַל-יְדֵי צְדָקָה מְשַׁבֵּר תַּאֲוַת מָמוֹן כַּנַּ”ל וְאָז חוֹזֵר לְדַבֵּק אֶת עַצְמוֹ בְּשֹׁרֶשׁ הַשֶּׁפַע דִּקְדֻשָּׁה וּלְקַבֵּל הַמָּמוֹן בַּקְּדֻשָּׁה לִהְיוֹת שָׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ וְלִבְלִי לִהְיוֹת נִבְהָל לְהוֹן וְאָץ לְהַעֲשִׁיר, רַק לְהִסְתַּפֵּק בַּמֶּה שֶׁחֲנָנוֹ ה’ וְלִבְטֹחַ בּוֹ יִתְבָּרַךְ תָּמִיד אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ עַד כֹּה וְהִשְׁפִּיעַ לוֹ פַּרְנָסָתוֹ אוֹ עֲשִׁירוּת עַד הֵנָּה, שֶׁגַּם עַד זִקְנָה וְשֵׂיבָה לֹא יַעַזְבֶנּוּ הָאֱלֹקִים הָרוֹעֶה אוֹתוֹ מֵעוֹדוֹ יְבָרְכוֹ וְיָזוּן אוֹתוֹ בְּחַסְדּוֹ תָּמִיד, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הָעֲשִׁירוּת, בְּחִינַת אֵיזֶהוּ עָשִׁיר הַשָּמֵחַ בְּחֶלְקוֹ. וְאָז זוֹכִין לְהַמְשִׁיךְ כָּל הַשֶּׁפַע אֶל הַקְּדֻשָּׁה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה’ אֱלֹקֶיךָ

וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, עַשֵּר בִּשְׁבִיל שֶׁתִּתְעַשֵּׁר, כִּי צְדָקָה וּשְׁמִירַת הַבְּרִית תְּלוּיִים זֶה בָּזֶה, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּהַתּוֹרָה הַמַּתְחֶלֶת, דַּע שֶׁיֵּשׁ אֲרִיךְ אַנְפִּין וְכוּ’ (סִימָן רמב), שֶׁעִקַּר שְׁמִירַת הַבְּרִית לְהִנָּצֵל מֵהִרְהוּרִים רָעִים הַמִּתְגַּבְּרִים בְּיוֹתֵר שֶׁקָּשֶׁה מְאֹד לְהִנָּצֵל מֵהֶם, הָעִקָּר הוּא עַל-יְדֵי צְדָקָה לַעֲנִיִּים הֲגוּנִים, בְּחִינַת וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת וְכוּ’, עַיֵּן שָׁם. כִּי הָא בְּהָא תַּלְיָא כְּשֶׁזּוֹכִין לִשְׁמִירַת הַבְּרִית, נִמְשָׁךְ הַשֶּׁפַע אֶל הַקְּדֻשָּׁה וְאָז נִתְבַּטְּלִין הַכְּפִירוֹת וְהָעֲבוֹדָה זָרָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת תַּאֲוַת מָמוֹן כַּנַּ”ל

וְכֵן לְהִפּוּךְ כְּשֶׁמְּבַטְּלִין תַּאֲוַת מָמוֹן שֶׁהוּא הָעֲבוֹדָה זָרָה, דְּהַיְנוּ עַל-יְדֵי שֶּׁמַּרְבֶּה בִּצְדָקָה כַּנַּ”ל, עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכֶה לְהִנָּצֵל מִלָּבוֹא לִידֵי פְּגַם הַבְּרִית, כִּי עַל-יְדֵי הַצְּדָקָה מְקַשֵּׁר אֶת עַצְמוֹ בְּשֹׁרֶשׁ הַשֶּׁפַע, שֶׁהוּא רוּחָנִיּוּת אֱלֹקוּת, וְאָז אֵין הַקְּלִפּוֹת, שֶׁמֵּהֶם כָּל הַתַּאֲווֹת, יְכוֹלִין לְהִתְאַחֵז בְּשֶׁפַע הַקְּדֻשָּׁה כְּלָל, וְעַל-כֵּן נִצּוֹל עַל-יְדֵי-זֶה מִתַּאֲוַת נִאוּף שֶׁבָּא עַל-יְדֵי הִתְגַּבְּרוּת עֲכִירַת הַדָּמִים, שֶׁנִּמְשָׁךְ מֵהַיֵּצֶר הָרָע וְהַקְּלִפּוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת אֵל אַחֵר כְּפִירוֹת, שֶׁעִקַּר אֲחִיזָתָם כְּשֶׁמִּתְגַּבֶּרֶת הָעֲבוֹדָה זָרָה, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁהוּא תַּאֲוַת מָמוֹן, כִּי כָּל אֶחָד תָּלוּי בַּחֲבֵרוֹ עַל-יְדֵי שְׁמִירַת הַבְּרִית, נִתְבַּטֵּל הָעֲבוֹדָה זָרָה, שֶׁהוּא הַמָּמוֹן כַּנַּ”ל. וְכֵן לְהֵפֶךְ עַל-יְדֵי הַצְּדָקָה, שֶׁהוּא בִּטּוּל הָעֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל הַמָּמוֹן, נִתְבַּטְּלִין הַקְּלִפּוֹת שֶׁמֵּהֶם נִמְשָׁךְ חֲמִימוּת תַּאֲוַת נִאוּף וְזוֹכֶה לִשְׁמִירַת הַבְּרִית וְכַנַּ”ל

To dedicate this shiur, click HERE.