Kiddushin 2 – Yiras HaShem – Purity in Marriage Brings the Shekhina – Shalom Bayis – Taming the Passion for Money – Shemiras HaBris Is Prerequisite to Holiness – Why Tikkun HaBris Is Essential – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Kiddushin 2 is based on Likutey Moharan 60.
00:00 – PARAGRAPH 8b. Purity in Marriage is an aspect of Yiras HaShem Tosif Yomim – יִרְאַ֣ת יְ֖הוָה תּוֹסִ֣יף יָמִ֑ים – “Fear of HaShem increases days…” (Mishlei 10:27).
09:00 – HALAKHA 3. PARAGRAPH 1. Hilkhos Kiddushin 3 is based on Likutey Moharan 13.
14:00 – Tzedakah is the antidote for taavas mamon – the unwarranted passion for money.
23:00 – PARAGRAPH 2. Marriage – establishing shalom bayis. The money or gift given by the chatan to the kallah for kiddushin is an aspect of tzedakah.
*30:00 – Purity in marriage brings the Shekhina – Presence of HaShem in the physical world.
33:00 – PARAGRAPH 3. It’s impossible to overcome taavas mamon until taavas niuf has been subdued.
*35:00 – The main objective of the Sutra Achra is to increase taavas niuf.
41:00 – Shemiras HaBris is prerequisite to holiness. Reference to Likutey Moharan 23.
***43:00 – Why Tikkun HaBris is essential for achieving holiness.
TEXT: (Courtesy of www.Sefaria.org.il)
כִּי בֶּאֱמֶת זִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה הוּא בִּבְחִינַת יִרְאַת ה’ תּוֹסִיף יָמִים, כִּי הַזִּוּוּג הוּא בִּבְחִינַת הֶפְסֵק הַנְּשִׁימָה, כַּמְבֹאָר הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר הַנַּ”ל, וְהוּא הֵפֶךְ הַהִתְבּוֹנְנוּת כַּנַּ”ל בַּמַּאֲמָר הַנַּ”ל, וְהוּא הֵפֶךְ אֲרִיכוּת יָמִים, כִּי הוּא מְקַצֵּר הַחַיִּים וְהַדַּעַת, כִּי רֻבָּם מֵתִים מִתַּאֲוָה זוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חַכְמֵי הָרוֹפְאִים, כַּמּוּבָא בַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ בְּהִלְכוֹת צְנִיעוּת
וְכָל הַמְשֻׁגָּעִים וְחַסְרֵי דֵּעָה בָּאִים מִזֶּה כַּיָּדוּעַ לְחַכְמֵי הָרוֹפְאִים, וְכַמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, אֲבָל אַף-עַל-פִּי-כֵן , עַל-יְדֵי זִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה כָּרָאוּי, עַל-יְדֵי-זֶה , אַדְּרַבָּא, נִתְוַסֵּף לוֹ חַיִּים וַאֲרִיכוּת יָמִים בִּבְחִינַת רְאֵה חַיִּים עִם הָאִשָּׁה וְכוּ’, וְזוֹכִין לְהִתְבּוֹנְנוּת יוֹתֵר עַל-יְדֵי-זֶה דַּיְקָא, כִּי מְקַבֵּל מֹחִין מִלְּמַעְלָה מַעְלָה כַּיָּדוּעַ
וְזֶה בְּחִינַת יִרְאַת ה’ תּוֹסִיף יָמִים וְכוּ’ כַּנַּ”ל, כִּי עִקַּר זִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה הוּא בִּבְחִינַת יִרְאָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת שְׁמִירַת הַבְּרִית, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בְּיוֹסֵף הַצַּדִּיק, “אֶת הָאֱלֹקִים אֲנִי יָרֵא
וְעַל-יְדֵי הַכֶּסֶף קִדּוּשִׁין, בְּחִינַת עֲשִׁירוּת הַנִּמְשָׁךְ מִיִּרְאָה שֶׁנּוֹתֵן לָהּ, עַל-יְדֵי-זֶה מַעֲלֶה אוֹתָהּ מִבְּחִינַת הֶבֶל הַיֹּפִי לִבְחִינַת אִשָּׁה יִרְאַת ה’, וְעַל-יְדֵי-זֶה קוֹנֶה אוֹתָהּ, כִּי אֲזַי עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַיִּרְאָה הִיא נַעֲשֵׂית בִּבְחִינַת רְשׁוּת הַיָּחִיד, שֶׁהוּא בְּחִינַת אִשָּׁה יִרְאַת ה’ הֵפֶךְ אִשָּׁה זוֹנָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת רְשׁוּת הָרַבִּים כַּיָּדוּעַ. כִּי יִרְאָה הִיא בְּחִינַת בַּיִת, בְּחִינַת שַׁבָּת, בְּחִינַת יִרְאָה, בְּחִינַת יָרֵא שַׁבָּת, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, חֲבָל עַל דְּלֵית לֵיהּ דַּרְתָּא עַל מִי שֶׁאֵין בּוֹ יִרְאָה
כִּי מִקֹּדֶם הָיְתָה בִּבְחִינַת שָׂדֶה, בִּבְחִינַת כִּי בַּשָּדֶה מְצָאָהּ, שֶׁהִיא מְקוֹם הֶפְקֵר, בְּחִינַת רְשׁוּת הָרַבִּים שֶׁשָּׁם אֲחִיזַת הָאִשָּׁה זוֹנָה וְעַכְשָׁו מַעֲלֶה אוֹתָהּ מִבְּחִינַת שָׂדֶה, מִבְּחִינַת רְשׁוּת הָרַבִּים לִבְחִינַת אִשָּׁה יִרְאַת ה’, בְּחִינַת בַּיִת, בְּחִינַת רְשׁוּת הַיָּחִיד, בְּחִינַת כָּל כְּבוֹדָהּ בַּת מֶלֶךְ פְּנִימָה, וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי הַקִּדּוּשִׁין נִתְיַחֲדָה אֵלָיו וַאֲסוּרָה לְכָל הָעוֹלָם, כִּי נַעֲשֵׂית בִּבְחִינַת רְשׁוּת הַיָּחִיד, שֶׁהוּא בְּחִינַת אִשָּׁה יִרְאַת ה’ וְכוּ’ כַּנַּ”ל
וְעַל-כֵּן אָסוּר לָדוּר עִם אִשְׁתּוֹ בְּלֹא כְּתֻבָּה, כִּי צָרִיךְ לְהַמְשִׁיךְ לָהּ עֲשִׁירוּת הַנִּמְשָׁךְ מִיִּרְאָה, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה הַזִּוּוּג בִּבְחִינַת יִרְאָה, שֶׁזֶּה עִקַּר קְדֻשַּׁת הַבְּרִית כַּנַּ”ל
אבן העזר, הלכות קדושין, ג׳:א׳
עַל-פִּי הַתּוֹרָה “אַשְׁרֵי הָעָם הַשְׁגָּחָה” בְּלִקּוּטֵי הָרִאשׁוֹן (סִימָן יג), וְכוּ’, עַיֵּן שָׁם
וְהַכְּלָל לְעִנְיָנֵנוּ, שֶׁעַל-יְדֵי צְדָקָה, עַל-יְדֵי-זֶה מְשַׁבְּרִין תַּאֲוַת מָמוֹן בִּבְחִינַת רוּחָא נָחִית לְשַׁכֵּךְ חֲמִימָא דְּלִבָּאֵי, וְכַד נָחִית הַאי רוּחָא לִבָּא מְקַבֵּל לֵיהּ בְּחֶדְוָה דְּנִגּוּנָא דְּלֵוָאֵי וְכוּ
וּכְשֶׁמְּשַׁבְּרִין תַּאֲוַת מָמוֹן, עַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁךְ חֶסֶד, שֶׁהוּא בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת מָשִׁיחַ, בְּחִינַת וְעוֹשֶׂה חֶסֶד לִמְשִׁיחוֹ וְכוּ’, וְעַל-יְדֵי הַחֶסֶד הַזֶּה זוֹכִין לְדַעַת, שֶׁהִיא בְּחִינַת בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְכוּ
וְעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לְהַמְשִׁיךְ תּוֹרָה, בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת הַתּוֹרָה שֶׁל לֶעָתִיד לָבוֹא, שֶׁהוּא אוֹרָיְתָא דְּעַתִּיקָא סְתִימָאָה דַּעֲתִידָא לְאִתְגַּלְיָא לֶעָתִיד לָבוֹא וְכוּ’, כִּי עִקַּר הִתְגַּלּוּת הַתּוֹרָה בָּא מִיִּחוּדָא דְּקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּהּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ” דָּא קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא “וְאִמֶּךָ” דָּא כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל וְיִחוּדָם עַל-יְדֵי הַעֲלָאַת נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל בִּבְחִינַת מַיִן נוּקְבִין וְהֶחָכָם יָכוֹל לִקַּח הַנְּפָשׁוֹת וּלְהַעֲלוֹתָם בִּבְחִינַת מַיִן נוּקְבִין, בִּבְחִינַת וְלֹקֵחַ נְפָשׁוֹת חָכָם, וְעַל-יְדֵי הַיִּחוּד הַזֶּה נוֹלָד הַתּוֹרָה
וּכְשֶׁעוֹלֶה הֶחָכָם עִם הַנְּפָשׁוֹת בִּבְחִינַת עִיר גִּבֹּרִים עָלָה חָכָם, עַל-יְדֵי-זֶה וַיּוֹרֶד עֹז מִבְטֶחָה. נִמְצָא, שֶׁעִקַּר לְקִיחַת וְקִבּוּץ הַנְּפָשׁוֹת הוּא עַל-יְדֵי הַדַּעַת וְהַחָכְמָה בְּחִינַת וְלֹקֵחַ נְפָשׁוֹת חָכָם, וְעַל-יְדֵי-זֶה מַעֲלִין הַנְּפָשׁוֹת בִּבְחִינַת מַיִן נוּקְבִין וּמַמְשִׁיכִין הוֹלָדַת הַתּוֹרָה שֶׁנּוֹלָד עַל-יְדֵי יִחוּד קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ שֶׁנַּעֲשֶׂה עַל-יְדֵי הַנְּפָשׁוֹת
וְכָל זֶה זוֹכִין עַל-יְדֵי הַצְּדָקָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מְשַׁבְּרִין תַּאֲוַת מָמוֹן, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁךְ הַחֶסֶד וְעַל-יְדֵי הַחֶסֶד נִמְשָׁךְ הַדַּעַת, וְעַל-יְדֵי-זֶה הַדַּעַת יְכוֹלִין לִקַּח נְפָשׁוֹת וְכוּ’ וּלְיַחֵד קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, וְעַל-יְדֵי-זֶה נוֹלָד תּוֹרָה בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת אוֹרָיְתָא דְּעַתִּיקָא סְתִימָאָה וְכוּ’ כַּנַּ”ל וּכְמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם הֵיטֵב, וְזֶה בְּחִינַת תִּקּוּנָא דְּמֶרְכַּבְתָּא עִלָּאָה וּמֶרְכַּבְתָּא תַּתָּאָה וְכוּ’, עַיֵּן שָׁם
אבן העזר, הלכות קדושין, ג׳:ב׳
וְזֶה בְּחִינַת קִדּוּשֵׁי כֶּסֶף שֶׁשִּׁעוּרָם פְּרוּטָה, כִּי הַפְּרוּטָה כֶּסֶף שֶׁנּוֹתֵן לָהּ בִּשְׁבִיל קִדּוּשִׁין, עַל-יְדֵי-זֶה מַמְשִׁיךְ בְּחִינַת הֶאָרַת הַצְּדָקָה שֶׁשִּׁעוּרָהּ גַּם כֵּן פְּרוּטָה, כִּי בֶּאֱמֶת פְּרוּטָה שֶׁל קִדּוּשִׁין וּפְרוּטָה שֶׁל צְדָקָה הֵם בִּבְחִינָה אַחַת, כִּי זֶה יָדוּעַ שֶׁהַמַּשְׁפִּיעַ וְהַמְקַבֵּל שֶׁהֵם הַנּוֹתֵן הַצְּדָקָה הַמַּשְׁפִּיעַ, וְהֶעָנִי הַמְקַבֵּל הֵם בְּחִינַת אִישׁ וְאִשָּׁה שֶׁהֵם גַּם כֵּן בְּחִינַת מַשְׁפִּיעַ וּמְקַבֵּל, כִּי הָאִשָּׁה יִרְאַת ה’ הִיא בִּבְחִינַת מַלְכוּת, שֶׁהִיא בְּחִינַת אַסְפַּקְלַרְיָא דְּלָא נַהֲרָא מִגַּרְמָא כְּלוּם, בְּחִינַת עָנִי, בְּחִינַת מִדַּת דָּוִד הַמֶּלֶךְ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ, “כִּי עָנִי וְאֶבְיוֹן אָנֹכִי” כַּיָּדוּעַ
וְזֹאת הַפְּרוּטָה שֶׁנּוֹתֵן לָהּ הֶחָתָן לְקִדּוּשִׁין, שֶׁהוּא בִּבְחִינַת צַדִּיק חוֹנֵן וְנוֹתֵן, הוּא בְּחִינַת פְּרוּטָה שֶׁל צְדָקָה הַנַּ”ל כַּנַּ”ל, וְעַל-יְדֵי זֹאת הַפְּרוּטָה שֶׁל קִדּוּשִׁין, שֶׁהִיא בְּחִינַת צְדָקָה, בְּחִינַת רוּחַ נְדִיבָה, עַל-יְדֵי-זֶה מְשַׁכְּכִין וּמְשַׁתְּקִין חֲמִימוּת הַלֵּב, שֶׁהוּא תַּאֲוַת מָמוֹן, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִמְתָּק הַדִּין וְנִמְשָׁךְ הַחֶסֶד וְנִתְגַּלֶּה הַדַּעַת שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה יְכוֹלִין לְקַבֵּץ הַנְּפָשׁוֹת, בִּבְחִינַת וְלֹקֵחַ נְפָשׁוֹת חָכָם, וּלְהַעֲלוֹתָם לְהַשְּׁכִינָה וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, בְּחִינַת מַיִן נוּקְבִין
וְעַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשֶׂה יִחוּד קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ וְנוֹלַד וְנִתְגַּלֶּה הַתּוֹרָה בְּחִינַת עִיר גִּבֹּרִים עָלָה חָכָם, עַל-יְדֵי-זֶה וַיּוֹרֶד עֹז מִבְטֶחָה וְכוּ’ כַּנַּ”ל, וְכָל הַבְּחִינוֹת אֵלּוּ צְרִיכִים לְזִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה, כִּי זֶה יָדוּעַ שֶׁיִּחוּד אִישׁ וְאִשָּׁה בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה מְרַמֵּז לִדְבָרִים עֶלְיוֹנִים וּגְבוֹהִים וּקְדוֹשִׁים מְאֹד מְאֹד, בְּחִינַת יִחוּד קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ כַּיָּדוּעַ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (סוֹטָה יז), אִישׁ וְאִשָּׁה זָכוּ שְׁכִינָה שְׁרוּיָה בֵּינֵיהֶם וְכוּ’, לֹא זָכוּ אֵשׁ אוֹכַלְתָּן
אֵשׁ זֶה בְּחִינַת חֲמִימָא דְּלִבָּאֵי, שֶׁהוּא נוּר דָּלִיק, שֶׁהוּא בְּחִינַת אֵשׁ, שֶׁהוּא בְּחִינַת חֲמִימוּת תַּאֲוַת מָמוֹן הַנַּ”ל, מַה שֶּׁהַלֵּב בּוֹעֵר לְמָמוֹן שֶׁהוּא בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת חֲמִימוּת תַּאֲוַת הַמִּשְׁגָּל, כִּי תַּאֲוַת נִאוּף וְתַאֲוַת מָמוֹן הֵם בְּחִינָה אַחַת וְכָל אֶחָד תָּלוּי בַּחֲבֵרוֹ, כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁעִקַּר תַּאֲוַת מָמוֹן נִמְשָׁךְ מִתַּאֲוַת נִאוּף, כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא בְּהַתּוֹרָה צִוִּיתָ צֶדֶק עֵדֹתֶיךָ וְכוּ’ (סִימָן כג). וְכֵן לְהֵפֶךְ כְּשֶׁאָנוּ אוֹמְרִים שֶׁעַל-יְדֵי צְדָקָה מְתַקְּנִין וּמְשַׁבְּרִין תַּאֲוַת מָמוֹן וּמְשַׁכְּכִין חֲמִימוּת הַלֵּב הַבּוֹעֵר לְמָמוֹן וַעֲשִׁירוּת נִכְלָל בָּזֶה מִמֵּילָא מַה שֶּׁנִּשְׁבָּר תַּאֲוַת נִאוּף עַל-יְדֵי הַצְּדָקָה, כִּי בְּוַדַּאי אִי אֶפְשָׁר לְשַׁבֵּר תַּאֲוַת מָמוֹן כִּי אִם כְּשֶׁמְּשַׁבְּרִין מִקֹּדֶם תַּאֲוַת נִאוּף וְאַךְ הַצְּדָקָה יֵשׁ לָהּ זֶה הַכֹּחַ שֶׁמְּשַׁכֶּכֶת חֲמִימוּת הַלֵּב לְגַמְרֵי עַד שֶׁנִּשְׁבָּר גַּם תַּאֲוַת מָמוֹן וּמִמֵּילָא נִכְלָל בָּזֶה בְּוַדַּאי שֶׁמְּשַׁכֶּכֶת תַּאֲוַת נִאוּף, כִּי בְּלֹא זֶה לֹא הָיָה אֶפְשָׁר לְשַׁכֵּךְ חֲמִימוּת תַּאֲוַת מָמוֹן, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְשַׁבֵּר תַּאֲוַת מָמוֹן כִּי אִם כְּשֶׁמְּשַׁבְּרִין מִקֹּדֶם תַּאֲוַת נִאוּף, כַּמְבֹאָר בְּהַתּוֹרָה “צִוִּיתָ צֶדֶק” הַנַּ”ל
אבן העזר, הלכות קדושין, ג׳:ג׳
וְאַגַּב שֶׁאָנוּ עוֹסְקִים בְּעִנְיָן זֶה אָמַרְתִּי לְבָאֵר מַה שֶּׁנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי, בְּעִנְיָן זֶה שֶׁל שְׁתֵּי הַתַּאֲווֹת הָרָעוֹת הַלָּלוּ שֶׁהֵם, תַּאֲוַת נִאוּף וְתַאֲוַת מָמוֹן, שֶׁהֵם הֵם הָעִקָּר הַמַּטְרִידִין אֶת רֹב הָעוֹלָם מִשְּׁנֵי הָעוֹלָמוֹת, וְכַמָּה נְפָשׁוֹת נִשְׁקְעוּ בָּהֶם עַל שֶׁלֹּא הִשְׁתַּדְּלוּ לְשַׁבְּרָם, כִּי לִכְאוֹרָה הָיָה קָשֶׁה לִי בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, כִּי בְּכָל הַמְקוֹמוֹת כָּתַב שֶׁעִקַּר הַנִּסָּיוֹן וְהַבְּחִירָה שֶׁל הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה הוּא תַּאֲוַת נִאוּף, שֶׁהוּא עִקַּר הַמַּתְקְלָא וְהַמִּשְׁקָל שֶׁל כָּל אָדָם, וְזֶה עִקַּר הַנִּסָּיוֹן וְהַצֵּרוּף שֶׁל כָּל אָדָם שֶׁבָּא לָעוֹלָם הַזֶּה לְהִתְנַסּוֹת אִם יִזְכֶּה לַעֲמֹד בְּנִסָּיוֹן זֶה לְשַׁבֵּר תַּאֲוָה זֹאת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה יִזְכֶּה לְרַב טוּב הַצָּפוּן וְיֵדַע וְיַכִּיר אֶת כְּבוֹד גָּדְלוֹ וֶאֱלֹקוּתוֹ וְרוֹמְמוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְיִתְגַּלֶּה לוֹ סִתְרֵי תּוֹרָה גִּנְזַיָּא דְּמַלְכָּא וְכוּ’ וְכוּ’
כִּי אִי אֶפְשָׁר לֵידַע מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בִּידִיעָה שְׁלֵמָה כָּרָאוּי בֶּאֱמֶת כִּי אִם עַל-יְדֵי קְדֻשַּׁת הַבְּרִית, כַּמְבֹאָר בְּכַמָּה תּוֹרוֹת בְּהַתּוֹרָה “בִּקְרֹב עָלַי מְרֵעִים וְכוּ'” (סִימָן לו) שֶׁאִי אֶפְשָׁר לָבוֹא לְהִתְגַּלּוּת בְּתוֹרָה וַעֲבוֹדָה כִּי אִם עַל-יְדֵי שֶׁנִּתְנַסִּין וְנִצְטָרְפִין תְּחִלָּה בְּגָלוּת הַתַּאֲוָה הַזֹּאת וְכוּ’, עַיֵּן שָׁם, וְכֵן בְּהַתּוֹרָה “צִוִּיתָ צֶדֶק” וְכוּ’ מְבֹאָר שֶׁאִי אֶפְשָׁר לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה’ וְכוּ’ כִּי אִם עַל-יְדֵי שְׁמִירַת הַבְּרִית בִּבְחִינַת וּמִבְּשָׂרִי אֶחֱזֶה אֱלוֹקַ, שֶׁעַל-יְדֵי תִּקּוּן הַבְּרִית, שֶׁהוּא בְּחִינַת בְּשַׂר קֹדֶשׁ, עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לַחֲזוֹת אֱלוֹקַ, לְהַשִּיג אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְכֵן בְּהַתּוֹרָה “תְּפִלָּה לַחֲבַקּוּק” (סִימָן יט), וּבְהַתּוֹרָה “הַאי מָאן דְּאָזֵל לְמִינְסָב” (סִימָן כט) מְבֹאָר בַּאֲרִיכוּת נִפְלָא, שֶׁעִקַּר הִתְקָרְבוּת יִשְׂרָאֵל לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם הוּא עַל-יְדֵי תִּקּוּן הַבְּרִית, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה בָּחַר בָּנוּ מִכָּל עָם וְרוֹמְמָנוּ מִכָּל לָשׁוֹן וְכוּ’, וְכֵן בְּכַמָּה וְכַמָּה תּוֹרוֹת כִּמְעַט כֻּלָּם מְבֹאָר זֹאת שֶׁהָעִקַּר הַקְּדֻשָּׁה הוּא שְׁמִירַת הַבְּרִית
To dedicate this shiur, click HERE.