Periya uReviya 3 – Joy Leads to Geulah – The 10 Types of Song Originate From Shem HaShem – Lack of Daas Is Exile – Sadness Has No Place on Shabbos – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Pirya uReviya 3 is based on 2Likutey Moharan 23.
00:00 – PARAGRAPH 28.
07:00 – PARAGRAPH 29.
10:00 – Reference to Likutey Moharan 10.
15:00 – “For you there shall be singing …” (Yeshayahu 30:29).
17:00 – The greatness of recounting the exodus from Mitzrayim.
*19:00 – How the 10 Types of Song originate from Shem HaShem.
24:00 – The importance of the Omer offering.
33:00 – Why sadness is forbidden on Shabbos.
37:00 – The feminine aspect of song.
48:00 – Q&R about eating on Shabbos.
TEXT: (Courtesy of www.Sefaria.org.il)
אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:כ״ח
וְזֶהוּ בְּחִינַת עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מַתְּנוֹת כְּהֻנָּה שֶׁנָּתַן לוֹ הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְאַהֲרֹן אַחַר כָּךְ בְּשִׂמְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ”. וּפֵרֵשׁ רַשִׁ”י, בְּשִׂמְחָה, כִּי עִקַּר קְדֻשַּׁת הַכְּהֻנָּה הִוא בְּחִינַת שִׂמְחָה שֶׁנִּמְשֶׁכֶת מִשָּׁם כַּנַּ”ל. וְעַל-כֵּן זָכָה אַהֲרֹן לִכְהֻנָּה עַל-יְדֵי שִׂמְחָה דַּיְקָא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ”. שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זָכָה לִכְהֻנָּה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, כִּי עִקַּר הַכְּהֻנָּה הִוא בְּחִינַת שֹׁרֶשׁ הַשִּמְחָה מִמִּי שֶׁהַשִּמְחָה בִּמְעוֹנוֹ. וְעַל-כֵּן נָתַן לוֹ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מַתְּנוֹת כְּהֻנָּה בְּשִׂמְחָה דַּיְקָא, כִּי עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מַתְּנוֹת כְּהֻנָּה הֵם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה קִשּׁוּטֵי כַּלָּה כַּיָּדוּעַ, כִּי קְדֻשַּׁת הַכְּהֻנָּה, שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַשִּמְחָה, הוּא בְּחִינַת חִבּוּר וְיִחוּד חָתָן וְכַלָּה, בְּחִינַת יִחוּד קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, שֶׁעִקַּר הַחִבּוּר וְהַיִּחוּד, הוּא עַל-יְדֵי בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, בְּחִינַת שִׂמְחָה שֶׁשָּׁרְשָׁהּ בִּבְחִינַת כֹּהֵן, בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁךְ הַכֹּל וְהַכֹּל צְרִיכִין לַחֲזֹר וְלִכְלֹל בּוֹ בִּבְחִינַת לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בּוֹ וְכַנַּ”ל
אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:כ״ט
וְזֶהוּ בְּחִינַת שְׁבוּיָה שֶׁאֲסוּרָה לְכֹהֵן, כִּי שִׁבְיָה וְגָלוּת וְעַבְדוּת זֶהוּ בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה, בְּחִינַת גָּלוּת מִצְרַיִם שֶׁהָיוּ שָׁם בְּשִׁבְיָה בְּעַבְדוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת עַצְבוּת יָגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר בְּחִינַת גָּלוּת וְעַבְדוּת, כִּי שִׂמְחָה הִיא עוֹלַם הַחֵרוּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “כִּי בְּשִׂמְחָה תֵצֵאוּ וְכוּ'”. כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, וּלְהַפֵּךְ יָגוֹן וַאֲנָחָה הוּא עִקַּר הַגָּלוּת וְהָעַבְדוּת, וְכַמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה עוֹד בְּמָקוֹם אַחֵר
כִּי עִקַּר גָּלוּת מִצְרַיִם הָיָה עַל חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן, שֶׁהוּא בְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית כַּיָּדוּעַ, וְעִקַּר חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן הָיָה שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה הִמְשִׁיךְ, חַס וְשָׁלוֹם, בְּחִינַת עַצְבוּת, בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהוּא סִטְרָא דְּמוֹתָא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה וְגוֹ'”. בְּ’עִצָּבוֹן’ הַיְנוּ עַצְבוּת וְכוּ’, שֶׁזֶּהוּ בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת הַמִּיתָה שֶׁהֵבִיא לָעוֹלָם, כִּי בְּחִינַת הַמִּיתָה נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת עַצְבוּת, יָגוֹן וַאֲנָחָה כַּנַּ”ל, וּבִשְׁבִיל זֶה הָיָה גָּלוּת וְשִׁעְבּוּד מִצְרַיִם שֶׁעִקַּר הַגָּלוּת וְהָעַבְדוּת הִיא גַּם כֵּן בְּחִינַת עַצְבוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת עַצְבוּת וְשִׁעְבּוּד כַּנַּ”ל, בְּחִינַת יְגִיעוֹת וּטְרָחוֹת שֶׁנִּמְשָׁךְ מִבְּחִינַת בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה, בְּחִינַת בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה וְכוּ’. וּכְשֶׁזָּכוּ לָצֵאת מִגָּלוּת מִצְרַיִם, עִקַּר הַגְּאֻלָּה הָיָה עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַשִּמְחָה שֶׁמִּשָּׁם עִקַּר הַחֵרוּת בִּבְחִינַת כִּי בְּשִׂמְחָה תֵצֵאוּ כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן אָמְרוּ שִׁירָה בְּלֵיל יְצִיאָתָן מִמִּצְרַיִם, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַלֵּל שָׁלֵם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “הַשִּׁיר יִהְיֶה לָכֶם כְּלֵיל הִתְקַדֶּשׁ חָג”
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה. וְכֵן בִּשְׁעַת קְרִיעַת יַם סוּף, שֶׁהוּא עִקַּר גְּמַר שְׁלֵמוּת הַגְּאֻלָּה, אָז אָמְרוּ שִׁירַת הַיָּם, כִּי שִׁיר הַהַלֵּל וְכֵן שִׁירַת הַיָּם וְכָל הַשִּׁירוֹת כֻּלָּם הֵם בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת שִׂמְחָה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַגְּאֻלָּה, וּכְמוֹ שֶׁאָנוּ אוֹמְרִים, שֶׁהוֹצִיאָנוּ מֵעַבְדוּת לְחֵרוּת מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וְכוּ’, וְנֹאמַר לְפָנָיו שִׁירָה חֲדָשָׁה. כִּי הַשִּמְחָה וְהַשִּׁירָה הִיא עִקַּר הַגְּאֻלָּה וְהַחֵרוּת כַּנַּ”ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת גֹּדֶל הַמִּצְוָה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח, כִּי סִפּוּר יְצִיאַת מִצְרַיִם שֶׁמְּסַפְּרִין בְּתֹקֶף הַנִּסִּים שֶׁעָשָׂה עִמָּנוּ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בִּגְאֻלַּת מִצְרַיִם, וּמְבָרְכִין וּמְהַלְּלִין לִשְׁמוֹ הַגָּדוֹל יִתְבָּרַךְ עַל זֶה, זֶה בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, בְּחִינַת שִׂמְחָה, וְעַל-כֵּן עִקַּר הַסִּפּוּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם בְּלֵיל פֶּסַח הוּא עַל הַיַּיִן דַּיְקָא שֶׁהֵם הָאַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁל יַיִן, כִּי יַיִן הוּא בְּחִינַת שִׂמְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ וְכוּ'”
כִּי עִקַּר הַגְּאֻלָּה הִיא עַל-יְדֵי שִׂמְחָה וְשִׁיר וְהַלֵּל, בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה הֵם נִמְשָׁכִין מֵאַרְבַּע אוֹתִיּוֹת הַשֵּׁם, בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט, כָּפוּל, מְשֻׁלָּשׁ, מְרֻבָּע, שֶׁכְּנֶגְדָּם בָּאוּ הָאַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁל יַיִן בְּלֵיל יְצִיאַת מִצְרַיִם כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן אַחַר יְצִיאַת מִצְרַיִם צְרִיכִין לְהָבִיא עֹמֶר שְׂעוֹרִים. וְאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ שֶׁעֹמֶר שְׂעוֹרִים הוּא מַאֲכַל בְּהֵמָה, שֶׁהוּא קָרְבָּן שֶׁל סוֹטָה, כִּי כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל נִבְדֶּקֶת עַל-יְדֵי עֹמֶר שְׂעוֹרִים וְעַל-יְדֵי-זֶה נִטְהֶרֶת כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל מִזֻּהֲמַת מִצְרַיִם וְכוּ’, כִּי סוֹטָה הִיא בְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית, בְּחִינַת מַר מִמָּוֶת וְכוּ’, בְּחִינַת וְאַחֲרִיתָהּ מָרָה כַּלַּעֲנָה, בְּחִינַת מַיִם מָרִים מְאָרֲרִים, בְּחִינַת עַצְבוּת וּמָרָה שְׁחוֹרָה יָגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁהוּא סִטְרָא דְּמוֹתָא
וְזֶהוּ בְּחִינַת קָרְבַּן שְׂעוֹרִים, שֶׁהוּא מַאֲכַל בְּהֵמָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַאֲכָל שֶׁלֹּא נִתְבָּרֵר לְמַאֲכַל אָדָם, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁאָמַר אָדָם הָרִאשׁוֹן, אֲנִי וַחֲמוֹר נֹאכַל בְּאֵבוּס אֶחָד. נִמְצָא, שֶׁמַּאֲכַל בְּהֵמָה הוּא בְּחִינַת בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה. וְזֶהוּ בְּחִינַת קָרְבַּן שְׂעוֹרִים שֶׁל הַסּוֹטָה, בְּחִינַת עֹמֶר שְׂעוֹרִים שֶׁמַּקְרִיבִין אַחַר יְצִיאַת מִצְרַיִם, כִּי עַל-יְדֵי-זֶה הַקָּרְבַּן שְׂעוֹרִים שֶׁמְּבִיאִין אֶל הַכֹּהֵן, שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַשִּמְחָה, עַל-יְדֵי-זֶה מְהַפְּכִין יָגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַאֲכַל בְּהֵמָה כַּנַּ”ל, לְשִׂמְחָה, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִפְסָק טֻמְאַת מִצְרַיִם, שֶׁהוּא בְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית, בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁנִּמְשָׁךְ מֵחֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן, כִּי עִקַּר הַתִּקּוּן עַל-יְדֵי הַשִּמְחָה וְהָעִקָּר עַל-יְדֵי שֶׁמְּהַפְּכִין יָגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה כַּנַּ”ל
וְעַל-כֵּן הַשְּׁבוּיָה, שֶׁהִיא בְּשִׁבְיָה וְגָלוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת גָּלוּת מִצְרַיִם, שֶׁהוּא בְּחִינַת עַצְבוּת, יָגוֹן וַאֲנָחָה כַּנַּ”ל, עַל-כֵּן אֲסוּרָה לְכֹהֵן, כִּי הַכֹּהֵן הוּא שֹׁרֶשׁ הַשִּמְחָה וְאָסוּר לוֹ לִטַּמְּאוֹת לְמֵתִים, וְצָרִיךְ לְקַדֵּשׁ אֶת עַצְמוֹ בִּקְדֻשַּׁת הַבְּרִית בְּיוֹתֵר מִכָּל יִשְׂרָאֵל, וְכָל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱחָז בּוֹ בְּחִינַת פְּגַם הַבְּרִית, בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה בְּיוֹתֵר, אָסוּר לוֹ לִשָּא אוֹתָהּ, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת נָשִׁים הָאֲסוּרוֹת לְכֹהֵן, גְּרוּשָׁה, זֹנָה וַחֲלָלָה וְכוּ’, כִּי עִקַּר בְּחִינַת הַבֵּרוּר עַל-יְדֵי בְּחִינַת שִׁיר וְנִגּוּן הוּא מַתְחִיל מִבְּחִינַת לֵוִי, שֶׁהוּא בְּחִינַת שְׂמֹאל הַקָּדוֹשׁ כַּנַּ”ל, אֲבָל הַכֹּהֵן קְדֻשָּׁתוֹ קָבוּעַ, כִּי הוּא בִּבְחִינַת קְדֻשַּׁת שַׁבָּת שֶׁאֵין שָׁם בֵּרוּר, וְעַל-כֵּן כָּל הַמְלָאכוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת בֵּרוּרִים מִבְּחִינַת בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה וְכוּ’ מִבְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה, כֻּלָּם אֲסוּרִים בְּשַׁבָּת, כִּי שַׁבָּת הוּא שֹׁרֶשׁ הַשִּמְחָה
וְכָל הַבֵּרוּרִים שֶׁמְּבָרְרִים בְּכָל יְמֵי הַחֹל וּמְהַפְּכִין יָגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה כֻּלָּם שָׁבִים אֶל הַקְּדֻשָּׁה בְּשַׁבָּת, וְשָׁם נִכְלָלִין כֻּלָּם בִּשְׁלֵמוּת בְּתוֹךְ הַשִּמְחָה הָעֶלְיוֹנָה, כִּי שַׁבָּת הוּא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא, שֶׁהוּא בְּחִינַת שִׂמְחָה, בְּחִינַת שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ וְכַנַּ”ל, וְאָז עוֹלִין כָּל הַשִּׁירוֹת וְהַנִּגּוּנִים וְנִכְלָלִין בְּשָׁרְשָׁן בִּבְחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁהוּא בְּחִינַת שַׁבָּת, בְּחִינַת כֹּהֵן, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת שִׁיר הַשִּׁירִים אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה, שֶׁהוּא בִּבְחִינַת שַׁבָּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת מֶלֶךְ שֶׁהַשָּׁלוֹם שֶׁלּוֹ כַּיָּדוּעַ, כִּי שַׁבָּת הוּא בְּחִינַת שִׁיר הָעֶלְיוֹן עַל כָּל הַשִּׁירִים, כִּי כָּל הַשִּׁירִים שֶׁל עַכְשָׁו הֵם מַתְחִילִין מִבְּחִינַת לֵוִי, מִבְּחִינַת שְׂמֹאל, כְּמוֹ שֶׁאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, שִׁיר לִשְׂמָאלָא וְכַנַּ”ל, כִּי כָּל עֲבוֹדָתֵנוּ בָּעוֹלָם הַזֶּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה, בְּחִינַת הַיּוֹם לַעֲשׂוֹתָן, הוּא לְבָרֵר הַקְּדֻשָּׁה, שֶׁהִיא הַשִּמְחָה מֵהַסִּטְרָא אָחֳרָא, שֶׁהִיא בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה, וְלַהֲפֹךְ יָגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה וְכַנַּ”ל
וְעַל-כֵּן כָּל הַשִּׁירוֹת שֶׁל עַכְשָׁו הֵם מִסִּטְרָא דְּנוּקְבָּא, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת שִׁירָה חֲדָשָׁה שִׁבְּחוּ גְאוּלִים בִּלְשׁוֹן נְקֵבָה, כַּמּוּבָא בַּסְּפָרִים, כִּי עַכְשָׁו אִי אֶפְשָׁר לִשְׁמֹעַ הַשִּׁיר וְהַנִּגּוּן הַנִּמְשָׁךְ מִבְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר בְּעַצְמוֹ שֶׁהוּא בְּחִינַת כֹּהֵן, בְּחִינַת שַׁבָּת, בְּחִינַת עוֹלָם הַבָּא, שֶׁלֹּא יִתְבַּטְּלוּ בִּמְצִיאוּת מֵחֲמַת שֶׁכְּלֵי הַגּוּפִים שֶׁלָּנוּ אֵינָם מְזֻכָּכִים בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ, וְיֵשׁ בָּהֶם אֲחִיזַת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, עַל-כֵּן אִם הָיוּ שׁוֹמְעִים אֶת בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר בְּעַצְמוֹ, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַשִּׁיר שֶׁיִּתְּעַר לֶעָתִיד הָיָה בְּחִינַת רִבּוּי אוֹר שֶׁגּוֹרֵם שְׁבִירַת כֵּלִים, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁמִּשָּׁם סִטְרָא דְּמוֹתָא כַּיָּדוּעַ, וְהָיוּ מִתְגַּבְּרִים הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה בְּיוֹתֵר חַס וְשָׁלוֹם, עַל-כֵּן עַכְשָׁו עִקַּר הַתִּקּוּן וְהַבֵּרוּר בְּחִינַת כָּל הַנִּגּוּנִים מַתְחִילִין מִסִּטְרָא דְלֶוָואֵי, מִבְּחִינַת שְׂמֹאל, כְּדֵי לְהַמְתִּיק הַדִּין בְּשָׁרְשׁוֹ לְבָרֵר הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה וּלְהָפְכוֹ לְשִׂמְחָה עַל-יְדֵי הַמְתָּקַת הַדִּין בְּשָׁרְשׁוֹ, עַל-יְדֵי שֶׁמְּהַפְּכִין קוֹל הַחוֹזֵר וּמְחַבְּרִין אוֹתוֹ לְקוֹל הַיָּשָׁר וְכוּ’ כַּנַּ”ל, רַק אַחַר שֶׁמְּבָרְרִין אֵיזֶה בֵּרוּר צְרִיכִין לְהָבִיא אוֹתוֹ וּלְהַחֲזִירוֹ לְשָׁרְשׁוֹ הָעֶלְיוֹן, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֹּהֵן, שֶׁשָּׁם חוֹזֵר הַכֹּל וְנִכְלָל בְּשָׁרְשׁוֹ
וְזֶהוּ בְּחִינַת כָּל הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁמְּבִיאִין אוֹתָן אֶל הַכֹּהֵן, שֶׁכָּל מִי שֶׁחָטָא אֵיזֶה חֵטְא וְנִמְשָׁךְ אַחַר הַסִּטְרָא אָחֳרָא, שֶׁהוּא בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה כְּשֶׁרוֹצֶה לָשׁוּב וּלְתַקֵּן חֶטְאוֹ, אֲזַי מֵבִיא בְּהֵמָה לְקָרְבָּן אֶל הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁשָּׁם מְקוֹם הַשִּמְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְשִׂמַּחְתִּים בְּבֵית תְּפִלָּתִי”. וְהַבְּהֵמָה הִיא בְּחִינַת הֶעְדֵּר הַדַּעַת, שֶׁהוּא בְּחִינַת גָּלוּת וְשִׁעְבּוּד, בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה כַּנַּ”ל, וּכְשֶׁמְּבִיאָהּ הַחוֹטֵא לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ וְסוֹמֵךְ יָדָיו עָלָיו וּמִתְוַדֶּה עֲווֹנוֹתָיו, בָּזֶה מְבָרֵר הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, כִּי עַל-יְדֵי שֶׁמְּקַדֵּשׁ הַבְּהֵמָה לְקָרְבָּן וּמְבִיאָהּ לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ אֶל הַכֹּהֵן, עַל-יְדֵי-זֶה הוּא תּוֹפֵס אֶת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת בַּהֲמִיּוּת, וּמְבִיאוֹ לִמְקוֹם הַשִּמְחָה, שֶׁהוּא הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְהַכֹּהֵן, וְאָז הַכֹּהֵן מַקְרִיבָהּ לְקָרְבָּן וְכוֹלֵל הַקָּרְבָּן בְּשֹׁרֶשׁ הַשִּמְחָה הָעֶלְיוֹנָה עַל-יְדֵי הַלְּוִיִּים שֶׁעוֹסְקִים בְּשִׁיר עַל הַדּוּכָן, שֶׁהֵם מְבָרְרִין וְתוֹפְסִין הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה וּמְהַפְּכִין אוֹתוֹ אֶל הַקְּדֻשָּׁה, וּמְבִיאִין אוֹתוֹ אֶל הַכֹּהֵן, שֶׁהוּא בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר עַד שֶׁנִּכְלָלִין בְּתוֹךְ שֹׁרֶשׁ הַשִּמְחָה הָעֶלְיוֹנָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֹּהֵן כַּנַּ”ל
וְזֶהוּ בְּחִינַת שַׁבָּת, שֶׁכָּל הַבֵּרוּרִים שֶׁמְּבָרְרִין בְּשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה, שֶׁמְּבָרְרִין מִבְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה, מִבְּחִינַת בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה, נִכְלָלִין בְּשֹׁרֶשׁ הַקְּדֻשָּׁה הָעֶלְיוֹנָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת שַׁבָּת, שֶׁהוּא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן זִוּוּגָן שֶׁל תַּלְמִידֵי חֲכָמִים מִשַּׁבָּת לְשַׁבָּת, כִּי אָז נִשְׁלָם בִּשְׁלֵמוּת בְּחִינַת כְּלָלִיּוּת וְהִתְהַפְּכוּת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה כַּנַּ”ל, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר בְּחִינַת זִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה וְכַנַּ”ל
אֲבָל בְּשַׁבָּת עַצְמוֹ אֵין בֵּרוּר, רַק מִי שֶׁטָּרַח בְּעֶרֶב שַׁבָּת יֹאכַל בְּשַׁבָּת, כִּי אוֹר שֹׁרֶשׁ הַשִּמְחָה שֶׁל שַׁבָּת אִי אֶפְשָׁר שֶׁיֵּרֵד לְתוֹךְ בְּחִינַת מְקוֹמוֹת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְבָרְרָם וּלְהָפְכָם אֶל הַקְּדֻשָּׁה וְהַשִּמְחָה, כִּי שֹׁרֶשׁ קֹדֶשׁ הוּא וְאֵין שָׁם שׁוּם בֵּרוּר כַּיָּדוּעַ, רַק שֶׁאָנוּ מְקַבְּלִין בִּימֵי הַחֹל כֹּחַ מִקְּדֻשָּׁה וְשִׂמְחָה שֶׁל שַׁבָּת, וּמַמְשִׁיכִין הֶאָרָה מֵאוֹר הַשִּמְחָה שֶׁל שַׁבָּת לִימֵי הַחֹל כְּדֵי לְבָרֵר בֵּרוּרִים לַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה וְכַנַּ”ל
וְזֶהוּ בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת הַכֹּהֵן, שֶׁכָּל הַבֵּרוּרִים שֶׁלְּוִיִּים וְיִשְׂרְאֵלִים, מְבָרְרִים שֶׁהֵם בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, כֻּלָּם הֵם בְּכֹחַ הַכֹּהֵן, שֶׁהוּא בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט, שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַכֹּל, אֲבָל הַכֹּהֵן בְּעַצְמוֹ אָסוּר לוֹ לָצֵאת מִקְּדֻשָּׁתוֹ אֶל הַחוּץ בִּמְקוֹמוֹת שֶׁנֶּאֱחָז בְּיוֹתֵר הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת אִשָּׁה זֹנָה וַחֲלָלָה וְכוּ’
וְכֵן שְׁבוּיָה שֶׁנֶּאֱחָז בָּהּ גַּם כֵּן הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת עַבְדוּת, בְּחִינַת שְׁבִי גָּלוּת מִצְרַיִם כַּנַּ”ל, כִּי הַכֹּהֵן קָדוֹשׁ הוּא בִּבְחִינַת קְדֻשַּׁת שַׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְקִדַּשְׁתּוֹ כִּי קָדֹשׁ הוּא לֵאלֹקָיו”. וְכָל הַבֵּרוּרִים צְרִיכִין לָשׁוּב וְלַחֲזֹר וְלָבוֹא אֵלָיו, אֲבָל הוּא אָסוּר לָצֵאת לִמְקוֹמָם, וְעַל-כֵּן אָסוּר לְהַכֹּהֵן לְהִטַּמְּאוֹת לְמֵתִים, שֶׁשָּׁם נֶאֱחֶזֶת הַטֻּמְאָה הַבָּאָה מִבְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת סִטְרָא דְּמוֹתָא, בְּחִינַת תֹּקֶף מְרִירוּת יָגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁמִּתְאַבְּלִין עַל הַמֵּת, רַחֲמָנָא לִצְלַן, וְכַנַּ”ל, כִּי הַכֹּהֵן אָסוּר לָצֵאת לִמְקוֹמוֹת כָּאֵלּוּ, כִּי קָדוֹשׁ הוּא בִּבְחִינַת שַׁבָּת שֶׁאֵין שָׁם בֵּרוּר, רַק כָּל הַבֵּרוּרִים שָׁבִים לְשָׁם וְכַנַּ”ל
To dedicate this shiur, click HERE.