Periya uReviya 3 – Hilkhos Ishus – Prohibition of Intermarriage with a Non-Jew – Shlomo HaMelech – Malkhus – Lunar Cycle – 10 Types of Songs – Moshe Rabbeinu – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Pirya uReviya 3 is based on 2Likutey Moharan 23.
00:00 – PARAGRAPH 14. Prohibition of Intermarriage with a Non-Jew.
13:21 – Q&A – Why can’t a Jewish woman marry a non-Jewish man?
18:00 – PARAGRAPH 15. Shlomo HaMelech. Malkhus correspond to the lunar cycle.
39:00 – “Who is capable of revealing the ten types of song like Moshe Rabbeinu?” Music prepares a prophet for prophecy. Reference to Likutey Moharan 54.
45:00 – Q&R about the impurity of the nachash – serpent.
46:00 – Q&R about shalom bayis.
48:00 – Q&R about a Jewish woman’s spiritual advancement.
TEXT (Courtesy of www.Sefaria.org.il)
אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:י״ד
וְזֶהוּ בְּחִינַת אִסּוּר לְהִתְחַתֵּן בְּעַכּוּ”ם, כִּי הָעַכּוּ”ם הֵם בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה מֵאַחַר שֶׁלֹּא זָכוּ לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה, שֶׁהוּא עִקַּר הַשִּמְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “יֹלֵד כְּסִיל לְתוּגָה לוֹ”. כִּי הֵם כְּרוּכִים רַק אַחַר הָעוֹלָם הַזֶּה שֶׁהוּא מָלֵא יָגוֹן וַאֲנָחָה וְכַעַס וּמַכְאוֹבוֹת, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, “גַּם כָּל יָמָיו כַּעַס וּמַכְאוֹבוֹת”
עַל-כֵּן אָסוּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִתְחַתֵּן בְּעַכּוּ”ם, כִּי אֵין בָּנוּ כֹּחַ לְהַמְתִּיק הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁל הָעַכּוּ”ם, כִּי גַּם בְּהַיִּחוּד שֶׁל יִשְׂרָאֵל צְרִיכִין הִתְגַּבְּרוּת גָּדוֹל שֶׁיִּזְכֶּה שֶׁיִּהְיֶה זִוּוּגוֹ בִּקְדֻשָּׁה גְּדוֹלָה שֶׁיּוּכַל לְהַכְנִיעַ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְהָפְכוֹ לְשִׂמְחָה, כִּי עִקַּר תַּאֲוַת הַמִּשְׁגָּל הוּא בָּא מִבְּחִינַת עַצְבוּת, יָגוֹן וַאֲנָחָה, וּצְרִיכִין לְהִתְגַּבֵּר מְאֹד לְקַדֵּשׁ אֶת עַצְמוֹ לְשַׁבֵּר תַּאֲוָה הַגַּשְׁמִיִת, שֶׁהִוא בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה, וּלְדַבֵּק אֶת עַצְמוֹ בַּקְּדֻשָּׁה הָעֶלְיוֹנָה שֶׁהִוא בְּחִינַת שִׂמְחָה, וְאָז יִזְכֶּה לְהַמְתִּיק הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְהָפְכוֹ לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר בְּחִינַת קְדֻשַּׁת הַבְּרִית, אֲבָל בַּת אֵל נֵכָר הִיא עֶצֶם הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה אִשָּׁה זוֹנָה, שֶׁהִיא בְּעַצְמָהּ בְּחִינַת מַר מִמָּוֶת וְכוּ’, בְּחִינַת כִּי שָׁחָה אֶל מָוֶת בֵּיתָהּ (מִשְׁלֵי ב). וְאֵין כֹּחַ בְּיַד יִשְׂרָאֵל לְהַמְתִּיק תֹּקֶף הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁלָּהֶם, וְעַל-כֵּן אָסוּר לְהִתְחַתֵּן עִמָּהֶם, כִּי אֵין בָּנוּ כֹּחַ לְהָפְכָם אֶל הַקְּדֻשָּׁה, לִבְחִינַת שִׂמְחָה, אַדְּרַבָּא, יִתְגַּבֵּר בּוֹ בְּחִינַת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהוּא תֹּקֶף הַסִּטְרָא אָחֳרָא
וּתְעַקְּרוֹ מִשְּׁנֵי עוֹלָמוֹת, חַס וְשָׁלוֹם, וְיֵרֵד בְּיָגוֹן שְׁאוֹלָה. וְזֶה שֶׁנֶּאֱמַר בִּיפַת תֹּאַר, “וּבָכְתָה אֶת אָבִיהָ וְאֶת אִמָּהּ יֶרַח יָמִים”. וְאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, כְּדֵי שֶׁתְּהֵא בַּת יִשְׂרָאֵל שְׂמֵחָה וְזוֹ עֲצֵבָה. כִּי בַּת יִשְׂרָאֵל אֲחִיזָתָהּ בִּבְחִינַת שִׂמְחָה, בְּחִינַת שִׂמְחִי וְגִילִי בַּת צִיּוֹן, כִּי הִיא מִשֹּׁרֶשׁ נִשְׁמַת יִשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם עֶצֶם הַשִּמְחָה, רַק מֵחֲמַת שֶׁאַחַר כַּמָּה הִשְׁתַּלְשְׁלוּת מִשְׁתַּלְשֵׁל מִבְּחִינַת סִטְרָא דְנוּקְבָּא אֲחִיזַת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, עַל-כֵּן צְרִיכִין קְדֻשָּׁה יְתֵרָה כְּדֵי לְהַמְתִּיק הַדִּין הַנֶּאֱחָז שָׁם כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְאַחֵז, חַס וְשָׁלוֹם, הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁהוּא אֲחִיזַת הַסִּטְרָא אָחֳרָא, שֶׁהוּא הִתְגַּבְּרוּת הַתַּאֲוָה, חַס וְשָׁלוֹם, אֲבָל בַּת עַכּוּ”ם הִיא בְּחִינַת עֶצֶם הַקְּלִפָּה שֶׁשְּׁמָהּ עַל שֵׁם הָעַצְבוּת וְהַיְלָלָה כַּיָּדוּעַ, שֶׁהִיא בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה, וְעַל-כֵּן אָסוּר לְהִתְחַתֵּן עִמָּהֶם, וְגֹדֶל עֹצֶם הָאִסּוּר שֶׁל נשג”ז (נִדָּה, שִׁפְחָה, גּוֹיָה, זוֹנָה) רַחֲמָנָא לִצְלַן, מְבֹאָר בַּסְּפָרִים, וּבִפְרָט בַּזֹּהַר וְתִקּוּנִים
אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:ט״ו
וְעַל-כֵּן אֲפִלּוּ שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, הִתְחָרֵט אַחַר כָּךְ כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “לְאִיתִיאֵל וְאֻכָל”, וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁאָמַר אִיתִיאֵל וְכוּ’ אֲנִי אַרְבֶּה וְלֹא אָסוּר וְכוּ’. אֲבָל בֶּאֱמֶת לֹא כֵן הוּא, כִּי מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד מִי אָסַף רוּחַ בְּחָפְנָיו וְכוּ’ (מִשְׁלֵי ל) וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה כָּל הַפָּסוּק הַזֶּה עַל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, שֶׁאָמַר שְׁלֹמֹה שֶׁאָסוּר לְשַׁנּוֹת מִדִּבְרֵי תּוֹרַת מֹשֶׁה שֶׁאָסַר לְהַרְבּוֹת נָשִׁים, כִּי מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד כְּמוֹתוֹ וְכוּ’, הַיְנוּ כִּי שְׁלֹמֹה סָבַר שֶׁלְּגֹדֶל חָכְמָתוֹ וְעֹצֶם קְדֻשָּׁתוֹ יֵשׁ לוֹ כֹּחַ לִשָּא נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת, וּלְהַמְתִּיק עֶצֶם הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁהֵם אֲחוּזִים בָּם, וּלְהָפְכוֹ לְשִׂמְחָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה הָיָה נַעֲשֶׂה תִּקּוּן גָּדוֹל לְפִי דַּעְתּוֹ, כִּי כָּל מַה שֶּׁהַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהוּא הַסִּטְרָא אָחֳרָא, גָּדוֹל בְּיוֹתֵר כְּשֶׁזּוֹכִין לְהָפְכוֹ לְשִׂמְחָה לִבְחִינַת קְדֻשַּׁת הַבְּרִית, נִתְגַּדֵּל הַשִּמְחָה וְנִשְׁלֶמֶת בְּיוֹתֵר
וּמֵחֲמַת שֶׁיָּדַע בְּעַצְמוֹ תֹּקֶף קְדֻשָּׁתוֹ שֶׁהוּא מֻשְׁלָל מִתַּאֲוָה זֹאת לְגַמְרֵי בְּתַכְלִית הַקְּדֻשָּׁה, וְאֵין כַּוָּנָתוֹ כִּי אִם לַשָּׁמַיִם לְהַמְתִּיק הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְהָפְכוֹ לְשִׂמְחָה, עַל-כֵּן יֵעָשֶׂה תִּקּוּן גָּדוֹל עַל-יְדֵי-זֶה , כִּי שְׁלֹמֹה בֶּן דָּוִד הוּא בְּחִינַת מָשִׁיחַ, שֶׁהוּא בָּנָה אֶת הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ, וּבְיוֹמוֹי קַיְּמָא סִהֲרָא בְּאַשְׁלְמוּתָא, וְאָז הָיְתָה הַשִּמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (מְלָכִים א ד), “יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל רַבִּים וְכוּ’ אֹכְלִים וְשֹׁתִים וּשְׂמֵחִים”
כִּי הוּא בָּנָה אֶת הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁשָּׁם עִקַּר הַשִּמְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (יְשַׁעְיָה נו), “וְשִׂמַּחְתִּים בְּבֵית תְּפִלָּתִי וְכוּ'”. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב, “בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ”. וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, זֶה בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. וְהוּא זָכָה לָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת שִׁיר הַשִּׁירִים אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה, שֶׁהוּא שִׁיר הַמְעֻלֶּה וְהַמֻּבְחָר מִכָּל הַשִּׁירִים, וְעַל-כֵּן סָבַר שֶׁיֵּשׁ לוֹ כֹּחַ לְהַמְתִּיק וְלַהֲפֹךְ עֶצֶם הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה כְּמוֹ שֶׁיִּהְיֶה בִּימֵי הַמָּשִׁיחַ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְהָפַכְתִּי אֶבְלָם לְשָׂשׂוֹן” וְכַנַּ”ל
וְעַל-כֵּן טָעָה וְנָשָׂא נָשִׁים נָכְרִיּוֹת, כִּי הָיָה בָּטוּחַ עַל כֹּחוֹ וּקְדֻשָּׁתוֹ עַל גֹּדֶל הַפְלָגַת הַשִּמְחָה שֶׁזָּכָה בְּיָמָיו שֶׁיַּהֲפֹךְ גַּם אוֹתָם אֶל הַקְּדֻשָּׁה וְהַשִּמְחָה כַּנַּ”ל, אֲבָל אַחַר כָּךְ הֵעִיד עַל עַצְמוֹ שֶׁטָּעָה בָּזֶה, כִּי אֵין כֹּחַ לְשׁוּם חָכָם וְקָדוֹשׁ שֶׁבָּעוֹלָם, אֲפִלּוּ לִשְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, לְשַׁנּוֹת שׁוּם דָּבָר מִתּוֹרַת מֹשֶׁה, וְאָסוּר לוֹמַר שׁוּם סְבָרָא לְבַטֵּל שׁוּם דָּבָר קַל אֲפִלּוּ יִהְיֶה חָכָם כִּשְׁלֹמֹה, כִּי אֵין נָבִיא רַשַּׁאי לְחַדֵּשׁ דָּבָר מֵעַתָּה, כִּי מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד מִי אָסַף רוּחַ בְּחָפְנָיו וְכוּ’, הַיְנוּ מִי יֵשׁ לוֹ כֹּחַ כְּמֹשֶׁה שֶׁעָלָה שָׁמַיִם וְיָרַד, כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה
וְעַל-כֵּן אָסוּר לְשַׁנּוֹת בְּתוֹרָתוֹ אֲפִלּוּ תְּנוּעָה קַלָּה, מִכָּל שֶׁכֵּן בְּדָבָר כָּזֶה, כִּי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ בְּעַצְמוֹ שֶׁנָּשָׂא בַּת יִתְרוֹ, זֶה הָיָה קֹדֶם מַתַּן תּוֹרָה שֶׁעֲדַיִן לֹא נֶאֶסְרוּ, וְגַם הָיָה עַל-פִּי הַדִּבּוּר, וְגַם מִי יִתְפָּאֵר עוֹד שֶׁיִּהְיֶה לוֹ כֹּחַ כְּמֹשֶׁה, כִּי רַק מֹשֶׁה לְבַד הָיָה יָכֹל זֹאת לַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, אֲפִלּוּ שֶׁל הָעַכּוּ”ם, לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת מַה שֶּׁגִּיֵּר אֶת יִתְרוֹ, כִּי הַגֵּרִים שֶׁמְּגַיְּרִין, זֶהוּ בְּחִינַת שֶׁמְּהַפְּכִין הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, וְעַל-כֵּן עִקַּר נְתִינַת הַתּוֹרָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת הַשִּמְחָה כַּנַּ”ל “וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם”, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, לֹא הָיְתָה עַד שֶׁבָּא יִתְרוֹ וְנִתְגַּיֵּר, כִּי עִקַּר שְׁלֵמוּת הַשִּמְחָה הוּא בִּבְחִינַת שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁנִּסְמַךְ לִוְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם, שֶׁנֶּאֱמַר עַל מַתַּן תּוֹרָה, דְּהַיְנוּ כְּשֶׁמְּהַפְּכִין הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, שֶׁאָז דַּיְקָא נִשְׁלֶמֶת הַשִּמְחָה בְּחִינַת וְשִׂמְחַת עוֹלָם, בְּחִינַת מַתַּן תּוֹרָה
וְזֶה בְּחִינַת בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ זוֹ מַתַּן תּוֹרָה, כִּי מַתַּן תּוֹרָה שֶׁאָז נִתְגַּיֵּר יִתְרוֹ וְנִתְהַפֵּךְ אֶל הַקְּדֻשָּׁה וְהַשִּמְחָה, זֶהוּ בְּחִינַת חֲתֻנָּה כַּנַּ”ל, וְזֶהוּ בְּחִינַת הַקּוֹלוֹת שֶׁל מַתַּן תּוֹרָה, בְּחִינַת קוֹל הַשּׁוֹפָר שֶׁל אֵילוֹ שֶׁל יִצְחָק שֶׁכָּל זֶה הוּא בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה כַּנַּ”ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת חֲתֻנָּה, בְּחִינַת הִתְהַפְּכוּת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה וְכַנַּ”ל
וּמֵחֲמַת שֶׁמֹּשֶׁה זָכָה לְכָל זֶה, לְגַיֵּר אֶת יִתְרוֹ וּלְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה וּלְהַעֲלוֹת הַקְּדֻשָּׁה מֵעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת, לְהוֹצִיא כָּל יִשְׂרָאֵל מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה, וּלְהַפֵּךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, עַל-כֵּן לוֹ לְבַדּוֹ הָיָה כֹּחַ לִשָּא אֶת בַּת יִתְרוֹ, וְגַם שֶׁהָיָה פָּרוּשׁ גָּדוֹל אַחַר שֶׁהוֹלִיד בָּנִים כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְאַתָּה פֹּה עֲמֹד עִמָּדִי”, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה. “וְזֶהוּ מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד”. עַל-פִּי מַה שֶּׁפֵּרֵשׁ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה פָּסוּק זֶה בְּהַתּוֹרָה “וַיְהִי מִקֵּץ” בְּלִקּוּטֵי הָרִאשׁוֹן (בְּסִימָן נד’), שֶׁזֶּה הַמִּקְרָא מִי עָלָה שָׁמַיִם הוּא מְדַבֵּר מִבְּחִינַת נְגִינָה, עַיֵּן שָׁם כָּל הָעִנְיָן, וּבָזֶה מְקֻשָּׁר הֵיטֵב מִקְרָא זֶה מִי עָלָה שָׁמַיִם לְעִנְיַן דִּבְרֵי שְׁלֹמֹה הַנַּ”ל, הַיְנוּ שֶׁשְּׁלֹמֹה אָמַר, מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד וְכוּ’, כְּמוֹ מֹשֶׁה, הַיְנוּ מִי יֵשׁ לוֹ כֹּחַ לְגַלּוֹת כָּל הָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה כְּמֹשֶׁה
וּבֶאֱמֶת עִנְיַן הַפְּשׁוּטוֹ שֶׁל מִקְרָא שֶׁמְּדַבֵּר מִמַּעֲלַת עֲלִיַּת מֹשֶׁה לַמָּרוֹם לְקַבֵּל הַתּוֹרָה הוּא עִנְיָן אֶחָד עִם פֵּרוּשׁ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה הַנַּ”ל שֶׁפֵּרֵשׁ לְעִנְיַן נְגִינָה כַּנַּ”ל, כִּי מְבֹאָר בְּהַתּוֹרָה “וַיְהִי מִקֵּץ” הַנַּ”ל, שֶׁעַל-יְדֵי הַנְּגִינָה עִקַּר הַנְּבוּאָה שֶׁל הַנְּבִיאִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְהָיָה כְּנַגֵּן הַמְנַגֵּן וַתְּהִי עָלָיו יַד ה'”. וְעַל-כֵּן מֹשֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁזָּכָה לַעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה בִּשְׁלֵמוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד וְכוּ’, כְּפִי מַה שֶּׁפֵּרְשׁוֹ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, עַל-כֵּן זָכָה לִנְבוּאָה בְּרוּרָה בְּתַכְלִית הַשְּׁלֵמוּת יוֹתֵר מִכָּל הַנְּבִיאִים, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (יְבָמוֹת מט) שֶׁמֹּשֶׁה רָאָה בָּאַסְפַּקְלַרְיָא הַמְּאִירָה, שֶׁזֶּהוּ גַּם כֵּן בְּחִינַת מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד עַל-פִּי פְּשׁוּטוֹ שֶׁנֶּאֱמַר לְעִנְיַן מַעֲלַת נְבוּאָתוֹ שֶׁעָלָה לַשָּׁמַיִם וְקִבֵּל הַתּוֹרָה וְכוּ’. נִמְצָא, שֶׁשְּׁנֵי הַפֵּרוּשִׁים כְּלוּלִים יַחַד כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן הוֹדָה שְׁלֹמֹה שֶׁאֵין לוֹ לְדַמּוֹת עַצְמוֹ לְמֹשֶׁה, כִּי מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד כְּמוֹתוֹ וְכַנַּ”ל
To dedicate this shiur, click HERE.