BreslovTorah.com

Official Site of Rabbi Nasan Maimon

LH6-06-Yibum

2024-08-22 – LH6 – EH – Yibum 3 – Para. 18-21a – Purim – Haman – Taanis Esther – Seudas Purim – Mishloach Manos – Kriyas HaMegillah – Speaking Words of Torah Achieves Peace – True Life

Yibum 3 – Purim – Haman – Taanis Esther – Seudas Purim – Mishloach Manos – Kriyas HaMegillah – Speaking Words of Torah Achieves Peace – True Life – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Yibum 3 is based on Likutey Moharan 57.
00:00 – PARAGRAPH 18. Purim. Haman. Taanis Esther.
06:00 – PARAGRAPH 19. Seudas Purim.
11:00 – PARAGRAPH 20. Mishloach Manos.
22:00 – PARAGRAPH 21. Krias HaMegillah. Megillas Esther must be read aloud on Purim.
38:00 – לְמַֽעַן־אַחַ֥י וְרֵעָ֑י אֲדַבְּרָה־נָּ֖א שָׁל֣וֹם בָּֽךְ – “For the sake of my brethren and my companions, I shall now speak of peace in you” (Tehillim 122:8).
***42:42 – Speaking words of Torah achieves peace, which is true life. וְֽכָל־נְתִ֖יבוֹתֶ֣יהָ שָׁלֽוֹם – “…and all its ways are peace” (Mishlei 3:17).
51:30 – Closing blessings.
52:00 – Q&R about the Written Torah being male and the Oral Torah being female.

TEXT:

אבן העזר, הלכות יבום, ג׳:י״ח

וְעַל-כֵּן בְּעֵת שֶׁהִתְגַּבֵּר הָמָן, שֶׁהוּא הַשּוֹנֵא הַגָּדוֹל, הֻצְרְכוּ לָצוּם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְצוּמוּ עָלַי וְכוּ'” (שָׁם ד). כִּי אָז צְרִיכִין לָצוּם כְּשֶׁמִּתְגַּבֵּר הַשּוֹנֵא הַגָּדוֹל, שֶׁהוּא עֵשָׂו בְּחִינַת הָמָן עֲמָלֵק, כַּמְבֹאָר הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר הַנַּ”ל

וְעַל-יְדֵי הַצּוֹם הוּא נִכְנַע בִּבְחִינַת וְכַתּוֹתִי מִפָּנָיו צָרָיו רָאשֵׁי תֵּבוֹת, צוֹם, עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב. וְעַל-כֵּן הִתְעַנּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים, שֶׁהֵם כְּנֶגֶד שְׁלֹשָׁה אָבוֹת שֶׁבָּהֶם נִכְנְסָה אֶסְתֵּר אֶל בֵּית הַמֶּלֶךְ, כַּמּוּבָא, כִּי עִקַּר הַצּוֹם הָיָה כְּדֵי לְהַכְנִיעַ הָמָן עֲמָלֵק שֶׁהִתְגַּבֵּר עַל-יְדֵי פְּגַם הָאֲכִילָה שֶׁל הַסְּעֻדָּה שֶׁל אוֹתוֹ רָשָׁע שֶׁהִתְגַּבְּרָה עַל-יְדֵי פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים כַּנַּ”ל

וְזֶה בְּחִינַת וְצוּמוּ עָלַי, ‘עָלַי’ דַּיְקָא, כִּי הִיא בְּחִינַת אִשָּׁה יִרְאַת ה’, בְּחִינַת אֱמוּנַת חֲכָמִים שֶׁעִקַּר הַתַּעֲנִית הָיָה בִּשְׁבִיל זֶה, וְעַל-יְדֵי הַתַּעֲנִית לֹא דַּי שֶׁהִכְנִיעוּ אֶת עֲמָלֵק הָמָן הַשּוֹנֵא הַגָּדוֹל, אַף גַּם זָכוּ אֶל הַהֵפֶךְ מַמָּשׁ, כִּי זָכוּ לַעֲלוֹת לִבְחִינַת נֶדֶר עַל-יְדֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר כַּנַּ”ל, וְעַל-יְדֵי-זֶה חָזַר וְנִתְתַּקֵּן אֱמוּנַת חֲכָמִים וְזָכוּ לִבְחִינַת שַׁבָּת שֶׁכָּלוּל בִּשְׁלֹשָׁה אָבוֹת וְזֶה בְּחִינַת שְׁלֹשָׁה יָמִים שֶׁהִתְעַנּוּ שֶׁהֵם כְּנֶגֶד שְׁלֹשָׁה אָבוֹת שֶׁאַחַר כָּךְ זָכוּ לְהִכָּלֵל בָּהֶם עַל-יְדֵי בְּחִינַת נֶדֶר, בְּחִינַת מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר כַּנַּ”ל

אבן העזר, הלכות יבום, ג׳:י״ט

וְזֶה בְּחִינַת סְעֻדַּת פּוּרִים, כִּי זֶה עִקַּר הַתִּקּוּן שֶׁנַּעֲשָׂה עַל-יְדֵי תֹּקֶף הַנֵּס שֶׁל פּוּרִים שֶׁזָּכוּ לִבְחִינַת עֹנֶג שַׁבָּת, בְּחִינַת אֲכִילָה דִּקְדֻשָּׁה עַל-יְדֵי בְּחִינַת נֶדֶר, וְעַל-כֵּן אָז מִצְוָה לְהַרְבּוֹת בִּסְעֻדָּה, כִּי הִיא בְּחִינַת אֲכִילָה דִּקְדֻשָּׁה, בְּחִינַת עֹנֶג שַׁבָּת. וְזֶהוּ בְּחִינַת סְעֻדַּת פּוּרִים, כִּי אָז בְּעֵת הַצָּרָה קֹדֶם שֶׁנִּתְגַּלָּה לָהֶם הֶאָרַת מָרְדְּכַי שֶׁהוּא הָיָה תֹּקֶף הַנֵּס, שֶׁהוּא בְּחִינַת נֶדֶר, אָז הָיוּ צְרִיכִין לָצוּם כְּדֵי לְהַכְנִיעַ הָמָן עֲמָלֵק כַּנַּ”ל וְכַמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ”ל, אֲבָל אַחַר כָּךְ כְּשֶׁעָשָׂה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הַנֵּס וְהֵאִיר עֲלֵיהֶם הֶאָרַת מָרְדְּכַי שֶׁהוּא בְּחִינַת נֶדֶר וְזָכִינוּ שֶׁיָּאִיר לָנוּ זֹאת הַהֶאָרָה שֶׁל בְּחִינַת מָרְדְּכַי בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְהַיָּמִים הָאֵלֶּה נִזְכָּרִים וְנַעֲשִׂים בְּכָל דּוֹר וָדוֹר וְכוּ'”, עַל-כֵּן עַכְשָׁו בְּפוּרִים שֶׁמֵּאִיר אָז הֶאָרַת מָרְדְּכַי בְּחִינַת נֶדֶר, עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִים אָז לִבְחִינַת עֹנֶג שַׁבָּת אֲכִילָה דִּקְדֻשָּׁה, וְעַל-כֵּן אָז מִצְוָה גְּדוֹלָה לְהַרְבּוֹת בִּסְעֻדָּה כַּנַּ”ל

אבן העזר, הלכות יבום, ג׳:כ׳

וְזֶה בְּחִינַת וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים, כִּי עַל-יְדֵי בְּחִינַת נֶדֶר, בְּחִינַת מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר שֶׁאָנוּ זוֹכִין לְהֶאָרָה זוֹ בְּפוּרִים בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה, עַל-יְדֵי-זֶה אָנוּ זוֹכִין לְתִקּוּן אֱמוּנַת חֲכָמִים שֶׁהוּא כְּלַל כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ, וְעַל-כֵּן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁפּוּרִים הוּא קַבָּלַת הַתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שָׁם), “קִיְּמוּ וְקִבְּלוּ”, וְעַל-יְדֵי-זֶה אָנוּ זוֹכִין אָז לִבְחִינַת עֹנֶג שַׁבָּת, בְּחִינַת אֲכִילָה דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהִוא בְּחִינַת עֹנֶג שַׁבָּת

וְעַל-יְדֵי-זֶה אָנוּ מַכְנִיעִין בְּכָל שָׁנָה אֶת הַשּוֹנֵא הַגָּדוֹל בְּחִינַת עֵשָׂו, בְּחִינַת הָמָן עֲמָלֵק. כִּי עַכְשָׁו שֶׁזָּכִינוּ לַאֲכִילָה דִּקְדֻשָּׁה, בְּחִינַת עֹנֶג שַׁבָּת אֲזַי אֵין צְרִיכִין לָצוּם, וְאָנוּ מַכְנִיעִין אוֹתוֹ עַל-יְדֵי הָאֲכִילָה, כַּמְבֹאָר בַּמַּאֲמָר הַנַּ”ל, אֲבָל לְהַרְבּוֹת הַשָּׁלוֹם צְרִיכִין גַּם לְהַרְבּוֹת בִּצְדָקָה, כַּמְבֹאָר שָׁם בַּמַּאֲמָר הַנַּ”ל, וְזֶה בְּחִינַת מַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים שֶׁנּוֹתְנִים בְּפוּרִים וּמַרְבִּין אָז בִּצְדָקָה כְּדֵי לִזְכּוֹת לְשָׁלוֹם עַל-יְדֵי הָאֲכִילָה דִּקְדֻשָּׁה וְעַל-יְדֵי הַצְּדָקָה, כַּמְבֹאָר שָׁם בַּמַּאֲמָר הַנַּ”ל

וְזֶה בְּחִינַת מִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ, זֶה בְּחִינַת רִבּוּי הַשָּׁלוֹם, כִּי אָז נַעֲשֶׂה שָׁלוֹם גָּדוֹל בֵּין אֶחָד לַחֲבֵרוֹ, כִּי נִתְבַּטֵּל הַשּוֹנֵא הַגָּדוֹל וְעַל-יְדֵי-זֶה נִכְנָעִין כָּל מִינֵי שִׂנְאָה וּמַחֲלֹקֶת וְנִתְרַבֶּה הַשָּׁלוֹם עַל-יְדֵי שֶׁמְּצָרְפִין רִבּוּי הַצְּדָקָה לְתִקּוּן הָאֲכִילָה דִּקְדֻשָּׁה, וְזֶהוּ בְּחִינַת מִשְׁלֹחַ מָנוֹת שֶׁמְּרַמֵּז עַל שָׁלוֹם גָּדוֹל וְאַהֲבָה בֵּין אֶחָד לַחֲבֵרוֹ, וְעַל-כֵּן מְרַמְּזִין הַשָּׁלוֹם בְּמִינֵי אֲכִילָה דַּיְקָא, כִּי שׁוֹלְחִין מָנוֹת דַּיְקָא שֶׁהֵם מִינֵי אֲכִילָה, לְהוֹרוֹת שֶׁעִקַּר הַשָּׁלוֹם וְהָאַהֲבָה נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי הָאֲכִילָה דַּיְקָא כַּנַּ”ל

כִּי עַל-יְדֵי הָאֲכִילָה שֶׁל פּוּרִים, שֶׁהִוא בְּחִינַת עֹנֶג שַׁבָּת, בְּצֵרוּף הַצְּדָקָה זוֹכִין לְשָׁלוֹם גָּדוֹל כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן רָצָה הָמָן לִשְׁקֹל עֲשֶׁרֶת אֲלָפִים כִּכַּר כֶּסֶף לְבַטֵּל כֹּחַ הַצְּדָקָה שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְעִקָּר הָיָה רוֹצֶה לְבַטֵּל כֹּחַ הַשְּׁקָלִים שֶׁנָּתְנוּ יִשְׂרָאֵל בְּכָל שָׁנָה בִּשְׁבִיל קָרְבָּנוֹת לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת נֶדֶר וְכַנַּ”ל, וְעַל-כֵּן כְּשֶׁזָּכוּ לְהַפִּילוֹ, עַל-כֵּן צִוּוּ לִתֵּן מַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים כְּדֵי לִזְכּוֹת לְשָׁלוֹם עַל-יְדֵי רִבּוּי הַצְּדָקָה כַּנַּ”ל

וְעַל-כֵּן בְּאֶחָד בַּאֲדָר מַשְׁמִיעִין עַל הַשְּׁקָלִים כְּדֵי לִגְבּוֹת הַשְּׁקָלִים לִקְנוֹת קָרְבָּנוֹת לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁהוּא בְּחִינַת נֶדֶר שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְתַּקֵּן אֱמוּנַת חֲכָמִים, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִכְנָע הָמָן כַּנַּ”ל

אבן העזר, הלכות יבום, ג׳:כ״א

וְזֶה בְּחִינַת קְרִיאַת הַמְּגִילָה בִּשְׁבִיל פִּרְסוּמֵי נִסָּא, כִּי צָרִיךְ לְפַרְסֵם הַנֵּס בַּפֶּה דַּיְקָא עַל-יְדֵי קְרִיאַת הַמְּגִילָה בְּצִבּוּר, כִּי עִקַּר הַנֵּס הָיָה שֶׁנִּתְרַבָּה הַשָּׁלוֹם, שֶׁהוּא הַהֵפֶךְ מַמָּשׁ מֵהִתְגַּבְּרוּת הַשִּנְאָה וְהַמַּחֲלֹקֶת שֶׁבָּא מֵהַשּוֹנֵא הַגָּדוֹל שֶׁהוּא עֵשָׂו, בְּחִינַת הָמָן כַּנַּ”ל, שֶׁעִקַּר הִתְגַּבְּרוּתוֹ מִבְּחִינַת פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים וְכוּ’ כַּנַּ”ל, וּלְהֵפֶךְ כְּשֶׁזּוֹכִין לְתִקּוּן אֱמוּנַת חֲכָמִים עַל-יְדֵי נֶדֶר, עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לְשָׁלוֹם גָּדוֹל, כִּי עִקַּר הַשָּׁלוֹם נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי אֱמוּנַת חֲכָמִים תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה שֶׁמְּבָרְרִין הַהֲלָכָה עַל-יְדֵי דְּרוּשֵׁיהֶם שֶׁדּוֹרְשִׁין אֶת הַתּוֹרָה וְעַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשֶׂה שָׁלוֹם גָּדוֹל וְכַנַּ”ל, וְזֶה הָיָה עִקַּר תֹּקֶף הַנֵּס שֶׁל פּוּרִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שָׁם), “וַיִּשְׁלַח סְפָרִים אֶל כָּל הַיְּהוּדִים דִּבְרֵי שָׁלוֹם וֶאֱמֶת

וּכְמוֹ שֶׁמְּסַיֶּמֶת הַמְּגִילָה, “דֹּרֵשׁ טוֹב לְעַמּוֹ וְדֹבֵר שָׁלוֹם לְכָל זַרְעוֹ”. כִּי עִקָּר הוּא הַשָּׁלוֹם, שֶׁהוּא תִּקּוּן כָּל הָעוֹלָמוֹת וְהוּא הַהֵפֶךְ מַמָּשׁ מִשִּנְאַת עֵשָׂו הָמָן אִישׁ צַר וְאוֹיֵב, וְעַל-יְדֵי הַשָּׁלוֹם עִקַּר הַכְנָעָתוֹ, כִּי יְנִיקָתוֹ רַק מִשִּנְאָה וּמַחֲלֹקֶת וְכַנַּ”ל וְכַמּוּבָא בְּמָקוֹם אַחֵר, וְהַשָּׁלוֹם נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי אֱמוּנַת חֲכָמִים כַּנַּ”ל. וְזֶה בְּחִינַת דֹּרֵשׁ טוֹב לְעַמּוֹ וְדֹבֵר שָׁלוֹם וְכוּ’, ‘דֹּרֵשׁ טוֹב’ זֶה בְּחִינַת תִּקּוּן תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה אֱמוּנַת חֲכָמִים שֶׁדּוֹרְשִׁין אֶת הַתּוֹרָה וּמְבָרְרִין הַהֲלָכָה, וְזֶה בְּחִינַת דֹּרֵשׁ טוֹב לְעַמּוֹ, כִּי כָּל זְמַן שֶׁאֵין מְבָרְרִין הַהֲלָכָה אֲזַי הוּא בִּבְחִינַת וְדֹרֵשׁ רָעָה תְבוֹאֶנּוּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּמָקוֹם אַחֵר (סִימָן ח), כִּי אָז עֲדַיִן מְעֹרָב טוֹב וָרָע, אֲבָל כְּשֶׁמְּבָרְרִין הַהֲלָכָה אֲזַי נִתְבָּרֵר הַטּוֹב מֵהָרַע, וַאֲזַי הוּא בִּבְחִינַת דֹּרֵשׁ טוֹב וְכוּ’, וְעַל-יְדֵי-זֶה שֶׁמְּבָרְרִין הַהֲלָכָה בְּחִינַת דֹּרֵשׁ טוֹב, עַל-יְדֵי-זֶה נִתְבַּטֵּל הַמַּחֲלֹקֶת וְנִתְרַבֶּה הַשָּׁלוֹם

וְזֶה בְּחִינַת וְדֹבֵר שָׁלוֹם, כִּי עַל-יְדֵי דֹרֵשׁ טוֹב עַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשֶׂה הַשָּׁלוֹם כַּנַּ”ל. וְאִיתָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בַּמַּאֲמָר “שָׁאֲלוּ” הַנַּ”ל שֶׁיֵּשׁ שָׁלוֹם שֶׁיֵּשׁ לוֹ פֶּה וְיֵשׁ שָׁלוֹם שֶׁאֵין לוֹ פֶּה, וְעַל-יְדֵי אֲכִילַת שַׁבָּת, בְּחִינַת אֲכִילָה דִּקְדֻשָּׁה, זוֹכִין לְשָׁלוֹם שֶׁיֵּשׁ לוֹ פֶּה, עַיֵּן שָׁם, וְזֶה בְּחִינַת וְדֹבֵר שָׁלוֹם ‘וְדֹבֵר’ דַּיְקָא, בְּחִינַת שָׁלוֹם שֶׁיֵּשׁ לוֹ פֶּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת אֲדַבְּרָה נָא שָׁלוֹם, כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא בַּמַּאֲמָר הַנַּ”ל

וְזֶה בְּחִינַת קְרִיאַת הַמְּגִילָה לְפַרְסֵם תֹּקֶף הַנֵּס, שֶׁהוּא בְּחִינַת שָׁלוֹם כַּנַּ”ל בַּפֶּה דַּיְקָא, בִּבְחִינַת שָׁלוֹם שֶׁיֵּשׁ לוֹ פֶּה, כִּי עִקַּר שְׁלֵמוּת הַשָּׁלוֹם כְּשֶׁזּוֹכִין לְשָׁלוֹם שֶׁיֵּשׁ לוֹ פֶּה, שֶׁזֶּה עִקַּר הַשָּׁלוֹם. וּבְפוּרִים זוֹכִין לָזֶה בִּבְחִינַת דִּבְרֵי שָׁלוֹם כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן קוֹרִין הַמְּגִילָה בַּפֶּה דַּיְקָא, כִּי הַמְּגִילָה נִקְרֵאת דִּבְרֵי שָׁלוֹם כִּי זֶה עִקַּר פִּרְסוּם הַנֵּס כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לִקְרוֹתָהּ בַּפֶּה דַּיְקָא כַּנַּ”ל

וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (עֵרוּבִין נד), “כִּי חַיִּים הֵם לְמֹצְאֵיהֶם” לְמוֹצִיאֵיהֶם בַּפֶּה, כִּי הַתּוֹרָה נִקְרֵאת שָׁלוֹם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְכָל נְתִיבֹתֶיהָ שָׁלוֹם”. וְעִקַּר שְׁלֵמוּת הַשָּׁלוֹם כְּשֶׁהוּא בִּבְחִינַת שָׁלוֹם שֶׁיֵּשׁ לוֹ פֶּה, וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לִקְרוֹת אֶת הַתּוֹרָה, שֶׁהִוא בְּחִינַת שָׁלוֹם, בַּפֶּה דַּיְקָא, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה בִּבְחִינַת שָׁלוֹם שֶׁיֵּשׁ לוֹ פֶּה, שֶׁזֶּה עִקַּר הַשָּׁלוֹם כַּנַּ”ל, וְאָז דַּיְקָא זוֹכִין לְחַיִּים בִּבְחִינַת כִּי חַיִּים הֵם לְמוֹצִיאֵיהֶם בַּפֶּה דַּיְקָא, כִּי עִקַּר הַחַיִּים מְקַבְּלִין עַל-יְדֵי שָׁלוֹם דַּיְקָא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “שִׂים שָׁלוֹם טוֹבָה וּבְרָכָה וְחַיִּים”. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב, “כִּי אֹרֶךְ יָמִים וּשְׁנוֹת חַיִּים וְשָׁלוֹם

כִּי עִקַּר הַשָּׁלוֹם כְּשֶׁמִּתְחַבְּרִין שְׁנֵי הֲפָכִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּמָקוֹם אַחֵר וְזֶה נִמְשָׁךְ עַל-יְדֵי אֱמוּנַת חֲכָמִים תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, כִּי עַל-יְדֵי הַחֲכָמִים שֶׁמְּחַבְּרִין וּמְיַחֲדִין תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה עִם תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, שֶׁהֵם בְּחִינַת חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת, עַל-יְדֵי-זֶה מִתְחַבְּרִין כָּל הַהֲפָכִים וְנַעֲשֶׂה שָׁלוֹם בֵּינֵיהֶם וּמִשָּׁם עִקַּר הַחַיִּים, כִּי עִקַּר הַחַיִּים עַל-יְדֵי הִתְחַבְּרוּת הַנְּשָׁמָה עִם הַגּוּף שֶׁהֵם שְׁנֵי הֲפָכִים, וְעַל-יְדֵי שָׁלוֹם מִתְחַבְּרִין יַחַד, הַנְּשָׁמָה וְהַגּוּף וְזוֹכִין לְחַיִּים

נִמְצָא, שֶׁעִקַּר הַחַיִּים עַל-יְדֵי הַשָּׁלוֹם וְעִקַּר הַשָּׁלוֹם כְּשֶׁהוּא בְּחִינַת שָׁלוֹם שֶׁיֵּשׁ לוֹ פֶּה, וְזֶהוּ כִּי חַיִּים הֵם לְמוֹצִיאֵיהֶם בַּפֶּה דַּיְקָא כַּנַּ”ל

To dedicate this shiur, click HERE.