Gittin 3 – Issur Aishes Ish – Prohibition of Relations With a Married Woman – Get Is Called a Sefer – Divorce Document – Sekhel HaElyon – Beis Din Is Slow to Write a Get To Allow Possible Reconciliation of Husband and Wife – Rashi on Hoshea 2 – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Gittin 3 is based on Likutey Moharan 61.
00:00 – PARAGRAPH 2b. Issur Aishes Ish. Prohibition of relations with a married woman. Get is called a sefer.
10:00 – The divorce document accomplishes a disconnection of the souls of the husband and wife at the level of Sekhel HaElyon. There is no other way for the husband and wife to be disconnected spiritually.
*13:22 – Every sefer kodesh that’s written more fully completes the Torah.
***16:30 – Q&R about the spiritual dynamics of marriage and divorce – how the life-energy of HaShem reaches the wife through the husband.
18:00 – PARAGRAPH 3. The bonding of husband and wife, and the disconnection, is only accomplished through a document (Yevamos).
23:00 – Chakhma Ilaah – the light of HaShem is drawn into the married couple through the kesuba.
24:00 – The get disconnects the bond between a husband and wife to the husband.
25:30 – Q&R about what type of writing completes the Torah. It doesn’t have to be a complete sefer.
26:20 – PARAGRAPH 4. וַיֹּ֕אמֶר קְרָ֥א שְׁמ֖וֹ לֹ֣א עַמִּ֑י כִּ֚י אַתֶּם֙ לֹ֣א עַמִּ֔י וְאָֽנֹכִ֖י לֹֽא־אֶהְיֶ֥ה לָכֶֽם – “And He said: Name him Lo-ami, for you are not My people, and I will not be yours” (Hoshea 1:9). וְֽ֠הָיָה מִסְפַּ֚ר בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ כְּח֣וֹל הַיָּ֔ם – “The Children of Israel will number as the sand of the sea…” (Hoshea 2:1). TEXT of entire Rashi:
והיה מספר. מה ענין פורענות ונחמה סמוכין בדבור אחד, ורבותינו פירשו בפסחים הרגיש הושע בעצמו שחטא על שאמר החליפם עמד ובקש עליהם רחמים, ובספרי דבי רב פרשת וישב ישראל בשטים שנינו רבי אומר יש פרשיות סמוכות זו לזו ורחוקות זו מזו כרחוק מזרח ממערב כי אתם לא עמי והיה מספר בני ישראל כחול הים מה ענין זה אצל זה משל למלך שכעס על אשתו שלח אחר הסופר לבוא ולכתוב לה גט עד שלא בא הסופר נתרצה המלך לאשתו אמר המלך אפשר יצא סופר זה מכאן חלוק כלומר לבו חלוק ותוהה לומר למה שלח אחרי אמר לו בא וכתוב לה שאני כופל לה כתובתה ולפי פשוטו כך היא סמיכתו כי אתם לא עמי ואנכי לא אהיה לכם אראה עצמי כאילו איני לכם ותגלו לבין האומות ואף שם תרבו ותצמחו ושם תשובו אל לבבכם לשוב אלי כמו שנאמר על ידי משה (דברים ל) והשבות אל לבבך בכל הגוים אשר הדיחך וגו’ ושב ה’ אלהיך את שבותך וגו’ אף כאן ונקבצו בני יהודה ובני ישראל יחדיו וגו
32:30 – Continuation of Likutey Halakhos. Just as the souls of chasan and kallah need to go up to the Sekhel HaElyon to be joined, so their souls need to return to the Sekhel HaElyon to be separated.
*35:00 – A beis din is obliged by the Torah to go slowly during the process of divorce to allow time for the possible reconciliation of husband and wife.
39:40 – Q&R about when a get is necessary. Each case is different.
41:00 – HaShem only wants to do good. Matan Torah is called the marriage between HaShem and Am Yisrael. HaShem promised He would never dissolve this bond.
47:00 – Reference to 2Likutey Moharan 48 – one of the most powerfully encouraging teachings in the Likutey Moharan.
49:00 – “For you are not My people…” – HaShem only distances Am Yisrael to strengthen our bond with Him.
***50:00 – NOTE on Parshas Ki Sisa – the sin of the Egel HaZahav – Golden Calf – eventually led to the revelation of the 13 Midos HaRachamim and the construction of the Mishkan. HaShem only pushes Am Yisrael down so we can spring upward to a higher level.
To dedicate this shiur, click HERE.