BreslovTorah.com

Official Site of Rabbi Nasan Maimon

LH6-03-Kiddushin

2024-07-08 – LH6 – EH – Kiddushin 3 – Para. 18b-20 – Nigla and Nistar – Revealed Torah and Hidden Torah – Why Am Yisrael Was Permitted To Write Down the Oral Torah –

Kiddushin 3 – Nigla and Nistar – Revealed Torah and Hidden Torah – Why Am Yisrael Was Permitted To Write Down the Oral Torah – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Kiddushin 3 is based on Likutey Moharan 13“Ashrei HaAm – Hashgacha”.
00:00 – PARAGRAPH 18b.
12:00 – Why Am Yisrael was permitted to write down the Oral Torah.
15:00 – PARAGRAPH 19. Nigla and Nistar – Revealed Torah and Hidden Torah.
25:00 – PARAGRAPH 20. עֵת לַֽעֲשׂ֣וֹת לַֽיהֹוָ֑ה הֵ֜פֵ֗רוּ תּֽוֹרָתֶֽךָA time to take action for HaShem; they have made void Your Torah” (Tehillim 119:126).
57:00 – Q&R about why the revelation of Toras Nistar wasn’t earlier in Jewish history.
58:00 – NOTE – Today, 2. Tammuz [5784] is the yahrzeit of Rav Nachman ben Yitzchak of Horodenka zal – grandfather of Rebbe Nachman.
TEXT:

כִּי בֶּאֱמֶת הַכֹּל אֶחָד וּשְׁתֵּי הַיְדִיעוֹת הָאֵלּוּ צְרִיכִים זֶה לָזֶה בִּבְחִינַת מִכְּלָל שֶׁהוּא צָרִיךְ לִפְרָט, וּמִפְּרָט שֶׁהוּא צָרִיךְ לִכְלָל, כִּי בֶּאֱמֶת שְׁנֵיהֶם הֵם אַחְדוּת פָּשׁוּט בְּלִי הֶבְדֵּל וְאֵין אֶחָד בְּלֹא חֲבֵרוֹ, כִּי תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה בְּלֹא תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב אֵינוֹ כְּלוּם, כִּי לֵיכָּא מִידֵי דְּלָא רְמִיזָא בְּאוֹרָיְתָא

וְכָל דִּינֵי תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּם בְּנוּיִים עַל תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, וְכֵן תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב בְּלֹא תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה גַּם כֵּן אֵינוֹ כְּלוּם כִּי אֵין יוֹדְעִין מִשּׁוּם מִצְוָה מֵהַתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב לְבַד, כִּי שׁוּם דִּין מִמִּצְוַת תְּפִלִּין לֹא נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה רַק וּקְשַׁרְתָּם וְכוּ’, וְאֵין יוֹדְעִים אִם עַל הַקִּבֹּרֶת אִם עַל כַּף הַיָּד כַּנִּרְאֶה מִפְּשַׁט הַכָּתוּב, כִּי בְּוַדַּאי בְּלֹא הַקַּבָּלָה שֶׁל תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה לֹא הָיָה עוֹלֶה עַל הַדַּעַת לְפָרֵשׁ וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ, עַל מְקוֹם הַקִּבֹּרֶת דַּיְקָא כְּמוֹ שֶׁהוּא בֶּאֱמֶת, וְכֵן וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת לֹא הָיִינוּ יוֹדְעִים שֶׁמְּרַמֵּז עַל אַרְבָּעָה בָּתִּים, וְכֵן כָּל דִּינֵי הַתְּפִלִּין שֶׁיִּהְיוּ שֶׁל עוֹר דַּיְקָא וּתְפוּרִים בְּגִידִין וּקְשׁוּרִים בִּרְצוּעוֹת וְשִׁינִין שֶׁל תְּפִלִּין וּשְׁאָר דִּינֵיהֶם, וְכֵן כָּל דִּינֵי הַמִּצְווֹת בְּוַדַּאי אִי אֶפְשָׁר לֵידַע שׁוּם מִצְוָה מִתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב לְבַד

וְעַל-כֵּן מִי שֶׁכּוֹפֵר בְּדָבָר אֶחָד מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים הוּא אֶפִּיקוֹרוֹס לְכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ כְּמוֹ הַקָּרָאִים שֶׁדִּינָם עַכְשָׁו כְּעַכּוּ”ם לְכָל דִּבְרֵיהֶם, כִּי מֵאַחַר שֶׁכּוֹפְרִים בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה אֵין לָהֶם חֵלֶק גַּם בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, כִּי אֵין יוֹדְעִין שׁוּם דָּבָר מִתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב בְּלֹא תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, כִּי אֵין אֶחָד בְּלֹא חֲבֵרוֹ כַּנַּ”ל, וְכֵן בְּהַיְדִיעוֹת הַנַּ”ל הוּא גַּם כֵּן כֵּן, כִּי אִי אֶפְשָׁר לֵידַע מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ אֲפִלּוּ בִּכְלָל כִּי אִם עַל-יְדֵי הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, שֶׁהֵם בִּבְחִינַת יְדִיעָה הַפְּרָטִית. וְכֵן לְהֵפֶךְ, אִי אֶפְשָׁר לְהַשִּיג שׁוּם הַשָּגָה, בְּחִינַת יְדִיעָה פְּרָטִית, כִּי אִם כְּשֶׁחוֹזְרִין בְּכָל עֵת לִבְחִינַת יְדִיעָה בִּכְלָל, שֶׁהוּא בְּחִינַת שְׁלֵמוּת הָאֱמוּנָה בִּכְלָל כַּנַּ”ל. וְעַל-כֵּן עִקַּר הָאֱמוּנָה בִּשְׁלֵמוּת אֵין זוֹכִין כִּי אִם יִשְׂרָאֵל עַל-יְדֵי שֶׁמְּקַיְּמִין הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, אֲבָל הָעַכּוּ”ם אַף-עַל-פִּי שֶׁרֻבָּם כְּכֻלָּם מַאֲמִינִים בִּכְלָל בֶּאֱלֹקוּתוֹ וְאַחְדוּתוֹ יִתְבָּרַךְ

כִּי זֶה הַכֹּל מוֹדִים, אֲבָל אַף-עַל-פִּי-כֵן אֵין אֱמוּנָתָם שְׁלֵמָה כְּמוֹ יִשְׂרָאֵל, וְיֵשׁ לָהֶם דֵּעוֹת זָרוֹת וְנִפְסָדוֹת מְאֹד מְאֹד, וּבִפְרָט הַפִּילוֹסוֹפִים וְהַמְחַקְּרִים שֶׁנָּבוֹכוּ בְּדֵעוֹת רָעוֹת מְאֹד עַל-יְדֵי שֶׁרָצוּ לִכָּנֵס בִּידִיעוֹת פְּרָטִיּוֹת בְּלֹא קְדֻשָּׁה וְטָהֳרָה, בְּלֹא תּוֹרָה וּמִצְווֹת, וְהֵם מְשֻׁקָּעִים בְּתַאֲווֹתֵיהֶם בְּנִאוּף וּשְׁאָר תַּאֲווֹת וְרוֹצִים לַחֲקֹר בָּאֱלֹקוּת, עַל-כֵּן נִתְעוּ וְנָבוֹכוּ בִּכְפִירוֹת גְּדוֹלוֹת וּבִשְׁטוּתִים הַרְבֵּה מְאֹד, כִּי אִי אֶפְשָׁר לִכְנֹס בְּשׁוּם הַשָּגָה וִידִיעָה פְּרָטִית כִּי אִם עַל-יְדֵי קְדֻשָּׁה וְטָהֳרָה וְקִיּוּם הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת וּפְרִישׁוּת מִתַּאֲווֹת עוֹלָם הַזֶּה

אבן העזר, הלכות קדושין, ג׳:י״ט

נִמְצָא, שֶׁתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה הֵם בִּבְחִינַת יְדִיעָה בִּכְלָל וִידִיעָה בִּפְרָט, וְזֶה בְּחִינַת נִגְלֶה וְנִסְתָּר, תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב הִיא בִּבְחִינַת נִגְלֶה, בְּחִינַת יְדִיעָה בִּכְלָל, שֶׁזֹּאת הַיְדִיעָה צְרִיכִין לְגַלּוֹת לְכָל בְּנֵי אָדָם מִגָּדוֹל וְעַד קָטֹן לֵידַע וּלְהוֹדִיעַ וּלְהִוָּדַע שֶׁהוּא הַיּוֹצֵר, הוּא הַבּוֹרֵא וְכוּ’, וְעַל-כֵּן הַתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב שֶׁנִּמְשֶׁכֶת מִבְּחִינַת הַיְדִיעָה הַזֹּאת נִתְּנָה לִכְתֹּב, כִּי בְּחִינַת הַיְדִיעָה הַזֹּאת יְכוֹלִין לִכְתֹּב בִּכְתָב בָּאֵר הֵיטֵב שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יָחִיד קַדְמוֹן בָּרָא הַכֹּל אַחַר הֶעְדֵּר הַגָּמוּר כָּל הָעוֹלָם וּמְלֹאוֹ יֵשׁ מֵאַיִן הַמֻּחְלָט, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב שֶׁמַּתְחֶלֶת, “בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ”. וּצְרִיכִין לְכָתְבָהּ דַּוְקָא כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ הֶאָרַת הַיְדִיעָה הַזֹּאת לְתוֹךְ בְּחִינַת הָעֲשִׂיָּה, שֶׁזֶּהוּ הָעִקָּר לְהַמְשִׁיךְ הָאֱמוּנָה הַשְּׁלֵמָה שֶׁהִיא בְּחִינַת יְדִיעָה בִּכְלָל, עַד הָעֲשִׂיָּה הַגַּשְׁמִיּוּת, שֶׁהִוא בְּחִינַת כְּתִיבָה בַּיָּדַיִם, שֶׁהִיא בְּחִינַת עֲשִׂיָּה, שֶׁעַל-יְדֵי כְּתִיבַת הַתּוֹרָה מַמְשִׁיכִין הֶאָרַת הַיְדִיעָה הַזֹּאת, שֶׁהִיא בְּחִינַת הָאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, לְתוֹךְ הָעֲשִׂיָּה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר כַּוָּנַת בְּרִיאַת כָּל הָעוֹלָמוֹת שֶׁכֻּלָּם לֹא נִבְרְאוּ כִּי אִם בִּשְׁבִיל הָעוֹלָם הַגַּשְׁמִי הַזֶּה כְּדֵי שֶׁיֵּדְעוּ גַּם בָּעוֹלָם הַגַּשְׁמִי הַזֶּה מִיִּחוּדוֹ וֶאֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁזֶּה עִקַּר כַּוָּנַת הַבְּרִיאָה, כַּמּוּבָא בַּסְּפָרִים

אֲבָל תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה הִיא בְּחִינַת נִסְתָּר, בְּחִינַת סוֹדוֹת הַתּוֹרָה, בְּחִינַת הַשָּגוֹת אֱלֹקוּת שֶׁמַּשִּיגִין הַצַּדִּיקִים הַשְּׁלֵמִים כָּל חַד כְּפוּם מַה דִּמְשַׁעֵר בְּלִבֵּיהּ, שֶׁאֵלּוּ הַהַשָּגוֹת אִי אֶפְשָׁר לְכָתְבָן כְּלָל וַאֲפִלּוּ בְּעַל פֶּה אִי אֶפְשָׁר לְדַבֵּר מֵהֶם כִּי אִם אַחַר הִתְלַבְּשׁוּת בְּכַמָּה לְבוּשִׁין וְצִמְצוּמִים שֶׁאָז אֶפְשָׁר לַפֶּה לְגַלּוֹת רֶמֶז מֵהֶם מִפֶּה לְאֹזֶן לְחָכָם וּמֵבִין מִדַּעְתּוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, וְלֹא בְּמֶרְכָּבָה לְיָחִיד אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה חָכָם וּמֵבִין מִדַּעְתּוֹ. וְזֶה עִקַּר בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, וּמֵחֲמַת שֶׁכָּל בְּחִינַת הַתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת יְדִיעָה זֹאת, עַל-כֵּן אָסוּר לִכְתֹּב כָּל תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, כִּי נִמְשֶׁכֶת מִבְּחִינַת יְדִיעָה וְהַשָּגָה זֹאת שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְכָתְבָהּ וּלְדַבֵּר מִמֶּנָּה כִּי אִם בְּרֶמֶז בְּעָלְמָא בְּעַל פֶּה דַּיְקָא:

אבן העזר, הלכות קדושין, ג׳:כ׳

אֲבָל אַחַר חֻרְבַּן הַבַּיִת בְּתֹקֶף הִתְגַּבְּרוּת הַגָּלוּת הִתִּירוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה לִכְתֹּב תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה מִשּׁוּם עֵת לַעֲשׂוֹת לַה’ הֵפֵרוּ תּוֹרָתֶךָ כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, כִּי בְּתֹקֶף הַגָּלוּת הִתְגַּבְּרָה הַסִּטְרָא אָחֳרָא עַד שֶׁהִתְחִילוּ הָאֶפִּיקוֹרְסִים לְהִתְפַּשֵּׁט בָּעוֹלָם בְּדֵעוֹתֵיהֶם הָרָעוֹת, עַד שֶׁכַּמָּה מִגְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל נִלְכְּדוּ בְּרִשְׁתָּם וְהָלְכוּ בְּדַרְכֵי חֲקִירוֹתֵיהֶם וְגָרְמוּ מַה שֶּׁגָּרְמוּ לָהֶם וּלְהַדּוֹרוֹת הַבָּאִים אַחֲרֵיהֶם, וּבִפְרָט עַכְשָׁו שֶׁרוֹאִין מַה שֶּׁנִּצְמַח מִזֶּה, הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יָחוּס עָלֵינוּ מֵעַתָּה, וּכְבָר דִּבַּרְנוּ מִזֶּה כַּמָּה פְּעָמִים אִם הָיָה מוֹעִיל מַה שֶּׁנְּדַבֵּר עוֹד מִזֶּה הָיָה כְּדַאי שֶׁכָּל מִי שֶׁנּוֹגֵעַ יִרְאַת ה’ בְּלִבּוֹ יִצְעַק עַל זֶה תָּמִיד מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר, וּלְהַרְחִיב הַדִּבּוּר בְּפִיו וּבִכְתָב אֲלָפִים וְרִבְבוֹת יְרִיעוֹת לְהַזְהִיר אֶת הָעָם לְבִלְתִּי נָגוֹעַ בִּקְצֵה הַסַּם הַמָּוֶת הַזֶּה, הַמַּר וְהַזָּר שֶׁל דַּרְכֵי סִפְרֵי הַמְחַקְּרִים, אַךְ יָדַעְתִּי כִּי מִי שֶׁנִּתְעָה בָּזֶה לֹא יוֹעִילוּ לוֹ דְּבָרַי וְלֹא דִּבְרֵי רַבִּים וּגְדוֹלִים מִמֶּנִּי הַמַּזְהִירִים עַל זֶה מְאֹד מְאֹד, כַּמְבֹאָר בְּכַמָּה וְכַמָּה סְפָרִים קְדוֹשִׁים כַּמָּה אַזְהָרוֹת עַל זֶה בְּכַמָּה לְשׁוֹנוֹת בְּלִי שִׁעוּר

אַךְ מִי יוּכַל לְהִתְאַפֵּק מִלִּצְעֹק עַל צָרָה כָּזֹאת, וּבִפְרָט עַכְשָׁו שֶׁפָּשְׁתָה הַמִּסְפַּחַת הָרָעָה הַזֹּאת בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, אֲשֶׁר לֹא הָיְתָה כָּזֹאת מִימֵי קֶדֶם, וּמִי יוֹדֵעַ מַה יוֹלֵד יוֹם, וּכְמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, אוֹי וַאֲבוֹי, שֶׁאֵין אָנוּ חוֹשְׁבִין כְּלָל בִּשְׁבִיל בָּנֵינוּ וְדוֹרוֹתֵינוּ אֵיךְ לְהַצִּילָם מִמַּיִם הַזְּדוֹנִים הָרָעִים הָאֵלֶּה הָרוֹצִים לִשְׁטֹף אֶת הָעוֹלָם, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁהֵם דַּרְכֵי הַלִּמּוּדִים הָרָעִים שֶׁל חָכְמוֹת וּלְשׁוֹנוֹת וּפִילוֹסוֹפְיָא הַמִּתְפַּשְּׁטִים עַכְשָׁו בָּעוֹלָם, וְהָאֶפִּיקוֹרְסוּת הוֹלֵךְ וּמִתְרַבֶּה בָּעוֹלָם בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, וּמַה נַּעֲשֶׂה לְבָנֵינוּ וְדוֹרוֹתֵינוּ שֶׁיִּנָּצְלוּ מִזֶּה, עַל-כֵּן בְּהֶכְרֵחַ לְהַזְכִּיר לִפְעָמִים מִזֶּה לְמַעַן יִהְיֶה לְמֵשִׁיב נֶפֶשׁ לְאוֹתָן הַכְּשֵׁרִים אֲשֶׁר לִבָּם דָּוֶה עַל זֶה לְמַעַן יִתְחַזְּקוּ בֶּאֱמוּנָה יְתֵרָה עַל-יְדֵי דְּבָרֵינוּ, וְיוּכְלוּ לַעֲמֹד כְּעַמּוּד בַּרְזֶל וּכְחוֹמַת נְחֹשֶׁת נֶגֶד כָּל הַקָּמִים עֲלֵיהֶם לְהַמְשִׁיכָם, חַס וְשָׁלוֹם, מִדֶּרֶךְ הָאֱמֶת אֲשֶׁר דָּרְכוּ בּוֹ אֲבוֹתֵינוּ מֵעוֹלָם, וְגַם כּוּלֵי הַאי וְאוּלַי יִשְׁמְעוּ וְיָשׁוּבוּ אֶחָד מֵהֶם מֵאוֹתָן שֶׁהִתְחִילוּ לִפֹּל לַמְּצוּדָה הָרָעָה שֶׁל דַּרְכֵיהֶם הָרָעִים הַנַּ”ל

וּמֵחֲמַת תֹּקֶף מְרִירַת הַגָּלוּת הַזֶּה, שֶׁהֵם הַכְּפִירוֹת וְהָאֶפִּיקוֹרְסוּת שֶׁהִתְגַּבְּרוּ, שֶׁזֶּה עִקַּר גָּלוּת הַשְּׁכִינָה וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁךְ הַשִּׁכְחָה, כִּי עִקַּר הַשִּׁכְחָה נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת כְּפִירוֹת, כַּמְבֹאָר בְּהַתּוֹרָה “וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים” אֱמוּנָה (סִימָן ז). עַל-כֵּן הִתִּירוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה לִכְתֹּב גַּם תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כְּדֵי שֶׁלֹּא תִּשְׁתַּכַּח הַתּוֹרָה מִיִּשְׂרָאֵל, כִּי כָּל מַה שֶּׁהַגָּלוּת נִמְשָׁךְ יוֹתֵר, הוּא סָמוּךְ לְבִיאַת מָשִׁיחַ בְּיוֹתֵר, וְכָל מַה שֶּׁסָּמוּךְ יוֹתֵר לְבִיאַת מָשִׁיחַ, נִתְגַּלִּין סִתְרֵי תּוֹרָה יוֹתֵר. וְכַמְבֹאָר מִזֶּה הַרְבֵּה בְּכִתְבֵי הָאֲרִ”י זַ”ל וְהַבָּאִים אַחֲרָיו, שֶׁכֻּלָּם הֵבִיאוּ רְאָיוֹת חֲזָקוֹת אֲמִתִּיּוֹת מֵהַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וְתִקּוּנִים שֶׁבְּסוֹף הַיָּמִים נִתְגַּלִּין סִתְרֵי הַתּוֹרָה הַרְבֵּה, וְעַל-כֵּן הִתִּירוּ לִכְתֹּב וְגַם לְהַדְפִּיס כָּל סִפְרֵי הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וְתִקּוּנִים וְגַם כָּל כִּתְבֵי הָאֲרִ”י זַ”ל שֶׁהֵם סִתְרֵי רָזֵי הַתּוֹרָה שֶׁלֹּא נִתְּנוּ לְהִגָּלוֹת בְּיָמִים קַדְמוֹנִים, כַּמְבֹאָר בַּסְּפָרִים בַּאֲרִיכוּת

כִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַקְדִּים רְפוּאָה לַמַּכָּה, כִּי מֵחֲמַת שֶׁהוּא יִתְבָּרַךְ רָאָה שֶׁיִּתְגַּבְּרוּ רְשָׁעִים וְאֶפִּיקוֹרְסִים כָּאֵלֶּה בָּעוֹלָם שֶׁיִּרְצוּ, חַס וְשָׁלוֹם, לְהוֹצִיא אֶת יִשְׂרָאֵל מִן הַדָּת, חַס וְשָׁלוֹם, כְּמוֹ הַכַּת הָרָעָה שֶׁהָיְתָה בִּתְחִלָּה בִּסְבִיבוֹתֵיהֶם, וְאַחַר כָּךְ נִתְפַּשְּׁטָה הַנֶּגַע מִיּוֹם לְיוֹם עַד שֶׁזֶּה סָמוּךְ בָּאָה בִּגְבוּלֵנוּ בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים וְהֶעֱמִידוּ בֵּית פֶּסֶל וּמַסֵּכָה עַל-פִּי עֲצַת הָרָשָׁע רֹאשׁ הַקֶּשֶׁר הָרַע הַזֶּה שֶׁאָסוּר לְהַזְכִּירוֹ בְּשֵׁם יִשְׂרָאֵל, שְׁמוֹ יִמָּחֶה מִן הָעוֹלָם וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם רַבִּים, עַל-כֵּן הִקְדִּים הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ רְפוּאָה לַמַּכָּה וּכְבָר הָיוּ צַדִּיקִים נוֹרָאִים כָּאֵלּוּ בָּעוֹלָם שֶׁגִּלּוּ סוֹדוֹת נוֹרָאִים בָּעוֹלָם וְהִמְשִׁיכוּ הִתְגַּלּוּת אֱלֹקוּת בָּעוֹלָם, עַד שֶׁכַּמָּה נִסְתָּרוֹת נַעֲשׂוּ נִגְלוֹת, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִתְחַזְּקָה הָאֱמוּנָה בְּיוֹתֵר וְיוֹתֵר, כִּי הַצַּדִּיקִים כָּל מַה שֶּׁמַּשִּיגִין יְדִיעוֹת פְּרָטִיּוֹת יוֹתֵר, הֵם חוֹזְרִים וְשָׁבִים אֶל הַכְּלָל יוֹתֵר וְיוֹתֵר וּמְחַזְּקִין אֶת הָאֱמוּנָה הַכְּלָלִיּוּת בְּיוֹתֵר

אֲבָל הַשָּגוֹתֵיהֶם עָצְמוּ מֵאִתָּנוּ וְלֹא הָיָה אֶפְשָׁר לָנוּ לְקַבֵּל מֵהֶם כִּי אִם רֶמֶז בְּעָלְמָא, אֲבָל עַכְשָׁו כְּבָר הָיוּ צַדִּיקִים נוֹרָאִים כָּאֵלּוּ שֶׁיָּגְעוּ וְטָרְחוּ וְעָבְדוּ אֶת ה’ בִּיגִיעוֹת גְּדוֹלוֹת מְאֹד מְאֹד עַד שֶׁזָּכוּ לְהַשִּיג הַשָּגוֹת אֱלֹקוּת בְּתַכְלִית שְׁלֵמוּת הַהַשָּׁגָה, בְּתַכְלִית הַמַּעֲלָה, עַד שֶׁזָּכוּ לְצַמְצֵם הַשָּגוֹתֵיהֶם בִּדְרָכִים נִפְלָאִים וְנוֹרָאִים עַד שֶׁהָיָה לָהֶם יְכֹלֶת לְגַלּוֹת לָנוּ הַשָּגוֹתֵיהֶם הַנּוֹרָאוֹת, וְעַל-יְדֵי-זֶה הִכְנִיסוּ אֱמוּנָה שְׁלֵמָה בְּיִשְׂרָאֵל

כִּי כָּל מַה שֶּׁנִּתְרַבִּין הַיְדִיעוֹת הַפְּרָטִיּוֹת, בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, נִתְחַזֵּק יוֹתֵר וְיוֹתֵר בְּחִינַת הַיְדִיעָה וְהָאֱמוּנָה הַכְּלָלִית, שֶׁהוּא בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן עַכְשָׁו צְרִיכִין לִכְתֹּב הַכֹּל, כִּי כָּל הַהַשָּגוֹת וְהַחִדּוּשִׁים שֶׁמְחַדְּשִׁים כָּל יִשְׂרָאֵל הַכְּשֵׁרִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, כֻּלָּם צְרִיכִים לְכָלְלָם תֵּכֶף בְּתוֹךְ תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, לְחַזֵּק אֶת הָאֱמוּנָה, לְהַמְשִׁיךְ חִזּוּק הָאֱמוּנָה לְתוֹךְ בְּחִינַת הָעֲשִׂיָּה שֶׁהוּא בְּחִינַת כְּתָב כַּנַּ”ל, כִּי עַכְשָׁו יֵשׁ לָנוּ יְכֹלֶת לָזֶה עַל-יְדֵי הַצַּדִּיקִים הַגְּדוֹלִים שֶׁקְּדָמוּנוּ שֶׁעָשׂוּ תִּקּוּנִים כָּאֵלֶּה שֶׁנּוּכַל לְהַמְשִׁיךְ בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה בְּחִינַת סוֹדוֹת הַתּוֹרָה לְתוֹךְ בְּחִינַת הַכְּתָב, שֶׁהוּא בְּחִינַת נִגְלֶה, כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ חִזּוּק הָאֱמוּנָה בְּהִתְגַּלּוּת נִפְלָא לְכָל בָּאֵי עוֹלָם לְמַעַן דַּעַת כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי ה’ הוּא הָאֱלֹקִים אֵין עוֹד

וְזֶהוּ בְּחִינַת מַה שֶּׁכָּתַב רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּהַתּוֹרָה “חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם” (בְּסִימָן כב), שֶׁהַצַּדִּיקִים עוֹשִׂין מֵהַנִּשְׁמַע נַעֲשֶׂה, מִנִּסְתָּר נִגְלֶה וְכוּ’, עַיֵּן שָׁם, הַיְנוּ בְּחִינַת הַנַּ”ל שֶׁהֵם עוֹשִׂין צִמְצוּמִים וְתִקּוּנִים בְּאֹפֶן שֶׁיּוּכְלוּ לְגַלּוֹת סִתְרֵי נִסְתָּרוֹת כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ הַנִּסְתָּר לִבְחִינַת נִגְלֶה, כְּדֵי לַעֲשׂוֹת מִבְּחִינַת נִשְׁמַע, בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, בְּחִינַת נַעֲשֶׂה, שֶׁהוּא בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב כְּדֵי לְהָאִיר הָאֱמוּנָה בְּתֹקֶף הָעֲשִׂיָּה וְכַנַּ”ל. וְעַל-כֵּן הִתִּירוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה לִכְתֹּב תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, כִּי אָז כְּשֶׁהִתִּירוּ כְּבָר הָיָה סֵפֶר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ בָּעוֹלָם שֶׁעִקַּר הַמְשָׁכַת הַתִּקּוּנִים לְגַלּוֹת סִתְרֵי תּוֹרָה הָיוּ עַל יָדוֹ, וְעַל-יְדֵי-זֶה נַעֲשֶׂה מֵהַנִּסְתָּר נִגְלֶה, מִנִּשְׁמַע נַעֲשֶׂה, שֶׁהוּא בְּחִינַת כְּתָב כַּנַּ”ל, עַל-כֵּן יְכוֹלִין וּצְרִיכִין עַכְשָׁו לִכְתֹּב הַכֹּל כַּנַּ”ל

To dedicate this shiur, click HERE.