Kiddushin 3 – Source of Wealth Is MaH – HaShem’s Vision – Hashgacha – 370 Lights – Kesubah Must Be In Writing – Written Torah and Oral Torah – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Kiddushin 3 is based on Likutey Moharan 13 – “Ashrei HaAm – Hashgacha”.
00:00 – PARAGRAPH 16. The source of wealth is an aspect of MaH. כַּרְמִ֥י שֶׁלִּ֖י לְפָנָ֑י הָאֶ֤לֶף לְךָ֙ שְׁלֹמֹ֔ה וּמָאתַ֖יִם לְנֹֽטְרִ֥ים אֶת־פִּרְיֽוֹ – “My vineyard, which is mine, is before me; you, O Solomon, shall have the thousand, and those who watch its fruit, two hundred” (Shir HaShirim 8:12).
09:00 – NOTE – The 370 Lights.
10:00 – PARAGRAPH 17. Why the kesubah must be in writing. The Source of the Written Torah and the Oral Torah is One.
11:00 – וְהָיָ֧ה יְהֹוָ֛ה לְמֶ֖לֶךְ עַל־כָּל־הָאָ֑רֶץ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִֽהְיֶ֧ה יְהֹוָ֛ה אֶחָ֖ד וּשְׁמ֥וֹ אֶחָֽד – “And HaShem shall become King over all the earth; on that day shall the Lord be one, and His Name one” (Zacharia 14:9).
28:00 – PARAGRAPH 18. Torah sheBeKsav – the Written Torah presents the 613 mitzvos in general. The Torah sheBaalPeh – the Oral Torah – contains the specifics of how to perform the 613 mitzvos.
44:00 – One of the principles through which the Torah is understood and applied is called Klal uPrat uKlal.
46:00 – The epitome of knowledge is accepting that we don’t know.
54:00 – Q&R about 100 being parallel the Samech Mem and 101 being above the grasp of evil.
56:00 – Q&R about Moshe Rabbeinu’s ability to call for the HaShem’s punishment.
64:00 – Closing blessings – today is Rosh Chodesh Tammuz 5784.
TEXT:
אבן העזר, הלכות קדושין, ג׳:ט״ז
וְזֶה בְּחִינַת הָאֶלֶף לְךָ שְׁלֹמֹה וּמָאתַיִם לְנֹטְרִים אֶת פִּרְיוֹ, כִּי שֹׁרֶשׁ הַשֶּׁפַע לְמַעְלָה בְּשָׁרְשָׁהּ הוּא בִּבְחִינַת מַה וְאֵין לָהּ שׁוּם צִיּוּר, וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁמַּתְחֶלֶת לְהִצְטַיֵּר קְצָת מֵחֲמַת גֹּדֶל הָאוֹר אֲזַי עֲדַיִן הַשֶּׁפַע בִּבְחִינַת אֲלָפִים, בִּבְחִינַת הָאֶלֶף לְךָ שְׁלֹמֹה, שֶׁהוּא מֶלֶךְ שֶׁהַשָּׁלוֹם שֶׁלּוֹ, שֶׁמִּשָּׁם כָּל הַהַשְׁפָּעוֹת הַנִּמְשָׁךְ דֶּרֶךְ הַצִּנּוֹר הַקָּדוֹשׁ, שֶׁהוּא בְּחִינַת בְּרִית שָׁלוֹם, וּבְשֹׁרֶשׁ הַשָּׁלוֹם בְּחִינַת שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ שֶׁהַשָּׁלוֹם שֶׁלּוֹ, שָׁם עֲדַיִן הַשֶּׁפַע בִּבְחִינַת אֲלָפִים, בְּחִינַת הָאֶלֶף לְךָ שְׁלֹמֹה כַּנַּ”ל, וְכַמּוּבָא שֶׁבָּעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים לְמַעְלָה לְמַעְלָה שָׁם הַכֹּל בִּבְחִינַת אֲלָפִים, וְאָז כְּשֶׁאוֹר הַשֶּׁפַע הוּא עֲדַיִן בִּבְחִינַת אֲלָפִים אִי אֶפְשָׁר לְקַבְּלוֹ מֵחֲמַת רִבּוּי אוֹר, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְקַבְּלוֹ עַד שֶׁמְּחַלְּקִין הָאֲלָפִים לְמֵאוֹת, וְכַמְבֹאָר רֶמֶז מִזֶּה בְּהַסּוֹד הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא שֶׁגִּלָּה רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה מֵעִנְיַן חֲלֻקַּת הָאֲלָפִים לְמֵאוֹת, עַיֵּן שָׁם, כִּי צְרִיכִין לְחַבֵּר שֹׁרֶשׁ הָעֶלְיוֹן, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַה, עִם בְּחִינַת הָאֶלֶף, וְאָז נַעֲשֶׂה הַכְּלִי וְהַצִּמְצוּם שֶׁל הַשֶּׁפַע בִּבְחִינַת מֵאָה, וְאָז מְקַבְּלִין הַשֶּׁפַע, שֶׁהִיא בְּחִינַת מֵאָה בְּרָכוֹת וְכוּ’ כַּנַּ”ל, וְהָעִקָּר כְּשֶׁהַשֶּׁפַע, שֶׁהוּא בְּחִינַת אוֹר הַהַשְׁגָּחָה, נִכְפֶּלֶת בִּבְחִינַת רָצוֹא וָשׁוֹב, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת מָאתַיִם, שֶׁהוּא שִׁעוּר הַתְחָלַת הָעֲשִׁירוּת כַּנַּ”ל. וְזֶהוּ, “וּמָאתַיִם לְנֹטְרִים אֶת פִּרְיוֹ”. שֶׁהֵם הַתַּלְמִידֵי חֲכָמִים הַשּׁוֹמְרִים אֶת הַתּוֹרָה שֶׁמִּשָּׁם כָּל הַשֶּׁפַע כַּנַּ”ל, שֶׁהֵם מַמְשִׁיכִין הַשֶּׁפַע עַל-יְדֵי הַהַשְׁגָּחָה שְׁלֵמָה בִּבְחִינַת מָאתַיִם כַּנַּ”ל
אבן העזר, הלכות קדושין, ג׳:י״ז
וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לִתֵּן לָהּ הַכְּתֻבָּה בִּכְתָב דַּיְקָא, וַאֲפִלּוּ כְּשֶׁמַּבְטִיחַ לָהּ בְּקִנְיָן גָּמוּר בְּעַל פֶּה אֵינוֹ מוֹעִיל וְאָסוּר לָדוּר עִמָּהּ עַד שֶׁיִּתֵּן לָהּ הַכְּתֻבָּה בִּכְתָב דַּיְקָא, כִּי אִישׁ וְאִשָּׁה שָׁרְשָׁם נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כַּיָּדוּעַ אֲשֶׁר בְּשָׁרְשָׁם הַכֹּל אֶחָד, כִּי ה’ אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד, כִּי ‘ה’ אֶחָד’ זֶה בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, ‘וּשְׁמוֹ אֶחָד’, זֶה בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת, בְּחִינַת שֵׁם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, “וַיַּעַשׂ דָּוִד שֵׁם”, כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה. וְזֶהוּ בְּחִינַת הַשְׁגָּחָה שְׁלֵמָה הַנַּ”ל בְּחִינַת וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב שֶׁנִּמְשָׁךְ עַל-יְדֵי הַמְשָׁכַת הַתּוֹרָה שֶׁכְּלוּלָה מִטְּעָמִים נְקֻדּוֹת תָּגִין אוֹתִיּוֹת, כִּי כָּל הַתּוֹרָה שֶׁמַּמְשִׁיכִין צְרִיכָה לִהְיוֹת כְּלוּלָה מִתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה שֶׁבֶּאֱמֶת כֻּלּוֹ חַד, וְעַל-כֵּן הַהַשְׁגָּחָה הַנִּמְשֶׁכֶת עַל-יְדֵי-זֶה כְּפוּלָה גַּם כֵּן בִּבְחִינַת רָצוֹא וָשׁוֹב, זֶהוּ בְּחִינַת הַשְׁגָּחָה שְׁלֵמָה, כִּי רָצוֹא וָשׁוֹב זֶהוּ בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, שֶׁהֵם בְּחִינַת אוֹר יָשָׁר וְאוֹר חוֹזֵר, כִּי עִקַּר הָאוֹר חוֹזֵר הוּא בִּבְחִינַת מַלְכוּת שֶׁהוּא בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כַּיָּדוּעַ, שֶׁעִקַּר הַשְּׁלֵמוּת שֶׁיִּהְיֶה נִכְלָל בְּחִינַת הָאוֹר חוֹזֵר בְּהָאוֹר הַיָּשָׁר שֶׁיִּהְיֶה נִמְשָׁךְ הַשְׁגָּחָה שְׁלֵמָה עַל-יְדֵי-זֶה , וְאָז חוֹזֵר וְנִכְלָל הַכֹּל בִּבְחִינַת אוֹר יָשָׁר לְבַד, כִּי בַּאֲתַר דְּאִית דְּכַר, נוּקְבָּא לָא אִידְכַּר תַּמָּן
כִּי כָּל הָעוֹלָמוֹת הַכְּלוּלִים בִּבְחִינַת מַלְכוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת אוֹר חוֹזֵר כְּשֶׁזּוֹכִין לִהְיוֹת סְמוּכִין לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל-יְדֵי הַתּוֹרָה שֶׁיִּשְׂרָאֵל מַמְשִׁיכִין וּמְקַבְּלִים עֲלֵיהֶם בְּכָל עֵת, אֲזַי הֵם חוֹזְרִים וְנִצְטַיְּרִים בְּעֵינָיו, כִּבְיָכוֹל, וּמַשְׁגִּיחַ עֲלֵיהֶם בִּשְׁלֵמוּת. נִמְצָא, שֶׁחוֹזֵר בְּחִינַת הָאוֹר, חוֹזֵר וְנִכְלָל בְּהָאוֹר הַיָּשָׁר וְנֶחֱזָר הַכֹּל לִבְחִינַת אוֹר הַיָּשָׁר שֶׁהוּא בְּחִינַת חֶסֶד, וְחוֹזֵר וְנִכְלָל כָּל בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה בְּתוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, כִּי לֵיכָּא מִידֵי דְּלָא רְמִיזָא בְּאוֹרָיְתָא, וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לִתֵּן לָהּ הַכְּתֻבָּה בִּכְתָב דַּיְקָא כְּדֵי לִכְלֹל הַכֹּל בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, כִּי זֶה עִקַּר הַתִּקּוּן שֶׁהִיא תִּהְיֶה טְפֵלָה אֵלָיו כַּיָּדוּעַ, כִּי הַכְּתֻבָּה הִיא בְּחִינַת הַשְׁגָּחָה שְׁלֵמָה שֶׁנִּמְשָׁךְ מִבְּחִינַת הַתּוֹרָה שֶׁכְּלוּלָה מִטְּעָמִים, נְקֻדּוֹת, תָּגִים, אוֹתִיּוֹת, שֶׁהוּא בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב שֶׁשָּׁם כָּל הַטְּעָמִים, נְקֻדּוֹת, תָּגִים וְאוֹתִיּוֹת, כִּי עִקַּר הַטְּעָמִים, נְקֻדּוֹת, תָּגִים וְאוֹתִיּוֹת הֵם בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב שֶׁקּוֹרִין אוֹתָהּ בִּטְעָמִים וּנְקֻדּוֹת וּכְתוּבָה בְּתָגִין וְאוֹתִיּוֹת בְּדִקְדּוּק גָּדוֹל כָּרָאוּי. וְעַל-כֵּן צָרִיךְ לִתֵּן לָהּ הַכְּתֻבָּה בִּכְתָב דַּיְקָא, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, כְּדֵי לִכְלֹל תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה עִם תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, שֶׁהוּא בְּחִינַת יִחוּד אִישׁ וְאִשָּׁה שֶׁשְּׁנֵיהֶם אֶחָד בַּשֹּׁרֶשׁ, וְצָרִיךְ שֶׁיֻּכְלַל הַכֹּל בִּבְחִינַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, שֶׁהוּא בְּחִינַת אוֹר הַיָּשָׁר, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַשְׁגָּחָה שְׁלֵמָה וְכוּ’ כַּנַּ”ל
אבן העזר, הלכות קדושין, ג׳:י״ח
כִּי תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה הֵם בְּחִינַת יְדִיעָה בִּכְלָל וִידִיעָה בִּפְרָט, הַמּוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ. כִּי יֵשׁ יְדִיעָה בִּכְלָל, דְּהַיְנוּ מַה שֶּׁיּוֹדְעִין וּמַאֲמִינִין בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בִּכְלָל שֶׁיֵּשׁ יָחִיד נִמְצָא אֲדוֹן כֹּל מַנְהִיג וּמוֹשֵׁל יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, וְאַחַר כָּךְ צְרִיכִים לֵידַע בִּפְרָטִיּוּת שֶׁהוּא בְּחִינַת הַשָּגַת אֱלֹקוּת שֶׁזּוֹכֶה כָּל חַד כְּפוּם מַה דִּמְשַׁעֵר בְּלִבֵּיהּ כְּפִי מַה שֶּׁזּוֹכֶה לְשַׁבֵּר תַּאֲווֹת עוֹלָם הַזֶּה וּלְסַגֵּל מִצְווֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, וּשְׁנֵי הַיְדִיעוֹת הָאֵלֶּה שֶׁהֵם בְּחִינַת יְדִיעָה בִּכְלָל וִידִיעָה בִּפְרָט, הֵם בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה. כִּי תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב זֶהוּ בְּחִינַת יְדִיעָה בִּכְלָל, וְעַל-כֵּן עִקַּר שֹׁרֶשׁ הַתּוֹרָה הוּא אָנֹכִי וְלֹא יִהְיֶה לְךָ שֶׁשָּׁמַעְנוּ מִפִּי הַגְּבוּרָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת יְדִיעָה בִּכְלָל שֶׁהוֹדִיעָם שֶׁהוּא אֱלֹקֵינוּ וְאֵין עוֹד, וּשְׁאָר כָּל מִצְווֹת הַתּוֹרָה הֵם בִּבְחִינַת יְדִיעָה בִּפְרָט, כִּי כָּל מִצְוָה וּמִצְוָה הִיא יְדִיעָה פְּרָטִיּוּת שֶׁיּוֹדְעִין רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ שֶׁרְצוֹנוֹ הוּא לְהַנִּיחַ תְּפִלִּין בְּכָל יוֹם
וְשֶׁיִּהְיֶה דַּיְקָא אַרְבַּע פָּרָשִׁיּוֹת אֵלּוּ וּבְתוֹךְ בָּתִּים שֶׁל עוֹר דַּיְקָא, וּשְׁאָר דִּינֵיהֶם, וְכֵן רְצוֹנוֹ לְהִתְעַטֵּף בְּצִיצִית וְכוּ’, וְכַיּוֹצֵא בִּשְׁאָר הַמִּצְווֹת. וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי כָּל מִצְוָה וּמִצְוָה שֶׁאָנוּ מְקַיְּמִין שֶׁהֵם בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת יְדִיעַת רְצוֹנוֹ בִּפְרָטִיּוּת, עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לְהַשִּיגוֹ יִתְבָּרַךְ כָּל חַד כְּפוּם מַה דִּמְשַׁעֵר בְּלִבֵּיהּ, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת יְדִיעָה פְּרָטִיּוּת הַנַּ”ל, שֶׁזּוֹכֶה כָּל אֶחָד כְּפִי קְדֻשָּׁתוֹ וְטָהֳרָתוֹ לְהַכִּיר אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ בָּעוֹלָם הַבָּא בִּבְחִינַת יְדִיעָה פְּרָטִיּוּת הַנַּ”ל, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַגָּדֵר וְהַהֶבְדֵּל שֶׁיִּהְיֶה לֶעָתִיד בֵּין יִשְׂרָאֵל לְאֻמּוֹת הָעוֹלָם, וְכֵן בֵּין יִשְׂרָאֵל בְּעַצְמָן שֶׁיִּהְיֶה הֶפְרֵשׁ וְהֶבְדֵּל גָּדוֹל בֵּין צַדִּיק לְרָשָׁע, וַאֲפִלּוּ בֵּין הַצַּדִּיקִים בְּעַצְמָן וּבֵין הַכְּשֵׁרִים וְהַבֵּינוֹנִים בְּעַצְמָן וְכוּ’, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְשַׁבְתֶּם וּרְאִיתֶם בֵּין צַדִּיק לְרָשָׁע בֵּין עֹבֵד אֱלֹקִים לַאֲשֶׁר לֹא עֲבָדוֹ”. וְעִקַּר הַחִלּוּק וְהַהֶפְרֵשׁ בְּסוֹף תַּכְלִית הָאַחֲרוֹן יִהְיֶה בִּבְחִינַת יְדִיעָה פְּרָטִיּוּת הַנַּ”ל, שֶׁכָּל מִי שֶׁיָּגַע יוֹתֵר בַּעֲבוֹדַת ה’, וּפֵרַשׁ אֶת עַצְמוֹ מֵהָעוֹלָם הַזֶּה בְּיוֹתֵר, וְעָשָׂה נַחַת רוּחַ לְיוֹצְרוֹ בְּיוֹתֵר בֶּאֱמֶת יִזְכֶּה לְהַשָּגָה יְתֵרָה בְּיוֹתֵר בִּידִיעָתוֹ הַפְּרָטִית הַנַּ”ל
וְיֵשׁ צַדִּיקִים וּכְשֵׁרִים שֶׁגַּם בָּעוֹלָם הַזֶּה זוֹכִין מְעַט לִבְחִינַת יְדִיעָה הַפְּרָטִית הַנַּ”ל שֶׁהִיא בְּחִינַת הַהַשָּגוֹת שֶׁל כָּל הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים שֶׁמַּשִּיגִין גַּם בָּעוֹלָם הַזֶּה מַה שֶּׁמַּשִּיגִים. נִמְצָא, שֶׁכָּל הַתּוֹרָה הִיא בִּבְחִינַת יְדִיעָה הַפְּרָטִיּוּת, אֲבָל זֶה יָדוּעַ שֶׁכָּל בְּחִינָה וּבְחִינָה כְּלוּלָה מִכָּל הַבְּחִינוֹת, וְעַל-כֵּן גַּם בְּהַתּוֹרָה בְּעַצְמָהּ יֵשׁ שְׁתֵּי בְּחִינוֹת, בְּחִינַת כְּלָל וּפְרָט, שֶׁהִיא בְּחִינַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה. כִּי תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב הִיא נִמְשֶׁכֶת מִבְּחִינַת יְדִיעָה בִּכְלָל מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה נִמְשֶׁכֶת מִבְּחִינַת יְדִיעָה בִּפְרָט, כִּי תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב הִיא בִּבְחִינַת כְּלָל נֶגֶד תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, כִּי בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב כְּתוּבִים כָּל הַמִּצְווֹת בִּכְלָל, כְּגוֹן מִצְוַת תְּפִלִּין נֶאֱמַר בְּהַתּוֹרָה בְּפָסוּק אֶחָד בִּכְלָל, “וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת וְכוּ
אֲבָל פְּרָטֵי הַמִּצְווֹת, כְּגוֹן כָּל דִּינֵי הַתְּפִלִּין בִּפְרָטִיּוּת אֵין יוֹדְעִים כִּי אִם עַל-יְדֵי תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, כִּי הִיא בְּחִינַת יְדִיעָה בִּפְרָט. וּבֶאֱמֶת שְׁתֵּי הַיְדִיעוֹת אֵלּוּ שֶׁהֵם בְּחִינַת כְּלָל וּפְרָט, הַכֹּל אֶחָד, כִּי ה’ אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד, כִּי כָּל מַה שֶּׁיּוֹדְעִין וּמַשִּיגִין הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים רְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ וְהַשָּגוֹת אֱלֹקוּת בִּבְחִינַת יְדִיעָה פְּרָטִיּוּת, חוֹזְרִים תָּמִיד אֶל הַכְּלָל, שֶׁהוּא בְּחִינַת יְדִיעָה הַכְּלָלִיּוּת, שֶׁיּוֹדְעִין הַכֹּל בִּסְתָם שֶׁהוּא בְּחִינַת שְׁלֵמוּת הָאֱמוּנָה שֶׁל כְּלַל יִשְׂרָאֵל שֶׁמַּאֲמִינִין בּוֹ יִתְבָּרַךְ בִּכְלָל שֶׁזֶּהוּ הָעִקָּר. וּמִכָּל הַיְדִיעוֹת הַפְּרָטִיּוֹת צְרִיכִין לַחֲזֹר לְשָׁם בִּבְחִינַת כְּלָל וּפְרָט וּכְלָל, שֶׁבִּתְחִלָּה יוֹדְעִין בִּכְלָל וְאַחַר כָּךְ מִי שֶׁזּוֹכֶה לְאֵיזֶה הַשָּגָה לִבְחִינַת יְדִיעָה פְּרָטִית צָרִיךְ לַחֲזֹר בְּכָל עֵת לִבְחִינַת יְדִיעָה הַכְּלָלִית, וְכַמְבֹאָר בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ בַּהַקְדָּמָה, כֵּיוָן דְּשָׁאַל בַּרְ נָשׁ וּמְפַשְׁפֵשׂ לְאִסְתַּכְּלָא וּלְמִינְדַּע וְכוּ’, כֵּיוָן דְּמָטֵי תַּמָּן מֶה חָמִית מַה יָּדַעְתְּ מַה פִּשְׁפַּשְׁתְּ וְכוּ’, כִּי תַּכְלִית הַיְדִיעָה שֶׁלֹּא נֵדַע
נִמְצָא, שֶׁחוֹזְרִין לְעוֹלָם אֶל הַכְּלָל, שֶׁהִיא יְדִיעָה הַכְּלָלִית הַנַּ”ל, רַק שֶׁעַל-יְדֵי בְּחִינַת הַיְדִיעָה הַפְּרָטִית שֶׁל הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים אַף-עַל-פִּי שֶׁלְּעוֹלָם הֵם חוֹזְרִין אֶל הַכְּלָל כַּנַּ”ל, אַף-עַל-פִּי-כֵן הוּא זְכוּת לָהֶם וְטוֹבָה גְּדוֹלָה מְאֹד, כִּי עַל-יְדֵי-זֶה נִתְחַזֵּק בְּיוֹתֵר יְדִיעָה הַכְּלָלִית בְּכָל פַּעַם, כִּי כָּל מַה שֶּׁמַּשִּיגִין יוֹתֵר הַשָּגוֹת אֱלֹקוּת בִּבְחִינַת יְדִיעָה פְּרָטִית, הֵם מַמְשִׁיכִין לָנוּ אֱמוּנָה שְׁלֵמָה בְּיֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עֹז, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת יְדִיעָה הַכְּלָלִית כַּנַּ”ל
To dedicate this shiur, click HERE.