Ishus 4 – Kiddushin 1 – Overview of Likutey Moharan 24 – Malkhus Is Called the Entrance – VaYera – Avraham Avinu – Tzaddik as Shepherd – Kadosh Kadosh Kadosh – Holiness Has 3 Elements – Zrizus The 3 Angels – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Ishus 4 is based on Likutey Moharan 24.
00:00 – Overview of Likutey Moharan 24.
02:00 – Malkhus is called “the entrance”.
04:00 – Parshas VaYera – Avraham Avinu. The tzaddik as shepherd.
*23:00 – In Olam HaBah – the only thing that remains of our lifetime is the good we did through mitzvos. This is why zrizus – eagerness to perform a mitzvah – is so important. “Kadosh kadosh kadosh” – how and why holiness is achieved through 3 elements and/or 3 stages.
26:00 – Q&R about the three-fold nature of holiness.
27:00 – וַיִּשָּׂ֤א עֵינָיו֙ וַיַּ֔רְא וְהִנֵּה֙ שְׁלשָׁ֣ה אֲנָשִׁ֔ים נִצָּבִ֖ים עָלָ֑יו וַיַּ֗רְא וַיָּ֤רָץ לִקְרָאתָם֙ מִפֶּ֣תַח הָאֹ֔הֶל וַיִּשְׁתַּ֖חוּ אָֽרְצָה – “And he lifted his eyes and saw, and behold, three men were standing beside him, and he saw and he ran toward them from the entrance of the tent, and he prostrated himself to the ground” (Bereishis 18:2, Vayera). Why Avraham Avinu saw 3 angels.
39:00 – NOTE – Encouragement to say Likutey Tefilos on Likutey Moharan 24 to ask HaShem to help in understanding the teaching.
40:00 – HILKHOS KIDDUSHIN 1a. Hilkhos Kiddushin 1 is based on Likutey Moharan 67.
42:00 – Kiddushin – betrothal – is achieved through tzedakah.
TEXT: (Courtesy of www.Sefaria.org.il)
וְזֶה, “וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם
יְשִׁיבָה לְשׁוֹן עַכָּבָה זְמַן רַב, כְּמוֹ, “וַתֵּשְׁבוּ בְקָדֵשׁ יָמִים רַבִּים”, הַיְנוּ שֶׁזָּכָה לָזֶה שֶׁיִּתְגַּלֶּה אֵלָיו ה’ עַל-יְדֵי שֶׁיָּשַׁב וְנִתְעַכֵּב יָמִים רַבִּים אֵצֶל פֶּתַח הָאֹהֶל, שֶׁהוּא פֶּתַח הַקְּדֻשָּׁה, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת שֶׁהִיא מַדְרֵגָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁצְּרִיכִין לַעֲלוֹת דֶּרֶךְ שָׁם עַד שֶׁיָּבוֹא לְהַשָּגַת הַנַּ”ל, שֶׁהִיא נִקְרֵאת פֶּתַח וָשַׁעַר כַּיָּדוּעַ, בְּחִינַת זֶה הַשַּׁעַר לַה’ וְכוּ’, אֲבָל כְּשֶׁרוֹצִין לִכְנֹס לְשָׁם, מִתְגַּבְּרִין וּמִתְפַּשְּׁטִין כְּנֶגְדּוֹ הַסִּטְרָא אָחֳרָא שֶׁהֵם הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת מְאֹד, וְכָל מַה שֶּׁהוּא סָמוּךְ יוֹתֵר אֶל הַפֶּתַח, מִתְגַּבְּרִין וּמִתְפַּשְּׁטִין כְּנֶגְדּוֹ מְאֹד מְאֹד, עַד שֶׁיֵּשׁ הַרְבֵּה שֶׁכְּבָר הָיוּ אֵצֶל הַפֶּתַח וְחָזְרוּ, רַחֲמָנָא לִצְלַן, מֵחֲמַת שֶׁלֹּא יָדְעוּ שֶׁכְּבָר הֵם אֵצֶל הַפֶּתַח, אוֹ שֶׁמִּשְׁתַּטְּחִין כְּנֶגְדּוֹ מְאֹד מְאֹד עַד שֶׁקָּשֶׁה לוֹ לְשָׁבְרָם, כַּמְבֹאָר מִזֶּה בִּדְבָרָיו הַקְּדוֹשִׁים (בְּלִקּוּטֵי תִּנְיָנָא בְּסִימָן נא), אֲבָל הוּא יָשַׁב וְנִתְעַכֵּב פֶּתַח הָאֹהֶל
‘כְּחֹם הַיּוֹם’ זֶה בְּחִינַת הִתְגַּבְּרוּת חֲמִימוּת הַיֵּצֶר הָרָע, שֶׁעַל זֶה נֶאֱמַר, “אֵיכָה תִרְעֶה אֵיכָה תַּרְבִּיץ בַּצָּהֳרָיִם”. שֶׁאָז זְמַן רַע לְמִרְעֵה הַצֹּאן, כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ”י שָׁם, כִּי צָהֳרַיִם בְּחִינַת חֹם הַיּוֹם, זֶה בְּחִינַת חֲמִימוּת הַיֵּצֶר שֶׁאָז זְמַן רַע לְצֹאן קָדָשִׁים שֶׁהַצַּדִּיק רוֹעֶה אוֹתָם הָרוֹצִים לָגֶשֶׁת אֶל הַקֹּדֶשׁ, וְרַבִּים נִתְרַחֲקוּ עַל-יְדֵי-זֶה , רַחֲמָנָא לִצְלַן, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “עַד שֶׁיָּפוּחַ הַיּוֹם וְכוּ'”. כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ”י שָׁם, עַיֵּן שָׁם, שֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל מְקֹרָבִין לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בִּגְדֻלָּה וְכָבוֹד עַד ‘שֶׁיָּפוּחַ הַיּוֹם’, שֶׁהִתְגַּבֵּר חֲמִימוּת הַיּוֹם וְכוּ’
וְעַל-יְדֵי-זֶה נֶחֱרַב הַבַּיִת, אֲבָל מִי שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לְהַטְעוֹת אֶת עַצְמוֹ וְחוֹשֵׁב עַל תַּכְלִיתוֹ הַנִּצְחִי בֶּאֱמֶת אֵינוֹ שָׁב לְאָחוֹר בְּשׁוּם אֹפֶן בָּעוֹלָם יִהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה, רַק הוּא יוֹשֵׁב וּמַמְתִּין וּמִתְעַכֵּב אֵצֶל הַפֶּתַח יָמִים רַבִּים כַּמָּה שֶׁיִּהְיֶה, וְאַף-עַל-פִּי-כֵן מַנִּיחִין אוֹתוֹ לִכְנֹס לְתוֹךְ הַפֶּתַח וְחֹם הַיּוֹם לוֹהֵט אוֹתוֹ מְאֹד וְאַף-עַל-פִּי-כֵן אֵינוֹ מַנִּיחַ אֶת מְקוֹמוֹ וְיוֹשֵׁב וּמִתְעַכֵּב אֵצֶל הַפֶּתַח הָאֹהֶל שֶׁל הַצַּדִּיקִים וְהַכְּשֵׁרִים עַד שֶׁיְּרֻחַם מִן הַשָּׁמַיִם, בִּבְחִינַת וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם כַּנַּ”ל
וְזֶהוּ בְּחִינַת וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל, יְהוֹשֻׁעַ הוּא בְּחִינַת הַתַּלְמִיד שֶׁל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת שֶׁנִּקְרָא מֹשֶׁה, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב אֲדוֹנֵנוּ מוֹרֵנוּ וְרַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, שֶׁבְּכָל מָקוֹם שֶׁיֵּשׁ רַבִּי וְתַלְמִיד הֵם בְּחִינַת מֹשֶׁה וִיהוֹשֻׁעַ וְאֹהֶל מוֹעֵד, וְעַל שֵׁם זֶה נִקְרָא הַתַּלְמִיד יְהוֹשֻׁעַ, עַל שֵׁם יָהּ יוֹשִׁיעֲךָ, כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, הַיְנוּ שֶׁכָּל חִיּוּתוֹ וְתִקְוָתוֹ הוּא עַל כֹּחוֹ שֶׁל רַבּוֹ הַצַּדִּיק שֶׁמִּתְפַּלֵּל עָלָיו תָּמִיד יָהּ יוֹשִׁיעֲךָ, שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יוֹשִׁיעוֹ מֵעֲצַת הַסִּטְרָא אָחֳרָא הַמִּתְגַּבְּרִין וּמִשְׁתַּטְּחִין עָלָיו בְּכָל עֵת
וְזֶה “וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר” שֶׁאֲפִלּוּ כְּשֶׁהָיָה בִּבְחִינַת נַעַר, בִּבְחִינַת מַעֲשֵׂי נַעֲרוּת, אַף-עַל-פִּי-כֵן “לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל”, כִּי אַף-עַל-פִּי-כֵן עָמַד אֵצֶל הַפֶּתַח הַרְבֵּה עַד שֶׁדָּחַק אֶת עַצְמוֹ לְתוֹךְ הָאֹהֶל וְלֹא מָשׁ מִתּוֹכוֹ וְכַנַּ”ל
וְזֶהוּ, “וַיִּשָּא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו”, ‘שְׁלֹשָׁה’ זֶה בְּחִינַת עֲלִיַּת הַקְּדֻשָּׁה הַנַּ”ל שֶׁהִוא תָּמִיד בִּבְחִינַת שְׁלֹשָׁה, כִּי מַלְכוּת מַלְבּוּשׁ נֶצַח, הוֹד, יְסוֹד שֶׁהֵם שְׁלֹשָׁה מִדּוֹת וְכֵן נֶצַח הוֹד יְסוֹד מַלְבּוּשׁ חֶסֶד, גְּבוּרָה, תִּפְאֶרֶת וְחֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת חָכְמָה בִּינָה דַּעַת וְכוּ’, כַּמְבֹאָר בְּהַתּוֹרָה הַנַּ”ל, וְזֶה בְּחִינַת שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים הַנִּצָּבִים עָלָיו, כִּי הֵם עוֹמְדִים עָלָיו וּלְמַעְלָה מִמֶּנּוּ, כִּי צָרִיךְ לַעֲלוֹת אֲלֵיהֶם, כִּי בְּכָל מַדְרֵגָה שֶׁהוּא עוֹמְדִים עָלָיו שָׁלֹשׁ בְּחִינוֹת שֶׁהֵם בְּחִינַת שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים שֶׁל מַדְרֵגָה הַגָּבֹהַּ יוֹתֵר שֶׁכֻּלָּם כְּלוּלִים מִשְּׁלֹשָׁה שְׁלֹשָׁה כַּנַּ”ל
וְזֶה בְּחִינַת קְדֻשָּׁה מְשֻׁלֶּשֶׁת, כִּי כָּל עֲלִיַּת הַקְּדֻשָּׁה הוּא בִּבְחִינַת שָׁלֹשׁ שָׁלֹשׁ כַּנַּ”ל. וְזֶה בְּרִיךְ רַחֲמָנָא דְּיָהִיב לָן אוֹרָיְתָא תְּלִיתָאָה עַל יַד תְּלִיתָאָה בְּיוֹם תְּלִיתָאִי וְכוּ’, מֵחֲמַת שֶׁכָּל בְּחִינַת עֲלִיַּת הַקְּדֻשָּׁה שֶׁזּוֹכִין עַל-יְדֵי הַתּוֹרָה הֵם בִּבְחִינַת מְשֻׁלָּשׁ כַּנַּ”ל
וְזֶה, “וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם”, ‘וַיָּרָץ’ זֶה בְּחִינַת זְרִיזוּת וְשִׂמְחָה, כִּי זְרִיזוּת הִוא בְּחִינַת שִׂמְחָה, כַּמּוּבָן בְּהַתּוֹרָה “אֲרִיכַת אַפַּיִם” (בְּסִימָן קנה בְּלִקּוּטֵי א), וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, מִצְוָה לָרוּץ לְבֵית הַכְּנֶסֶת וְלִדְבַר מִצְוָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, “שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית ה’ נֵלֵךְ
כִּי מִי שֶׁמִּסְתַּכֵּל עַל תַּכְלִיתוֹ בֶּאֱמֶת בְּוַדַּאי כְּשֶׁמַּגִּיעַ לֵילֵךְ לְבֵית הַכְּנֶסֶת אוֹ לִדְבַר מִצְוָה הוּא רָץ בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה וּבִזְרִיזוּת גָּדוֹל, כִּי רַק זֶה הוּא חִיּוּתוֹ וְתִקְוָתוֹ לָנֶצַח וְחוּץ מִזֶּה הַכֹּל הֲבֵל הֲבָלִים, כִּי לֹא יִשָּׁאֵר כְּלוּם מִשּׁוּם דָּבָר לֹא מֵעֲשִׁירוּת וְלֹא מִצַּעַר הָעֲנִיּוּת וְהַדַּלּוּת, וְלֹא מִשּׁוּם דְּבַר תַּאֲוָה וְכָבוֹד וְקִנְאָה וְשִׂנְאָה וּקְפִידָא, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, “כִּי לֹא בְמוֹתוֹ יִקַּח הַכֹּל” וְכוּ’ וְכוּ
וּכְתִיב, “גַּם אַהֲבָתָם גַּם קִנְאָתָם גַּם שִׂנְאָתָם כְּבָר אָבָדָה”. וְלֹא יִשָּׁאֵר רַק מַה שֶּׁיַּחֲטֹף בְּכָל פַּעַם אֵיזֶה טוֹב לֵילֵךְ לְבֵית הַכְּנֶסֶת וּלְבֵית הַמִּדְרָשׁ, וְלַעֲשׂוֹת אֵיזֶה מִצְוָה. וְעַל-כֵּן בְּוַדַּאי מְחֻיָּב כָּל אֶחָד לָרוּץ בִּזְרִיזוּת וְשִׂמְחָה גְּדוֹלָה לִדְבַר מִצְוָה, וְכָל מַה שֶּׁיּוֹדֵעַ שֶׁרָחוֹק יוֹתֵר מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הוּא מְחֻיָּב לִשְׂמֹחַ יוֹתֵר וְיוֹתֵר בַּעֲשִׂיַּת הַמִּצְוָה מֵחֲמַת שֶׁהוּא גַּם הוּא שֶׁרָחוֹק כָּל כָּךְ זוֹכֶה גַּם כֵּן לַעֲשׂוֹת מִצְוָה. וְזֶהוּ בְּחִינַת וַיַּרְא פֵּרֵשׁ רַשִׁ”י
וְהֵבִין, שֶׁהֵבִין הֵיטֵב וְהִסְתַּכֵּל עַל הַתַּכְלִית בֶּאֱמֶת, וְעַל-יְדֵי-זֶה “וַיָּרָץ לִקְרָאתָם”, זֶה בְּחִינַת שִׂמְחַת הַמִּצְוָה שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר עֲלִיַּת הַקְּדֻשָּׁה מִן הַקְּלִפּוֹת עַד שֶׁזּוֹכִין לַעֲלוֹת בָּעֲלִיּוֹת הַנַּ”ל, עַד שֶׁבָּאִין לִבְחִינַת הַשָּגַת הַנַּ”ל
וְזֶהוּ “וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל”, זֶה בְּחִינַת הַתְחָלַת עֲלִיַּת הַקְּדֻשָּׁה שֶׁהוּא בְּחִינַת פֶּתַח, בְּחִינַת מַלְכוּת כַּנַּ”ל, “וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה” זֶה בְּחִינַת בִּטּוּל וּכְלָלִיּוּת בְּאוֹר הָאֵין סוֹף, כִּי כָּל הַהִשְׁתַּחֲוָאוֹת הֵם בְּחִינַת בִּטּוּל שֶׁנּוֹפֵל לָאָרֶץ וּמִשְׁתַּחֲוֶה וּפוֹשֵׁט יָדָיו וְרַגְלָיו בְּבִטּוּל כָּל הַהַרְגָּשׁוֹת מֵחֲמַת גֹּדֶל אוֹר הַצַּח שֶׁנִּגְלָה אֵלָיו, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַשָּגַת הַתִּשְׁעָה הֵיכָלִין, שֶׁהֵם בְּחִינַת הַשָּגַת אוֹר הָאֵין סוֹף, בִּבְחִינַת מָטֵי וְלָא מָטֵי שֶׁשָּׁם עִקַּר הַהִשְׁתַּחֲוָיָה בִּבְחִינַת בִּטּוּל כַּנַּ”ל, הַיְנוּ שֶׁעַל-יְדֵי הַשִּמְחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת וַיָּרָץ לִקְרָאתָם, עַל-יְדֵי-זֶה זָכָה לִבְחִינַת הַשָּגַת אוֹרוֹת הַצַּחְצָחוֹת הַנַּ”ל שֶׁשָּׁם בְּחִינַת הַהִשְׁתַּחֲוָיָה כַּנַּ”ל
וְזֶהוּ “וַיֹּאמַר אֲדֹנָי אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךְ”, שֶׁבִּקֵּשׁ מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁלֹּא יַעֲבֹר מִמֶּנּוּ, הַיְנוּ שֶׁלֹּא יַעֲבֹר הַהִתְגַּלּוּת הַזֹּאת עַד שֶׁיִּשָּׁאֵר אֶצְלוֹ מִמֶּנּוּ רְשִׁימָה טוֹבָה וְכַנַּ”ל שֶׁצְּרִיכִין לְהִשְׁתַּדֵּל מְאֹד שֶׁלֹּא יַעֲבֹר מִמֶּנּוּ הַהִתְגַּלּוּת מְהֵרָה עַד שֶׁיִּשָּׁאֵר לוֹ רְשִׁימָה טוֹבָה שֶׁיּוּכַל לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ תָּמִיד, וְזֶה שֶׁבִּקֵּשׁ אַבְרָהָם מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁנִּתְגַּלָּה אֵלָיו אָז, “אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךְ”. וְזֶה “יֻקַּח נָא מְעַט מַיִם”, זֶה רֶמֶז עַל הַמְשָׁכַת הַשֶּׁפַע, שֶׁבִּקֵּשׁ שֶׁלֹּא יַעֲבֹר מִמֶּנּוּ הַהִתְגַּלּוּת עַד שֶׁיַּמְשִׁיךְ מִשָּׁם שֶׁפַע כַּנַּ”ל, שֶׁזֶּה בְּחִינַת יְרִידַת הַשֶּׁפַע אַחַר הַתְּפִלָּה כַּנַּ”ל
אבן העזר, הלכות קדושין, א׳:א׳
קִדּוּשֵׁי כֶּסֶף וְהַשִּׁעוּר פְּרוּטָה עַל-פִּי הַתּוֹרָה “וַיִּבֶן ה’ אֱלֹקִים אֶת הַצֵּלָע” וְכוּ’ (סִימָן סז), עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב
וְהַכְּלָל, שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת פָּנִים לְהַכָּבוֹד, וְזֶה נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי תִּקּוּן תַּאֲוַת אֲכִילָה וּלְהֵפֶךְ אֵין לְהַכָּבוֹד פָּנִים, וַאֲזַי יוֹנְקִים מִן הַכָּבוֹד הָעַזֵּי פָּנִים, וַאֲזַי הַמַּלְכוּת וְהַכָּבוֹד בִּבְחִינַת צֶדֶק וְצָרִיךְ לְהַעֲלוֹתָהּ מֵהֶם וּלְהַשְׁלִימָהּ, וְזֶה נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי צְדָקָה, וְצָרִיךְ לְהוֹלִיד וּלְגַדֵּל הַנֶּפֶשׁ, וְזֶה נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי בְּחִינַת שְׁתֵּי יָדַיִם, בְּחִינַת וְאַתָּה מוֹשֵׁל בַּכֹּל וּבְיָדְךָ כֹּחַ וּגְבוּרָה וּבְיָדְךָ לְגַדֵּל וְכוּ’, עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב
וְזֶה בְּחִינַת קִדּוּשִׁין, כִּי קֹדֶם הַנִּשּוּאִין הִיא בְּהַחְזָרַת פָּנִים וַאֲזַי הִיא בִּבְחִינַת צֶדֶק כַּמּוּבָא, וְעַל-כֵּן קֹדֶם הַזִּוּוּג, שֶׁהוּא הַחְזָרַת פָּנִים בְּפָנִים, צָרִיךְ מִתְּחִלָּה לְהַעֲלוֹתָהּ וְלַעֲשׂוֹת לָהּ בְּחִינַת פָּנִים, וְזֶה נַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי הַקִּדּוּשִׁין, שֶׁהֵם בְּחִינַת צְדָקָה שֶׁנּוֹתֵן לָהּ פְּרוּטָה שֶׁהִיא שִׁעוּר צְדָקָה, כִּי הִיא בִּבְחִינַת דַּלָּה וַעֲנִיָּה שֶׁזֶּה בְּחִינַת צֶדֶק, כַּמּוּבָא
וְעַל-יְדֵי הַפְּרוּטָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת צְדָקָה, עוֹלָה מִבְּחִינַת צֶדֶק לִצְדָקָה, וְאַחַר כָּךְ חוֹזֵר הַכָּבוֹד אֵלָיו. וְזֶהוּ בְּחִינַת הַחֻפָּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַחְזָרַת הַכָּבוֹד, כִּי חֻפָּה הִיא בְּחִינַת כָּבוֹד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “כִּי עַל כָּל כָּבוֹד חֻפָּה”. וַאֲזַי מַתְחִיל בְּחִינַת הוֹלָדַת הַנֶּפֶשׁ, כִּי הַחְזָרַת הַכָּבוֹד פָּנִים בְּפָנִים, שֶׁזֶּה בְּחִינַת יִחוּד, בְּחִינַת חֻפָּה, הַכֹּל הוּא בִּשְׁבִיל הוֹלָדַת הַנֶּפֶשׁ, וְעַל-כֵּן נוֹטְלִין שְׁנֵי שׁוֹשְׁבִינִין, שֶׁהֵם בְּחִינַת שְׁתֵּי יָדַיִם, כִּי הַשּׁוֹשְׁבִינִין הֵם בִּבְחִינַת וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה. וְהַהֲבָאָה הִיא בַּיָּדַיִם, הַיְנוּ שֶׁעַל-יְדֵיהֶם, שֶׁהֵם בִּבְחִינַת שְׁתֵּי יָדַיִם, עַל-יְדֵי-זֶה יְכוֹלִין לְהוֹלִיד וּלְגַדֵּל הַנֶּפֶשׁ
וְזֶה בְּחִינַת שֶׁבַע בְּרָכוֹת שֶׁמְּקַבֶּלֶת אָז, כִּי הַבְּרָכוֹת הֵם מִיָּדַיִם בִּבְחִינַת שְׂאוּ יְדֵיכֶם קֹדֶשׁ וּבָרְכוּ אֶת ה’, וְעַל-כֵּן מְבָרְכִין שֶׁבַע בְּרָכוֹת כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ בְּחִינַת הַשְׁפָּעוֹת הַיָּדַיִם שֶׁהֵם הַבְּרָכוֹת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מוֹלִידִין וּמְגַדְּלִין הַנֶּפֶשׁ כַּנַּ”ל
וְזֶהוּ בְּחִינַת וּבְיָדְךָ כֹּחַ וּבְיָדְךָ לְגַדֵּל הַנַּ”ל, שֶׁזֶּה נֶאֱמַר בְּבִרְכוֹת דָּוִד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וַיְבָרֶךְ דָּוִד וְכוּ’ בָּרוּךְ אַתָּה ה’ לְךָ ה’ הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְכוּ'”. וּמוֹנֶה כָּל הַשֶּׁבַע מִדּוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת שֶׁבַע בְּרָכוֹת, וְאַחַר כָּךְ אָמַר, “וְאַתָּה מוֹשֵׁל בַּכֹּל וּבְיָדְךָ וְכוּ'”, כִּי הַשֶּׁבַע מִדּוֹת הַנַּ”ל, שֶׁהֵם בְּחִינַת שֶׁבַע בְּרָכוֹת שֶׁל דָּוִד הַמֶּלֶךְ, בְּחִינַת וַיְבָרֶךְ דָּוִיד כַּנַּ”ל, הֵם בִּבְחִינַת וּבְיָדְךָ וּבְיָדְךָ, שֶׁהֵם שְׁתֵּי הַיָּדַיִם כַּנַּ”ל, שֶׁעַל יָדָם הַהוֹלָדָה וְהַגִּדּוּל שֶׁל הַנֶּפֶשׁ הַמְלֻבֶּשֶׁת בְּהַכָּבוֹד. שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת וּמֶמְשָׁלָה, בְּחִינַת וְאַתָּה מוֹשֵׁל בַּכֹּל, כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא שָׁם כָּל זֶה בַּמַּאֲמָר הַנַּ”ל
To dedicate this shiur, click HERE.