BreslovTorah.com

Official Site of Rabbi Nasan Maimon

LH6-02-Ishus

2024-06-20 – LH6 – EH – Ishus 4 – Para. 1-5 – Marriage – Why Finding One’s Zivug and Achieving Shalom Bayis Is Difficult

Ishus 4 – Marriage – Why Finding One’s Zivug and Achieving Shalom Bayis Is Difficult – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Ishus 4 is based on Likutey Moharan 24.
00:00 – INTRODUCTION and PARAGRAPH 1. Marriage according to the Torah: Kohen, Yisrael, Levi.
08:00 – PARAGRAPH 2. The purpose of mankind is to increase knowledge of HaShem in the world.
35:00 – PARAGRAPH 3. Kohen, Yisrael, Levi.
44:00 – PARAGRAPH 4. Jewish children follow the nusach – spiritual path – of their father. A woman takes on the path of her husband when she marries.
52:00 – Why finding one’s zivug and achieving shalom bayis is difficult.
56:00 – PARAGRAPH 5.
TEXT: (Courtesy of www.Sefaria.org.il)

אבן העזר, הלכות אישות, ד׳:א׳

כֹּהֲנִים וּלְוִיִּים וְיִשְׂרָאֵל מֻתָּרִים לָבוֹא זֶה בָּזֶה וְהַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחַר הַזָּכָר. וְדִין זֶה הוּא מֵהַמִּשְׁנָה קִדּוּשִׁין פֶּרֶק ג וְזֶה לְשׁוֹן הַמִּשְׁנָה, כָּל מָקוֹם שֶׁיֵּשׁ קִדּוּשִׁין וְאֵין עֲבֵרָה, הַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחַר הַזָּכָר. וְאֵיזֶה זוֹ? כֹּהֶנֶת, לְוִיָּה וְיִשְׂרְאֵלִית וְכוּ’, וְכָל מָקוֹם שֶׁיֵּשׁ קִדּוּשִׁין וְיֵשׁ עֲבֵרָה, הַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחַר הַפָּגוּם וְכוּ’

עַל-פִּי הַתּוֹרָה “אֶמְצָעִיתָא דְּעָלְמָא” בְּסִימָן כד, עַיֵּן שָׁם. וְהַכְּלָל שֶׁעַל-יְדֵי עֲשִׂיַּת הַמִּצְוָה בְּשִׂמְחָה, מַעֲלִין הַקְּדֻשָּׁה מֵהַקְּלִפּוֹת בִּבְחִינַת קְטֹרֶת, וְעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לַעֲלוֹת מַעְלָה מַעְלָה עַד שֶׁמַּמְשִׁיכִין בִּרְכוֹת הַשֵּכֶל וּמְתַקְּנִין הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב שֶׁל הַשֵּכֶל, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֶּתֶר וְכוּ’, וְעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לְהַשָּגַת תִּשְׁעָה הֵיכָלִין שֶׁהֵם לְמַעְלָה מִנַּפְשִׁין רוּחִין וְנִשְׁמָתִין, שֶׁהֵם בְּחִינַת הַשָּגַת אוֹר הָאֵין סוֹף, בִּבְחִינַת מָטֵי וְלָא מָטֵי, שֶׁעִקַּר הַהַשָּׁגָה עַל-יְדֵי הָרְדִיפָה דְמַחֲשָׁבָה וְעַל-יְדֵי הַמְעַכֵּב, שֶׁהִוא הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֶּתֶר, שֶׁכָּל זֶה נִתְתַּקֵּן עַל-יְדֵי עֲשִׂיַּת הַמִּצְוָה בְּשִׂמְחָה, עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה הֵיטֵב

אבן העזר, הלכות אישות, ד׳:ב׳

וְזֶה עִקַּר הַתַּכְלִית שֶׁל הָאָדָם שֶׁבָּא לָעוֹלָם הַזֶּה בִּשְׁבִיל זֶה כְּדֵי לְהַכִּיר אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ שֶׁהוּא עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַנַּ”ל, עַל-יְדֵי שֶׁיַּעֲשֶׂה הַמִּצְווֹת בְּשִׂמְחָה, עַד שֶׁיִּזְכֶּה שֶׁתִּרְדֹּף מַחֲשַׁבְתּוֹ לְהַשִּיג הָאוֹר אֵין סוֹף עַד שֶׁיַּשִּיגוֹ בַּבְּחִינָה הַנַּ”ל עַל-יְדֵי הָרְדִיפָה וְהַמְעַכֵּב, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר הַשָּגַת אוֹרוֹת הַצַּחְצָחוֹת הַנַּ”ל, שֶׁהֵם תַּכְלִית הַיְדִיעָה, תַּכְלִית הַטּוֹב הַנִּצְחִי, אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לָזֶה. וְזֶה עִקַּר הַמִּצְוָה לְהַעֲמִיד בָּנִים בָּעוֹלָם כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ הַמֹּחִין מִדּוֹר לְדוֹר, כִּי מֹחַ הַבֵּן מִמֹּחַ הָאָב כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה שֶׁיִּרְדֹּף מֹחוֹ לְהַשִּיג אוֹרוֹת הַצַּחְצָחוֹת הַנַּ”ל, וּמֵחֲמַת שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַשִּיג אוֹרוֹת הַנַּ”ל כִּי אִם עַל-יְדֵי הָרְדִיפָה וְהַמְעַכֵּב, עַל-כֵּן אִי אֶפְשָׁר לְהַמְשִׁיךְ הַהוֹלָדָה כִּי אִם עַל-יְדֵי חִבּוּר אִישׁ וְאִשָּׁה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂה לוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ

כִּי אִישׁ וְאִשָּׁה נִמְשָׁכִין בְּשָׁרְשָׁן הָעֶלְיוֹן מִשְּׁתֵּי הַבְּחִינוֹת הַנַּ”ל, שֶׁהֵם בְּחִינַת הָרְדִיפָה וְהַמְעַכֵּב, כִּי הָאִישׁ הוּא בִּבְחִינַת הַמֹּחִין, וְהָאִשָּׁה נִמְשֶׁכֶת מִבְּחִינַת צִמְצוּם וָדִין, כַּיָּדוּעַ שֶׁזֶּה נִמְשָׁךְ בְּשָׁרְשׁוֹ מִבְּחִינַת הַמְעַכֵּב הַנַּ”ל, שֶׁאַף-עַל-פִּי שֶׁלְּמַעְלָה בְּשָׁרְשׁוֹ זֶה הַמְעַכֵּב הוּא אוֹר צַח, כִּי הוּא הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב אֶת הַמֹּחִין, אַף-עַל-פִּי-כֵן מֵאַחַר שֶׁהוּא בְּחִינַת מְעַכֵּב אֶת הַמֹּחִין, מִשְׁתַּלְשֵׁל מִמֶּנּוּ בְּחִינַת צִמְצוּם שֶׁמִּשָּׁם אֲחִיזַת הָאִשָּׁה כַּיָּדוּעַ

וְעַל-כֵּן לְמַטָּה נֶאֱחָזִין בָּהּ הַדִּינִים בְּיוֹתֵר וּמִשָּׁם נִשְׁתַּלְשֵׁל אֲחִיזַת הַקְּלִפּוֹת וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא שֶׁנֶּאֱחָז בָּהּ בְּיוֹתֵר מֵחֲמַת שֶׁנִּמְשֶׁכֶת מִבְּחִינַת צִמְצוּם הַמֹּחִין שֶׁמִּשָּׁם אֲחִיזַת הַדִּינִים כַּיָּדוּעַ, אֲבָל לְמַעְלָה בְּשָׁרְשָׁהּ נִמְשֶׁכֶת מִבְּחִינָה גָּבֹהַּ מְאֹד, שֶׁהִיא בְּחִינַת הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב אֶת הַמֹּחִין, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֶּתֶר

וְזֶה בְּחִינַת אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ, ‘עֲטֶרֶת’ דַּיְקָא בְּחִינַת כֶּתֶר הַנַּ”ל, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְהַשִּיג שׁוּם הַשָּגָה, וּבִפְרָט לְהוֹלִיד הַמֹּחִין כִּי אִם עַל-יְדֵי תִּקּוּן הַמְסַדֵּר וְהַמְיַשֵּׁב כַּנַּ”ל, וּמֵחֲמַת שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַשִּיג אוֹרוֹת הַנַּ”ל כִּי אִם עַל-יְדֵי שֶׁיִּכְנֹס בְּהֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת לִמְקוֹם הַקְּלִפּוֹת לְהַעֲלוֹת מִשָּׁם הַקְּדֻשָּׁה בִּבְחִינַת קְטֹרֶת וְכוּ’, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בְּהַתּוֹרָה הַנַּ”ל עַל מַאֲמַר רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, אָמְרוּ לֵיהּ, מִי יֵימַר? עַיֵּן שָׁם

עַל-כֵּן שָׁם עִקַּר הַמִּלְחָמָה וְהַנִּסָּיוֹן בְּתַאֲוָה זֹאת. וְזֶה בְּחִינַת גֹּדֶל הַחִיּוּב לְשַׂמֵּחַ חָתָן וְכַלָּה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה. וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, מִי שֶׁאֵין לוֹ בָּנִים יְשַׂמַּח אִשְׁתּוֹ בִּדְבַר מִצְוָה. כִּי עִקַּר עֲלִיַּת הַקְּדֻשָּׁה מֵהַקְּלִפּוֹת הוּא עַל-יְדֵי הַשִּמְחָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכֶה לְהַשִּיג אוֹרוֹת הַנַּ”ל, עַל-יְדֵי הַתִּקּוּן הָרְדִיפָה וְהַמְעַכֵּב שֶׁמִּשָּׁם שֹׁרֶשׁ אִישׁ וְאִשָּׁה כַּנַּ”ל

אבן העזר, הלכות אישות, ד׳:ג׳

וְזֶה בְּחִינַת כֹּהֵן, לֵוִי וְיִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם חֶבֶל הַקְּדֻשָּׁה, כִּי הָעִקָּר הוּא הַכֹּהֵן שֶׁהוּא מְקֻדָּשׁ מִכָּל יִשְׂרָאֵל, כִּי הַכֹּהֵן הָיָה עוֹסֵק בַּעֲבוֹדַת הַקָּרְבָּנוֹת וּקְטֹרֶת שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מְבָרְרִין הַקְּדֻשָּׁה מֵהַקְּלִפּוֹת וְעוֹלִין מַעְלָה מַעְלָה עַד שֶׁזּוֹכִין לִבְחִינַת בְּרָכוֹת הַמְבֹאָרִין שָׁם, שֶׁהֵם בְּחִינַת בִּרְכַּת כֹּהֲנִים, בְּחִינַת וַיִּשָּא אַהֲרֹן אֶת יָדָיו אֶל הָעָם וַיְבָרְכֵם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם, דְּהַיְנוּ בִּרְכַּת הַשֵּכֶל, וְאָז רוֹדְפִין הַמֹּחִין לְהַשִּיג אוֹר הָאֵין סוֹף, אֲבָל צְרִיכִין שֶׁגַּם הַלֵּוִי יִהְיֶה נִלְוֶה אֵלָיו לְשָׁרְתוֹ, כִּי עִקַּר תִּקּוּן הַמְעַכֵּב הַנַּ”ל הוּא עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַלֵּוִי, שֶׁהוּא בְּחִינַת צִמְצוּם וָדִין כַּיָּדוּעַ, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַמְעַכֵּב כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן הָיָה הַלֵּוִי עוֹסֵק בְּשִׁיר בִּשְׁעַת הָעֲבוֹדָה, כִּי שִׁיר מִשְּמָאלָא, כְּמוֹ שֶׁאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, שְׂמֹאל הוּא בְּחִינַת צִמְצוּם, בְּחִינַת הַמְעַכֵּב הַנַּ”ל

וְזֶה בְּחִינַת וְעָבַד הַלֵּוִי הוּא, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֶּתֶר, כַּמּוּבָן בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, כִּי הַלֵּוִי בִּבְחִינַת הַמְעַכֵּב הַנַּ”ל, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֶּתֶר, וּמֵחֲמַת שֶׁעִקַּר הַתִּקּוּן הַנַּ”ל הוּא עַל-יְדֵי שִׂמְחַת הַמִּצְווֹת, עַל-כֵּן הָיוּ יִשְׂרָאֵל בְּמַעֲמָדָן שֶׁהָיוּ עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה בִּשְׁעַת הָעֲבוֹדָה, כִּי הַתּוֹרָה בְּחִינַת שִׂמְחָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, “פִּקּוּדֵי ה’ יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב”. שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר עֲלִיַּת הַקְּדֻשָּׁה מֵהַקְּלִפּוֹת, שֶׁזֶּה עִקַּר תִּקּוּן עֲבוֹדַת הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁהָיָה עוֹסֵק בָּהֶם הַכֹּהֵן וְכַנַּ”ל

אבן העזר, הלכות אישות, ד׳:ד׳

וְעַל-כֵּן כֹּהֲנִים, לְוִיִּים וְיִשְׂרְאֵלִים כְּלוּלִים וּמְקֻשָּׁרִים זֶה בָּזֶה, וְכָל אֶחָד צָרִיךְ לַחֲבֵרוֹ, כִּי דַּיְקָא עַל-יְדֵי שְׁלָשְׁתָּם נִשְׁלָם חֶבֶל הַקְּדֻשָּׁה וְזוֹכִין לְהַשָּגַת אוֹרוֹת הַנַּ”ל וְכַנַּ”ל. וְעַל-כֵּן כֹּהֲנִים וּלְוִיִּים וְיִשְׂרְאֵלִים מֻתָּרִים לָבוֹא זֶה בָּזֶה, כִּי חִבּוּר הַקָּדוֹשׁ שֶׁל אִישׁ וְאִשָּׁה, שֶׁהוּא בְּשָׁרְשׁוֹ בְּחִינַת כְּלָלִיּוּת הָרְדִיפָה וְהַמְעַכֵּב לְהַשִּיג אוֹר הָאֵין סוֹף כַּנַּ”ל, שֶׁזֶּה זוֹכִין עַל-יְדֵי שִׂמְחָה דִּקְדֻשָּׁה, בְּחִינַת שִׂמְחַת חָתָן וְכַלָּה כַּנַּ”ל, זֶהוּ בְּעַצְמוֹ בְּחִינַת כְּלָלִיּוּת כֹּהֵן, לֵוִי וְיִשְׂרָאֵל, כִּי כֹּהֵן בִּבְחִינַת הָרְדִיפָה שֶׁל הַמֹּחִין, שֶׁהוּא בְּחִינַת בִּרְכַּת הַשֵּכֶל, וְהַלֵּוִי בִּבְחִינַת הַמְעַכֵּב, וְהַיִּשְׂרָאֵל בִּבְחִינַת הַשִּמְחָה שֶׁל הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת וְכַנַּ”ל. וְהַכֹּל נִכְלָל יַחַד בִּשְׁעַת הָעֲבוֹדָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁךְ הַשָּגַת הָאוֹר אֵין סוֹף שֶׁמִּשָּׁם הוֹלָדוֹת הַמֹּחִין, שֶׁמִּשָּׁם כָּל הַהוֹלָדוֹת דִּקְדֻשָּׁה וְכַנַּ”ל

וְעַל-כֵּן הַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחַר הַזָּכָר, כִּי אַף-עַל-פִּי שֶׁהָאִשָּׁה יִרְאַת ה’ גָּבֹהַּ בְּשָׁרְשָׁהּ מְאֹד, כִּי נִמְשֶׁכֶת מִבְּחִינַת כֶּתֶר, בִּבְחִינַת אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ כַּנַּ”ל, אַף-עַל-פִּי-כֵן עִקַּר הַהוֹלָדָה הִוא הוֹלָדַת הַמֹּחִין לְגַלּוֹת יְדִיעַת אֱלֹקוּתוֹ בָּעוֹלָם, שֶׁזֶּה נִמְשָׁךְ עַל-יְדֵי הַזָּכָר דַּיְקָא, שֶׁהוּא בִּבְחִינַת רְדִיפַת הַמֹּחִין הַנַּ”ל, וְעַל-כֵּן הַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחֲרָיו, וְכָל זֶה בְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ קִדּוּשִׁין וְאֵין עֲבֵרָה, כִּי כְּשֶׁאֵין עֲבֵרָה בְּהַזִּוּוּג אַף-עַל-פִּי שֶׁלָּאו כָּל אֶחָד זוֹכֶה שֶׁיְּקַדֵּשׁ אֶת עַצְמוֹ כָּל כָּךְ עַד שֶׁיִּזְכֶּה עַל-יְדֵי זִוּוּגוֹ לְהַשָּגַת אוֹרוֹת הַנַּ”ל, אַף-עַל-פִּי-כֵן מֵאַחַר שֶׁאֵין עַל כָּל פָּנִים עֲבֵרָה בְּזִוּוּגוֹ יוּכַל לְהִתְתַּקֵּן הַכֹּל עַל-יְדֵי הַהוֹלָדָה שֶׁיּוֹלִיד בָּנִים, וּמְקַיֵּם בָּזֶה מִצְווֹת הַתּוֹרָה, כִּי עַל-יְדֵי הוֹלָדַת הַבָּנִים מִדּוֹר לְדוֹר נִמְשָׁכִין הַמֹּחִין בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, עַד שֶׁיְּכוֹלִין הַבָּנִים לִזְכּוֹת לְהַשָּגַת אוֹרוֹת הַנַּ”ל

אבן העזר, הלכות אישות, ד׳:ה׳

אֲבָל כְּשֶׁיֵּשׁ עֲבֵרָה אָז הַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחַר הַפָּגוּם, כִּי תֵּכֶף כְּשֶׁיֵּשׁ עֲבֵרָה גְּמוּרָה בְּהַזִּוּוּג, אֲזַי מִתְגַּבְּרִין הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת שֶׁמִּשָּׁם הִתְעוֹרְרוּת הַזִּוּוּג מֵחֲמַת שֶׁצְּרִיכִין לֵירֵד לְשָׁם לְבָרֵר הַקְּדֻשָּׁה מִשָּׁם, שֶׁמֵּחֲמַת זֶה יֵשׁ מִלְחָמָה גְּדוֹלָה בְּעִנְיָן זֶה, וּכְשֶׁאֵין עֲבֵרָה, עַל כָּל פָּנִים, אֲזַי מִתְגַּבֶּרֶת כֹּחַ הַמִּצְוָה שֶׁצִּוָּה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לְהוֹלִיד בָּנִים, וְנִמְשָׁכִין מֹחִין קְדוֹשִׁים עַל-יְדֵי הַהוֹלָדָה, וְאָז הַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחַר הַזָּכָר שֶׁמִּמֶּנּוּ עִקַּר הַמְשָׁכַת הַמֹּחִין כַּנַּ”ל, אֲבָל כְּשֶׁיֵּשׁ עֲבֵרָה, אֲזַי מִתְגַּבְּרִין הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת וּמַמְשִׁיכִין הַוָּלָד אַחַר הַפָּגוּם, כִּי הֵם אוֹרְבִין תָּמִיד עַל זֶה לְהַמְשִׁיךְ הַפָּגוּם חַס וְשָׁלוֹם, הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יַצִּילֵנוּ

To dedicate this shiur, click HERE.