Periya uReviya 3 – The Feminine Principle in Transforming Sadness to Joy – Tikkun HaKlali – The 10 Types of Song – Tikkun HaBris – Sefer Tehillim – Soul of Dovid HaMelech – Korach and His Wife – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Pirya uReviya 3 is based on 2Likutey Moharan 23.
00:00 – PARAGRAPH 26. The feminine principle in transforming sadness into joy.
03:51 – Reference to 2Likutey Moharan 10.
06:00 – Tamar and Yehudah.
08:49 – Er and Onan.
*13:22 – Tikkun HaKlali and the 10 Types of Song. Tikkun HaBris is achieved through the joy resulting from implementing the advice of the tzaddik.
17:47 – Moshiach will strengthen Tikkun HaBris in Klal Yisrael and transform sadness into joy.
22:12 – Dovid HaMelech and Sefer Tehillim. Why Dovid HaMelech was in danger all the days of his life.
27:51 – Q&R – Yitzchak Avinu’s soul originated from the side of nukva.
*28:42 – PARAGRAPH 27. Parshas Korach. By opposing the principle of kohen, Korach denied the existence of HaShem.
40:20 – Pessel Micah (Shoftim 17:13).
*41:28 – Korach’s wife helped instigate the rebellion against Moshe Rabbeinu.
*41:55 – חַכְמ֣וֹת נָ֖שִׁים בָּנְתָ֣ה בֵיתָ֑הּ וְ֜אִוֶּ֗לֶת בְּיָדֶ֥יהָ תֶהֶרְסֶֽנּוּ – “The wisest of women builds her house, but foolishness tears it down…” (Mishlei 14:1). Chazal teach that this possuk refers to the wife of Korach.
43:47 – Q&R about feminism and the mistake made by Korach’s wife.
43:00 – The importance of music at a wedding. The 10 Types of Song bring about the union between husband and wife in holiness and joy. Reference to Likutey Moharan 237.
48:57 – Pinchas – kohen – simcha – peace. Every Jew needs to be connected to the source of joy via the kohen and the 10 Types of Song (Bamidbar 25:12).
52:00 – כִּֽי־בְשִׂמְחָ֣ה תֵצֵ֔אוּ וּבְשָׁל֖וֹם תּֽוּבָל֑וּן – “For with joy shall you go forth, and with peace shall you be brought…” (Yeshaya 55:12).
53:02 – Closing blessings.
53:44 – Q&R.
TEXT:
אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:כ״ו
וְזֶהוּ בְּחִינַת עַמּוֹנִי וְלֹא עַמּוֹנִית, מוֹאֲבִי וְלֹא מוֹאֲבִית, וְזֶה בְּחִינַת אַל תָּצֵר אֶת מוֹאָב וְכוּ’ בִּשְׁבִיל שְׁתֵּי פְּרִידוֹת טוֹבוֹת שֶׁיָּצְאוּ מֵהֶם שֶׁהֵם, רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה וְנָעָמָה הָעַמּוֹנִית, שֶׁמֵּהֶם יָצְאוּ דָּוִד וְיוֹצְאֵי חֲלָצָיו, שֶׁהֵם בְּחִינַת מָשִׁיחַ שֶׁיֵּצֵא מֵהֶם, כִּי עִקַּר הַגְּאֻלָּה שֶׁתִּהְיֶה עַל-יְדֵי מָשִׁיחַ שֶׁיָּבוֹא בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ הוּא עַל-יְדֵי הַשִּמְחָה הַגְּדוֹלָה שֶׁיִּהְיֶה אָז, עַל-יְדֵי שֶׁהַכֹּל יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ אָז אֶת אֲמִתַּת אֱלֹקוּתוֹ וּגְדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְעַל-יְדֵי-זֶה תִּגְדַּל הַשִּמְחָה אָז מְאֹד מְאֹד כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “יִשְׂמְחוּ הַשָּׁמַיִם וְתָגֵל הָאָרֶץ וְיֹאמְרוּ בַגּוֹיִם ה’ מָלָךְ
וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא הִנֵּה אֱלֹקֵינוּ וְכוּ’. נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בִּישׁוּעָתוֹ וְכוּ'”, וְכַיּוֹצֵא בִּפְסוּקִים הַרְבֵּה כַּנַּ”ל. וְעַל-יְדֵי-זֶה תִּהְיֶה עִקַּר הַגְּאֻלָּה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “כִּי בְּשִׂמְחָה תֵצֵאוּ וְכוּ’ הֶהָרִים וְהַגְּבָעוֹת יִפְצְחוּ לִפְנֵיכֶם רִנָּה”. וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה (סִימָן כד), שֶׁשִּמְחָה הִוא עוֹלַם הַחֵרוּת, עַיֵּן שָׁם. וְאָז יִתְהַפֵּךְ כָּל הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁהוּא בְּחִינַת מְרִירַת הַגָּלוּת יִתְהַפֵּךְ לְשִׂמְחָה, בִּבְחִינַת שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וְהָפַכְתִּי אֶבְלָם לְשָׂשׂוֹן וְנִחַמְתִּים וְשִׂמַּחְתִּים מִיגוֹנָם”. וְכַמְבֹאָר כָּל זֶה לְמַעְלָה, וְעַל-כֵּן נִמְשְׁכָה נִשְׁמַת מָשִׁיחַ עַל-יְדֵי אִתְעָרוּתָא דְּנוּקְבָּא דַּיְקָא, כַּמְבֹאָר בַּתּוֹרָה בְּעִנְיַן בְּנוֹת לוֹט שֶׁמֵּהֶם יָצְאוּ רוּת וְנַעֲמָה שֶׁמֵּהֶם יָצָא דָּוִד וּמָשִׁיחַ כַּנַּ”ל. וְכֵן בַּמַּעֲשֶׂה שֶׁל תָּמָר וִיהוּדָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “וַתֵּשֶׁב בְּפֶתַח עֵינַיִם
וְכֵן בַּמַּעֲשֶׂה שֶׁל רוּת וּבֹעַז, כִּי כָּל זֶה הוּא בְּחִינַת הִתְהַפְּכוּת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, שֶׁהוּא עִקַּר בְּחִינַת מָשִׁיחַ, בְּחִינַת וְהָפַכְתִּי אֶבְלָם לְשָׂשׂוֹן כַּנַּ”ל, כִּי כָּל אֵלּוּ הָיָה כַּוָּנָתָם לְשֵׁם שָׁמַיִם, כַּמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה וּבְפֵרוּשׁ רַשִׁ”י, וּכְשֶׁהַהִתְעוֹרְרוּת מִן הָאִשָּׁה לְשֵׁם שָׁמַיִם לְהַחֲיוֹת זֶרַע לְהַעֲמִיד תּוֹלָדוֹת, נִמְצָא, שֶׁהַיָּגוֹן וַאֲנָחָה בְּעַצְמוֹ נִתְהַפֵּךְ לְשִׂמְחָה, מֵאַחַר שֶׁהִיא בְּעַצְמָהּ, שֶׁשָּׁם אֲחִיזַת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה בִּרְצוֹנָהּ נַעֲשֵׂית מֶרְכָּבָה אֶל הַקְּדֻשָּׁה, מֵאַחַר שֶׁרְצוֹנָהּ לְהַעֲמִיד תּוֹלָדוֹת לְקִיּוּם הָעוֹלָם, שֶׁהוּא בְּחִינַת שִׂמְחָה כַּנַּ”ל, כִּי זִוּוּג דְּמִצְוָה לְקִיּוּם הָעוֹלָם הוּא בְּחִינַת שִׂמְחָה וְכוּ’ וְכַנַּ”ל
כִּי עֵר וְאוֹנָן פָּגְמוּ מְאֹד, כִּי הִשְׁחִיתוּ דַּרְכָּם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה, שֶׁזֶּהוּ עָווֹן הַגָּדוֹל בַּתּוֹרָה, כִּי אֲפִלּוּ מִי שֶׁהוּא פָּרוּשׁ לְגַמְרֵי מֵחֲמַת גֹּדֶל קְדֻשָּׁתוֹ הוּא גַּם כֵּן פְּגָם גָּדוֹל, מֵאַחַר שֶׁאֵינוֹ מַמְתִּיק הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה הַנֶּאֱחָז בִּבְחִינַת סִטְרָא דִּשְׂמָאלָא, בִּבְחִינַת הָאִשָּׁה וְכוּ’, וְאֵינוֹ מַעֲמִיד תּוֹלָדוֹת, שֶׁהֵם עִקַּר בְּחִינַת הַגְדָּלַת הַשִּמְחָה בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, עַל-יְדֵי שֶּׁנִּתְרַבִּין יִשְׂרָאֵל הַמַּכִּירִין גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ וְכוּ’ וְכַנַּ”ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת פְּגַם נָדָב וַאֲבִיהוּא וְכוּ’ כַּנַּ”ל, מִכָּל שֶׁכֵּן וְכָל שֶׁכֵּן לְהֵפֶךְ מַמָּשׁ כְּשֶׁמַּשְׁחִית דַּרְכּוֹ, וַאֲזַי אֵינוֹ מַמְתִּיק הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, אַדְּרַבָּה, הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה בְּעַצְמָם מְקַבְּלִים הַטִּפָּה, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי יָגוֹן וַאֲנָחָה הֵם ס”ם וְלִילִית, כַּמּוּבָא בַּכַּוָּנוֹת, וְהֵם עוֹשְׁקִים הַטִּפָּה הַיּוֹצֵאת לְבַטָּלָה, חַס וְשָׁלוֹם, וְעַל זֶה נֶאֱמַר, “וְרָאִיתִי דִּמְעַת הָעֲשׁוּקִים וְכוּ’, וּמִיַּד עֹשְׁקֵיהֶם כֹּחַ וְאֵין לָהֶם מְנַחֵם” כַּיָּדוּעַ, ‘דִּמְעַת הָעֲשׁוּקִים’ דַּיְקָא, כִּי הֵם מְלֵאִים דְּמָעוֹת, בְּחִינַת בְּכִיָּה וְיָגוֹן וַאֲנָחָה, כִּי שָׁם הֵם עֲשׁוּקִים כַּנַּ”ל
וְעַל-כֵּן גָּדוֹל עֲווֹנוֹ מִנְּשֹׂא, וְעִקַּר תִּקּוּן תְּשׁוּבָתוֹ הוּא עַל-יְדֵי הַצַּדִּיק הָאֱמֶת שֶׁיָּכוֹל לְעוֹרֵר כָּל הָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׂמְחָה כַּנַּ”ל, כִּי שָׁם עִקַּר הַפְּגָם שֶׁלּוֹ בִּבְחִינַת שִׂמְחָה כַּנַּ”ל, כִּי עַל זֶה הַפְּגָם נֶאֱמַר, “כָּל בָּאֶיהָ לֹא יְשׁוּבוּן וְלֹא יַשִּיגוּ אָרְחוֹת חַיִּים”, ‘אָרְחוֹת חַיִּים’ הוּא בְּחִינַת שִׂמְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ וְכוּ
וְכָל זֶה כְּשֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה, אֲבָל כְּשֶׁעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה וְעוֹזֵב דַּרְכּוֹ הָרַע וּמַחְשְׁבוֹתָיו הָרָעִים וּמִתְגַּבֵּר בְּכָל כֹּחוֹ לְשַׁבֵּר מִדַּת הָעַצְבוּת שֶׁמִּשָּׁם כָּל הַמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת וְכָל הַהִרְהוּרִים רָעִים וּמְקָרֵב אֶת עַצְמוֹ לְצַדִּיקִים אֲמִתִּיִּים וְלַכְּשֵׁרִים הָאֲמִתִּיִּים הַמִּשְׁתַּדְּלִים בְּתַקָּנָתוֹ וְיוֹדְעִים אֵיךְ לְהַכְנִיס בּוֹ שִׂמְחָה, כִּי יֵשׁ לָהֶם כֹּחַ לִתְפֹּס גַּם אוֹתוֹ עִם תֹּקֶף הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה הַנֶּאֱחָז בּוֹ וּלְהַכְנִיסוֹ בְּתוֹךְ הַשִּמְחָה דִּקְדֻשָּׁה, עַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר תִּקּוּנוֹ, כִּי עִקַּר תִּקּוּנוֹ הוּא כְּשֶׁיִּזְכֶּה שֶׁיִּתְהַפֵּךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה וְכַנַּ”ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים שֶׁגִּלָּה רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בִּשְׁבִיל תִּקּוּן לְמִקְרֵה לַיְלָה, כִּי אֵלּוּ הָעֲשָׂרָה מִזְמוֹרֵי תְּהִלִּים הֵם בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה כַּמְבֹאָר בִּדְבָרָיו הַקְּדוֹשִׁים
וַעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, הֵם בְּחִינַת הַשִּמְחָה, בְּחִינַת הִתְהַפְּכוּת יָגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר הַתִּקּוּן שֶׁל פְּגַם הַבְּרִית כַּנַּ”ל. וְעַל-כֵּן גְּמַר תִּקּוּן חֵטְא זֶה יִהְיֶה עַל-יְדֵי מָשִׁיחַ, כַּמּוּבָא בַּסְּפָרִים, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל וּלְשָׁבֵי פֶשַׁע בְּיַעֲקֹב וְכוּ’, כַּמּוּבָא בַּכַּוָּנוֹת. כִּי מָשִׁיחַ יַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַגְדָּלַת הַשִּמְחָה שֶׁיִּהְיֶה אָז כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן דָּוִד, שֶׁהוּא מָשִׁיחַ, עָסַק כָּל יָמָיו בְּסֵפֶר תְּהִלִּים שֶׁיָּסַד, שֶׁהוּא בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה כַּנַּ”ל, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר תִּקּוּן חֵטְא זֶה שֶׁהוּא נִתְתַּקֵּן עַל-יְדֵי דָּוִד מָשִׁיחַ דַּיְקָא כַּנַּ”ל. וְעַל-כֵּן הָיָה נֶפֶשׁ דָּוִד נִמְשָׁךְ מִסִּטְרָא דְּנוּקְבָּא, כַּמּוּבָא
וְכָל הִשְׁתַּלְשְׁלוּת הַמְשָׁכַת נִשְׁמָתוֹ לָעוֹלָם עַל-יְדֵי הִתְעוֹרְרוּתָם כַּנַּ”ל, כִּי זֶה הָיָה תֹּקֶף כֹּחוֹ שֶׁל דָּוִד, שֶׁהוּא בְּחִינַת מָשִׁיחַ שֶׁיֵּשׁ לוֹ כֹּחַ עַל-יְדֵי תְּפִלּוֹתָיו וּזְמִירוֹתָיו, שֶׁהֵם סֵפֶר תְּהִלִּים שֶׁחִבֵּר בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה לַהֲפֹךְ כָּל הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה הַנֶּאֱחָז בְּסִטְרָא דְּנוּקְבָּא, לַהֲפֹךְ הַכֹּל לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר שְׁלֵמוּת הַגְדָּלַת הַשִּמְחָה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַתִּקּוּן וְהַגְּאֻלָּה שֶׁיִּהְיֶה עַל-יְדֵי מָשִׁיחַ בְּחִינַת שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּיגוּ וְכוּ’ כַּנַּ”ל, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה עִקַּר הַתִּקּוּן שֶׁל כָּל הַנִּדְחִין בַּעֲווֹנוֹתֵיהֶם הַבָּאִים לָשׁוּב שֶׁיִּתְתַּקְּנוּ עַל-יְדֵי-זֶה דַּיְקָא, בְּחִינַת וּפְדוּיֵי ה’ יְשֻׁבוּן וְכוּ’ שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּיגוּ וְכוּ’ כַּנַּ”ל
וְעַל-כֵּן אִיתָא בֶּאֱמֶת שֶׁדָּוִד הָיָה בְּסַכָּנָה גְּדוֹלָה כָּל יָמָיו, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “לוּלֵא ה’ עֶזְרָתָה לִּי כִּמְעַט שָׁכְנָה דוּמָה נַפְשִׁי”. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (שְׁמוּאֵל א כ), “כְפֶשַׂע בֵּינִי וּבֵין הַמָּוֶת”. כִּי דָּוִד לֹא הָיָה לוֹ חַיִּים כְּלָל, כִּי הָיָה מִסִּטְרָא דְּנוּקְבָּא שֶׁשָּׁם אֲחִיזַת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, בְּחִינַת סִטְרָא דְּמוֹתָא
וְהוּא בְּתֹקֶף כֹּחוֹ זָכָה לַהֲפֹךְ הַכֹּל מֵהֵפֶךְ אֶל הֵפֶךְ, כִּי הָפַךְ מִמָּוֶת לְחַיִּים, מִיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “אֲפָפוּנִי חֶבְלֵי מָוֶת וְכוּ’ צָרָה וְיָגוֹן אֶמְצָא וּבְשֵׁם ה’ אֶקְרָא וְכוּ’, כִּי חִלַּצְתָּ נַפְשִׁי מִמָּוֶת אֶת עֵינִי מִן דִּמְעָה אֶת רַגְלִי מִדֶּחִי אֶתְהַלֵּךְ לִפְנֵי ה’ בְּאַרְצוֹת הַחַיִּים וְכוּ
וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה הַרְבֵּה, כִּי זָכָה לַהֲפֹךְ תֹּקֶף הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, וְכָל זֶה עַל-יְדֵי נְעִימַת זְמִירוֹתָיו עַל-יְדֵי רִבּוּי הַתְּפִלּוֹת וּתְחִנּוֹת וּבַקָּשׁוֹת שֶׁזָּכָה לִצְעֹק תָּמִיד אֶל ה’ בְּכָל מִינֵי קוֹלוֹת וּלְשׁוֹנוֹת שֶׁל צְעָקָה וּתְפִלָּה וְתַחֲנוּנִים וְשִׁירוֹת וְתִשְׁבָּחוֹת, שֶׁזֶּהוּ כָּל סֵפֶר תְּהִלִּים, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה כַּנַּ”ל, וְעַל-יְדֵי-זֶה הָפַךְ יָגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, מָוֶת לְחַיִּים עַד שֶׁזָּכָה לִהְיוֹת נִכְלָל בַּחַיִּים לְעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ”. בְּחִינַת דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל חַי וְקַיָּם וְכַנַּ”ל
אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:כ״ז
וְזֶהוּ בְּחִינַת מַחֲלֹקֶת קֹרַח וַעֲדָתוֹ עַל אַהֲרֹן, כִּי קֹרַח הָיָה לֵוִי וְאַהֲרֹן הָיָה כֹּהֵן, וְעִקַּר עֲבוֹדַת הַלֵּוִי הוּא בְּשִׁיר עַל הַדּוּכָן, וְכָל עֲבוֹדָתוֹ הוּא לְהִתְחַבֵּר וְלִכְלֹל בְּהַכֹּהֵן, שֶׁהוּא בְּחִינַת חֶסֶד, בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, דְּהַיְנוּ לְחַבֵּר וְלִכְלֹל קוֹל הַחוֹזֵר, שֶׁהוּא בְּחִינַת דִּין, בְּחִינַת לֵוִי, לְחַבְּרוֹ וּלְכָלְלוֹ הֵיטֵב בִּבְחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֹּהֵן כַּנַּ”ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת כָּל עֲבוֹדַת הַשִּׁיר שֶׁל הַלְּוִיִּים שֶׁהֵם בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מַמְתִּיקִין הַדִּין וְהַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהוּא סִטְרָא דְּמוֹתָא הַנֶּאֱחָז בִּבְחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר, כִּי מְקַשְּׁרִין אוֹתוֹ בִּמְקוֹר הַחַיִּים, שֶׁהוּא בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר שֶׁבּוֹ בָּרָא הָעוֹלָם, וּבוֹ מְחַיֶּה וּמְקַיֵּם אֶת הָעוֹלָם, כִּי בִּדְבַר ה’ שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ וּבְרוּחַ פִּיו וְכוּ’, שֶׁהוּא בְּחִינַת קוֹל וְדִבּוּר כַּנַּ”ל, וְכַמְבֹאָר כָּל זֶה לְמַעְלָה הֵיטֵב
וְקֹרַח פָּגַם בָּזֶה מְאֹד מְאֹד וְרָצָה לַחֲלֹק עַל הַכְּהֻנָּה, שֶׁרָצָה, חַס וְשָׁלוֹם, לְהַחֲרִיב כָּל הָעוֹלָמוֹת וּלְהַחֲזִיר הָעוֹלָם לְתֹהוּ וָבֹהוּ עַל-יְדֵי מַחֲלֻקְתּוֹ, כִּי רָצָה, חַס וְשָׁלוֹם, לַהֲפֹךְ הַלֵּוִי לְכֹהֵן, לַהֲפֹךְ בְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר כְּאִלּוּ הוּא, חַס וְשָׁלוֹם, בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַפְּגָם שֶׁל כָּל הָאֶפִּיקוֹרְסִים וְהַכּוֹפְרִים בֵּאלֹקִים חַיִּים שֶׁאֵינָם מִסְתַּכְּלִים רַק עַל הַקּוֹל הַנִּשְׁמָע בְּזֶה הָעוֹלָם, שֶׁהוּא בְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַחִיּוּת וְהַחָכְמָה הַמְלֻבָּשִׁים בְּזֶה הָעוֹלָם
וְאֵינָם מַחֲזִירִים פְּנֵיהֶם לְקַשֵּׁר הַכֹּל לְשָׁרְשׁוֹ לְהִסְתַּכֵּל וְלֵידַע וּלְהַאֲמִין מִבֶּטֶן מִי יָצָא הַקּוֹל, לֵידַע וּלְהוֹדִיעַ וּלְהִוָּדַע שֶׁהוּא הַיּוֹצֵר, הוּא הַבּוֹרֵא וְכוּ’, וְהוּא אָמַר וַיֶּהִי וְהַכֹּל נִמְשָׁךְ מִקּוֹלוֹ הַיָּשָׁר, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֹּהֵן שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁךְ הַכֹּל, רַק שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִשְׁמֹעַ קוֹלוֹ הַיָּשָׁר בְּעֶצֶם כִּי אִם עַל-יְדֵי הִתְחַבְּרוּת עִם בְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר וְכַנַּ”ל, בִּשְׁבִיל קִיּוּם הָעוֹלָם כַּנַּ”ל
אֲבָל בֶּאֱמֶת אֵין מְצִיאוּת לְקוֹל הַחוֹזֵר כִּי אִם עַל-יְדֵי קוֹל הַיָּשָׁר וְכוּ’ כַּנַּ”ל, וְקֹרַח פָּגַם בָּזֶה מְאֹד עַל שֶׁרָצָה לִקַּח הַכְּהֻנָּה לְעַצְמוֹ, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַפְּגָם הַנַּ”ל בְּעֶצֶם, שֶׁרָצָה לַעֲקֹר עַצְמוֹ מֵחֵי הַחַיִּים וְלַחֲרֹב הָעוֹלָם, חַס וְשָׁלוֹם, כְּאִלּוּ קוֹל הַחוֹזֵר, שֶׁהוּא בְּחִינַת סִטְרָא דְּלֵוִי יֵשׁ לוֹ מְצִיאוּת בִּפְנֵי עַצְמוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, וְעַל-כֵּן בֶּאֱמֶת אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, קֹרַח כָּפַר בָּעִקָּר, כִּי בְּוַדַּאי כָּפַר בָּעִקָּר עַל-יְדֵי מַחֲלֻקְתּוֹ שֶׁחָלַק עַל הַכְּהֻנָּה, שֶׁרָצָה לַחֲלֹק סִטְרָא דְּלֵוִי, בְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר מִבְּחִינַת כֹּהֵן, מִבְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַכְּפִירָה שֶׁל כָּל הַכּוֹפְרִים כַּנַּ”ל
וְזֶהוּ “וַיִּקַּח קֹרַח”, וְתַרְגּוּמוֹ, וְאִתְפְּלֵג קֹרַח, ‘וְאִתְפְּלֵג’ דַּיְקָא שֶׁחָלַק וְהִבְדִּיל עַצְמוֹ, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַפְּגָם וְהַכְּפִירָה שֶׁלּוֹ שֶׁרָצָה לַחֲלֹק וּלְהַפְלִיג בְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר מִקּוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁהוּא בְּחִינַת חֲלֻקַּת הַלֵּוִיָּה מִן הַכְּהֻנָּה, וְרָצָה לַעֲשׂוֹת הַלֵּוִי לְכֹהֵן כְּאִלּוּ קוֹל הַחוֹזֵר יֵשׁ לוֹ מְצִיאוּת בִּפְנֵי עַצְמוֹ, כְּאִלּוּ הוּא בְּעַצְמוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, הוּא קוֹל יָשָׁר, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת כְּפִירַת כָּל הַכּוֹפְרִים שֶׁסּוֹבְרִים שֶׁחָכְמָתָם בְּעַצְמָם יֵשׁ לָהֶם מְצִיאוּת בִּפְנֵי עַצְמָהּ עַד שֶׁכּוֹפְרִים בֵּאלֹקִים חַיִּים, וְכָל זֶה מֵחֲמַת שֶׁאֵינָם מִסְתַּכְּלִים עַל שֹׁרֶשׁ חִיּוּת כָּל הַחָכְמוֹת מֵהֵיכָן נִמְשָׁךְ הַכֹּל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “מִי פָעַל וְעָשָׂה קֹרֵא הַדֹּרוֹת מֵרֹאשׁ”. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב, “שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה וְכוּ
וְזֶה שֶׁכָּתוּב בְּפֶסֶל מִיכָה שֶׁרָצָה לְהִתְגַּבֵּר עַל-יְדֵי שֶׁהָיָה לוֹ הַלֵּוִי לְכֹהֵן כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “כִּי הָיָה לִי הַלֵּוִי לְכֹהֵן
כִּי מִשָּׁם עִקַּר אֲחִיזַת הַכְּפִירוֹת וְהָעֲבוֹדָה זָרָה כְּשֶׁסּוֹבְרִים שֶׁבְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר הוּא בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, חַס וְשָׁלוֹם, כַּנַּ”ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת מַחֲלֹקֶת קֹרַח שֶׁכָּפַר בָּעִקָּר וְרָצָה לַעֲשׂוֹת הַלֵּוִי לְכֹהֵן שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת פֶּסֶל מִיכָה, בְּחִינַת כִּי הָיָה לִי הַלֵּוִי לְכֹהֵן וְכַנַּ”ל
וְעַל-כֵּן הָיָה עִקַּר מַחֲלֹקֶת קֹרַח עַל-יְדֵי אִשְׁתּוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה עַל פָּסוּק, “חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ וְאִוֶּלֶת בְּיָדֶיהָ תֶהֶרְסֶנּוּ”,זוֹ אִשְׁתּוֹ שֶׁל קֹרַח, כִּי עִקַּר אֲחִיזַת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה הַנֶּאֱחָז בְּקוֹל הַחוֹזֵר נֶאֱחַז בְּאִשְׁתּוֹ שֶׁנִּמְשְׁכָה מִשָּׁם כַּנַּ”ל, וְהִתְגַּבְּרָה בְּרִשְׁעָתָהּ כָּל כָּךְ עַד שֶׁלֹּא רָצְתָה לִהְיוֹת מֶרְכָּבָה אֶל הַקְּדֻשָּׁה שֶׁיִּהְיֶה נִכְלָל אִשָּׁה בְּאִישׁ, לֵוִי בְּכֹהֵן, וְהִיא בְּרִשְׁעָתָהּ פָּגְמָה בָּזֶה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר בְּחִינַת אִשָּׁה רָעָה, שֶׁנֶּאֱמַר עָלֶיהָ, “וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִשָּׁה
כִּי עֲבוֹדַת הַלֵּוִי הוּא בְּשִׁיר עַל הַדּוּכָן, בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְהַפֵּךְ יָגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה וְנִתְיַחֵד קוֹל הַחוֹזֵר בְּקוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁהוּא בְּחִינַת זִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה שֶׁנִּכְלֶלֶת אִשָּׁה בְּאִישׁ וְכַנַּ”ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת כְּלֵי זֶמֶר שֶׁמְּנַגְּנִין עַל הַחֲתֻנָּה, וּכְמוֹ שֶׁמְּבָאֵר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה (סִימָן רלז) עַל פָּסוּק, “הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי
שֶׁהוּא סוֹד כְּלֵי זֶמֶר שֶׁמְּנַגְּנִין עַל הַחֲתֻנָּה, כִּי אָמְרָה לֵאָה הַפַּעַם שֶׁנּוֹלָד לֵוִי, שֶׁהוּא בְּחִינַת נְגִינָה, “עַתָּה יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי”. כִּי עִקַּר הִתְחַבְּרוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁל אִישׁ וְאִשָּׁה הוּא עַל-יְדֵי עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת לֵוִי כַּנַּ”ל, עַיֵּן שָׁם וְכַנַּ”ל. וְאִשְׁתּוֹ שֶׁל קֹרַח פָּגְמָה בָּזֶה וְרָצְתָה לְהֵפֶךְ מַמָּשׁ לַחֲלֹק עַל הַכְּהֻנָּה, לַהֲפֹךְ הַלֵּוִי לְכֹהֵן וְכוּ’, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה אֵינוֹ נִמְתָּק הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, אַדְּרַבָּא, מִתְגַּבֵּר יוֹתֵר וְכַנַּ”ל. וְעַל-כֵּן בֶּאֱמֶת גָּרְמָה מִיתָה מְשֻׁנָּה מְאֹד לָהּ וּלְקֹרַח וּלְכָל עֲדָתוֹ, כִּי נֶאֶבְדוּ כֻּלָּם עַל יָדָהּ, כִּי יָגוֹן וַאֲנָחָה הִיא סִטְרָא דְּמוֹתָא כַּנַּ”ל, הֵפֶךְ הַשִּמְחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת חַיִּים וְשָׁלוֹם כַּנַּ”ל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “כִּי בְּשִׂמְחָה תֵצֵאוּ וּבְשָׁלוֹם תּוּבָלוּן
כִּי שָׁלוֹם הוּא בְּחִינַת הִתְחַבְּרוּת שְׁנֵי הֲפָכִים, דְּהַיְנוּ כְּשֶׁשְּמֹאל נִכְלָל בְּיָמִין, לֵוִי בְּכֹהֵן, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַשִּמְחָה כַּנַּ”ל, וְקֹרַח בְּמַחֲלֻקְתּוֹ פָּגַם בְּכָל זֶה כַּנַּ”ל. וְעַל-כֵּן נִקְרֵאת הַכְּהֻנָּה “בְּרִית שָׁלוֹם”, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “הִנְּנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם
כִּי עִקַּר הַשִּמְחָה וְהַשָּׁלוֹם נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת הַכֹּהֵן, שֶׁהוּא בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַכֹּל, וְהַכֹּל צְרִיכִין לְהִתְקַשֵּׁר אֵלָיו, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת עֲבוֹדַת הַלְּוִיִּים בְּשִׁיר לְחַבֵּר הַכֹּל לְהַשֹּׁרֶשׁ עַל-יְדֵי בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר בְּחִינַת הַשָּׁלוֹם וְהַשִּמְחָה כְּשֶׁכָּל הָעוֹלָמוֹת חוֹזְרִים לְשָׁרְשָׁן, וְאֵינָם נִפְרָדִים מִשֹּׁרֶשׁ חִיּוּתָם, וְזֶה עִקַּר הַשִּמְחָה וְהַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם, כִּי שָׁם צִוָּה ה’ אֶת הַבְּרָכָה חַיִּים, כִּי כָּל חִיּוּת כָּל הָעוֹלָמוֹת נִמְשָׁךְ מִשָּׁם מִבְּחִינַת כֹּהֵן, שֶׁהוּא בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַכֹּל, שֹׁרֶשׁ הַשִּמְחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת שָׁלוֹם, בְּחִינַת כִּי בְּשִׂמְחָה תֵצֵאוּ וּבְשָׁלוֹם תּוּבָלוּן וְכַנַּ”ל
נִמְצָא, כְּשֶׁקֹּרַח פָּגַם בְּמִדָּתוֹ מַמָּשׁ, דְּהַיְנוּ שֶׁפָּגַם בְּהַשָּׁלוֹם וְהַשִּמְחָה עַל-יְדֵי מַחֲלֻקְתּוֹ, עַל-יְדֵי שֶׁהָלַךְ אַחַר עֲצַת אִשְׁתּוֹ נֶחֱלַק עַצְמוֹ מִן הַכְּהֻנָּה עַל-יְדֵי שֶׁרָצָה לַהֲפֹךְ הַכְּהֻנָּה אֵלָיו, וְעַל-יְדֵי-זֶה כָּפַר בָּעִקָּר, שֶׁכָּל זֶה הוּא הֵפֶךְ תִּקּוּן מִדָּתוֹ מַמָּשׁ, כִּי קֹרַח הוּא לֵוִי, בְּחִינַת שְׂמֹאל, בְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר שֶׁצָּרִיךְ לְהִשְׁתַּדֵּל תָּמִיד לְהִתְקַשֵּׁר אֶל הַכֹּהֵן לִכְלֹל בְּיָמִין שֶׁזֶּה בְּחִינַת עֲבוֹדַת הַשִּׁיר שֶׁל הַלְוִיִּים וְכוּ’ כַּנַּ”ל, שֶׁהוּא פָּגַם בְּכָל זֶה כַּנַּ”ל
Podcast (shiurim): Download (Duration: 54:27 — 74.8MB)
To dedicate this shiur, click HERE.