Periya uReviya 3 – Kol Shofar Includes the 10 Types of Song – Miracle in Jerusalem This Erev Pesach – The Neshama Sees Things Hidden from One’s Consciousness – True Joy Is Only With HaShem – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Pirya uReviya 3 is based on 2Likutey Moharan 23.
00:00 – PARAGRAPH 22. The Kol Shofar – sounding of the Rosh Hashanah shofar includes the 10 Types of Song.
03:00 – PARAGRAPH 23.
06:00 – כִּי־ב֖וֹ יִשְׂמַ֣ח לִבֵּ֑נוּ כִּ֚י בְשֵׁ֖ם קָדְשׁ֣וֹ בָטָֽחְנוּ – “For our heart will rejoice in Him, because we hoped in His holy Name” (Tehillim 33:21). There is no joy besides HaShem.
10:00 – NOTE: Account of a miracle that occurred in Jerusalem this Erev Pesach when 3 Breslov chassidim were saved from terrorists.
12:00 – Even if a person can’t perceive the spiritual aspects of life, his neshama “sees” things that are hidden from his consciousness.
18:00 – אָֽ֜נֹכִ֗י אֶשְׂמַ֥ח בַּֽיהֹוָֽה – “I will rejoice in HaShem” (Tehillim 104:34).
25:00 – Q&R about achieving joy.
28:00 – PARAGRAPH 24. Prohibition of a Jew’s intermarriage with a non-Jew. The union between a Jewish husband and wife is achieved through joy.
32:00 – Q&R – Joy does not diminish empathy for someone who is suffering.
43:00 – PARAGRAPH 25.
50:00 – NOTE: Account of a Jewish woman who was saved from the terrorist massacre on October 7th because she was dressed modestly.
TEXT:
אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:כ״ב
וְזֶהוּ בְּחִינַת קוֹל הַשּׁוֹפָר שֶׁכָּלוּל מִשָּׁלֹשׁ קוֹלוֹת שֶׁהֵם, תְּקִיעָה, שְׁבָרִים, תְּרוּעָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת שְׁלֹשָׁה אָבוֹת אַבְרָהָם, יִצְחָק וְיַעֲקֹב כַּיָּדוּעַ, כִּי שׁוֹפָר הוּא בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן הֵם עֲשָׂרָה קוֹלוֹת שֶׁל מַלְכֻיּוֹת, וְכֵן אֵצֶל זִכְרוֹנוֹת וְשׁוֹפָרוֹת וְכַנַּ”ל, אֲבָל עִקַּר שֹׁרֶשׁ שִׁנּוּי הַקּוֹלוֹת שֶׁל הַשּׁוֹפָר הֵם רַק שָׁלֹשׁ, שֶׁהֵם בְּחִינַת שָׁלֹשׁ הַקּוֹלוֹת הַנַּ”ל, שֶׁהֵם שֹׁרֶשׁ וִיסוֹד שֶׁל כָּל הָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה הַכְּלוּלִים בְּקוֹל שׁוֹפָר, כִּי כֻּלָּם נִמְשָׁכִים מִשָּׁלֹשׁ קוֹלוֹת אֵלּוּ שֶׁהֵם בְּחִינַת תְּלַת אֲבָהָן כַּנַּ”ל
אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:כ״ג
נִמְצָא, שֶׁעִקַּר בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהוּא עִקַּר בְּחִינַת הַבֵּרוּר, שֶׁהוּא עִקַּר עֲבוֹדַת יִשְׂרָאֵל, הוּא לְחַבֵּר קוֹל הַחוֹזֵר בְּקוֹל הַיָּשָׁר לְדַבֵּק עַצְמֵנוּ בְּקוֹל דִּבְרֵי אֱלֹקִים חַיִּים בִּבְחִינַת לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ, כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְכוּ’, כִּי עִקַּר הַחַיִּים וְקִיּוּם כָּל הָעוֹלָמוֹת נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת קוֹלוֹ הַיָּשָׁר כַּנַּ”ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת הַשִּמְחָה הַנִּמְשֶׁכֶת עַל-יְדֵי הַנִּגּוּן, כִּי עִקַּר שֹׁרֶשׁ הַשִּמְחָה בֶּאֱמֶת נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת הַשִּמְחָה בּוֹ יִתְבָּרַךְ, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַשִּמְחָה בֶּאֱמֶת, כִּי בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ אֵין שׁוּם שִׂמְחָה בָּעוֹלָם כִּי אִם כְּשֶׁזּוֹכִין לְהַאֲמִין וְלֵידַע מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, שֶׁזֶּה עִקַּר הַחַיִּים הָאֲמִתִּיִּים לְכָל אֶחָד וְאֶחָד כְּפוּם מַה דִּמְשַׁעֵר בְּלִבֵּיהּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “כִּי בוֹ יִשְׂמַח לִבֵּנוּ”, ‘כִּי בוֹ’ דַּיְקָא ‘יִשְׂמַח לִבֵּנוּ’, כִּי אֵין שׁוּם שִׂמְחָה אַחֶרֶת בֶּאֱמֶת חוּץ מִזֶּה
וְדָבָר זֶה אִי אֶפְשָׁר לְבָאֵר כְּלָל לֹא בַּפֶּה וְלֹא בַּכְּתָב, כִּי הוּא רַק לְכָל חַד כְּפוּם מַה דִּמְשַׁעֵר בְּלִבֵּיהּ בִּבְחִינַת נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ, כַּנִּזְכָּר לְעֵיל וְכָל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁזּוֹכֶה לִפְעָמִים לְהַרְגִּישׁ מְעַט עֲרֵבוּת נְעִימוּת מְתִיקוּת הַשִּמְחָה הָאֲמִתִּית הַזֹּאת, יָכוֹל לְהָבִין זֹאת הֵיטֵב שֶׁאֵין שׁוּם שִׂמְחָה אַחֶרֶת חוּץ מִזֶּה, וַאֲפִלּוּ הֲמוֹן עַם יִשְׂרָאֵל הַכְּשֵׁרִים הַפְּשׁוּטִים שֶׁאֵין זוֹכִים לְהַרְגִּישׁ זֹאת הֵיטֵב, אַף-עַל-פִּי-כֵן כָּל שִׂמְחָתָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל הַכְּשֵׁרִים בְּשַׁבָּתוֹת וְיָמִים טוֹבִים וּבַחֲתֻנָּה וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, הַכֹּל נִמְשָׁךְ מִשִּמְחָה זֹאת שֶׁהִוא בְּחִינַת דְּבֵקוּת בּוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּי אַף-עַל-פִּי שֶׁאֵינָם זוֹכִים עֲדַיִן לִבְחִינַת דְּבֵקוּת בֶּאֱמֶת כָּרָאוּי, אַף-עַל-פִּי-כֵן , אַף-עַל-פִּי דְּאִיהוּ לָא חָזֵי מַזָּלֵיהּ חָזֵי, וּמֵחֲמַת שֶׁבְּשֹׁרֶשׁ נִשְׁמָתָם הֵם מַרְגִּישִׁים לִפְעָמִים עֲרֵבוּת נְעִימוּת הַשִּמְחָה הַזֹּאת, עַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁךְ עֲלֵיהֶם גַּם לְמַטָּה שִׂמְחָה גְּדוֹלָה בְּעֵת שֶׁזּוֹכִים לִשְׂמֹחַ בַּה’ בְּאֵיזֶה שִׂמְחָה שֶׁל מִצְוָה
וְעַל-כֵּן כָּל יִשְׂרָאֵל הַכְּשֵׁרִים רְגִילִים בְּעֵת שִׂמְחָתָם לְזַמֵּר פְּסוּקִים וּתְפִלּוֹת שֶׁל הִתְקָרְבוּת יִשְׂרָאֵל לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם, שֶׁזֶּה עִקַּר שִׂמְחָתָם, וּבִפְרָט בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה וּפוּרִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, שֶׁזֶּה עִקַּר שִׂמְחָתֵנוּ אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ מִכָּל עַם וְכוּ’. וּכְמוֹ שֶׁאָנוּ אוֹמְרִים בְּכָל יוֹם, אַשְׁרֵינוּ מַה טּוֹב חֶלְקֵנוּ וְכוּ’, וּמַה נָּעִים וְכוּ’, וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה הַרְבֵּה וְכַנַּ”ל
כִּי בֶּאֱמֶת זֶה עִקַּר הַשִּמְחָה מַה שֶּׁאָנוּ יוֹדְעִים מֵהַבּוֹרֵא הַכֹּל יִתְבָּרַךְ לָנֶצַח עַל-יְדֵי אֱמוּנָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה וְכַנַּ”ל, וְזֶהוּ בְּחִינַת מַה שֶּׁמְּבֹאָר בִּפְסוּקִים מֵהַפְלָגַת הַשִּמְחָה בּוֹ יִתְבָּרַךְ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “שִׂמְחוּ בַה’ וְגִילוּ צַדִּיקִים וְכוּ'”. וּכְתִיב, “שִׂמְחוּ צַדִּיקִים בַּה’ אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּה'”. וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה הַרְבֵּה בְּסֵפֶר תְּהִלִּים וְכֵן בְּסֵפֶר יְשַׁעְיָה וּבִשְׁאָר הַסְּפָרִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, “שֹׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּה’ תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּאלֹקַי” וְכוּ’
וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה הַרְבֵּה שָׁם, וּכְתִיב, “וַאֲנִי בַּה’ אֶעֱלוֹזָה אָגִילָה בֵּאלֹקֵי יִשְׁעִי וְכוּ'”. וְלֶעָתִיד לָבוֹא שֶׁיִּתְגַּלֶּה אֱלֹקוּתוֹ וּמַלְכוּתוֹ לְעֵין כֹּל כְּתִיב, “ה’ מָלָךְ תָּגֵל הָאָרֶץ יִשְׂמְחוּ אִיִּים רַבִּים וְגוֹ'”, וּכְתִיב, “יִשְׂמְחוּ הַשָּׁמַיִם וְתָגֵל הָאָרֶץ וְיֹאמְרוּ בַגּוֹיִם ה’ מָלָךְ נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כַף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ וְכוּ'”
וְכֵן מְבֹאָר בִּפְסוּקִים הַרְבֵּה מְאֹד מְאֹד, כִּי עִקַּר הַשִּמְחָה הָאֲמִתִּית הִוא מַה שֶּׁזּוֹכִין לֵידַע מֵהַבּוֹרֵא הַכֹּל יִתְבָּרַךְ עַל-יְדֵי הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁקִּבַּלְנוּ מֵאֲבוֹתֵינוּ עַל-יְדֵי הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה וְכַנַּ”ל
וּמֵחֲמַת שֶׁעַל-יְדֵי הַנְּגִינָה דִּקְדֻשָּׁה מְבָרְרִין הָרוּחַ טוֹבָה מֵהָרוּחַ רָעָה, שֶׁמְּבָרְרִין הָאֱמוּנָה מֵהַכְּפִירוֹת וּמֵאֱמוּנוֹת כָּזְבִיּוֹת וּמְדַבְּקִין הַכֹּל לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי מַחֲזִירִין הַקּוֹל הַחוֹזֵר לְקוֹל הַיָּשָׁר וְכוּ’ כַּנַּ”ל, עַל-כֵּן נִמְשָׁךְ שִׂמְחָה גְּדוֹלָה עַל-יְדֵי הַנְּגִינָה בְּחִינַת עֲלֵי עָשׂוֹר וַעֲלֵי נֶבֶל כִּי שִׂמַּחְתַּנִי ה’ בְּפָעֳלֶךָ וְכוּ’, כִּי עִקַּר הַשִּמְחָה הִיא מַה שֶּׁיּוֹדְעִין וּמַאֲמִינִין בּוֹ יִתְבָּרַךְ שֶׁהוּא יִתְבָּרַךְ פָּעַל וְעָשָׂה הַכֹּל וְכַנַּ”ל
אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:כ״ד
וְזֶהוּ בְּחִינַת כֹּהֲנִים וּלְוִיִּים וְיִשְׂרְאֵלִים מֻתָּרִים לָבוֹא זֶה בָּזֶה, וְהַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחַר הַזָּכָר, כִּי כֹּהֲנִים לְוִיִּים וְיִשְׂרְאֵלִים הֵם עִקַּר יְסוֹד כְּלָלִיּוּת הַקְּדֻשָּׁה, שֶׁהֵם בְּחִינַת תְּלַת קַוִּין הַנַּ”ל, שֶׁהֵם בְּחִינַת תְּלַת אֲבָהָן, בְּחִינַת שְׁלֹשָׁה קוֹלוֹת הַנַּ”ל שֶׁמֵּהֶם נִמְשָׁכִין כָּל הָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהֵם כְּלָלִיּוּת הַשִּמְחָה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר בְּחִינַת חִבּוּר וְזִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה שֶׁל יִשְׂרָאֵל שֶׁהוּא בִּבְחִינַת שִׂמְחָה, לַהֲפֹךְ אֲחִיזַת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה לִכְלֹל אִשָּׁה בְּאִישׁ, שְׂמֹאל בְּיָמִין, דְּהַיְנוּ לְחַבֵּר הַקּוֹל הַחוֹזֵר בְּקוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַמְתָּקַת הַדִּין עַל-יְדֵי שֶׁנִּכְלָל בָּרַחֲמִים הָעֶלְיוֹנִים, שֶׁכָּל זֶה הוּא בְּחִינָה אַחַת וְכַנַּ”ל, שֶׁמְּבָרְרִין הַקּוֹל הַחוֹזֵר עַל-יְדֵי עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְבָּרֵר הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה
וְעַל-יְדֵי-זֶה נִתְבַּטֵּל הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁאֲחִיזָתוֹ מִבְּחִינַת דִּין מִסִּטְרָא דְּנוּקְבָּא, כִּי אֵין אֲחִיזָתוֹ רַק כָּל זְמַן שֶׁאֵין יוֹדְעִין שֶׁגַּם קוֹל הַחוֹזֵר מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ מִבְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, כִּי אֵין לוֹ מְצִיאוּת אַחֵר כַּנַּ”ל, אֲבָל תֵּכֶף כְּשֶׁיּוֹדְעִין זֹאת בֶּאֱמֶת נִתְבַּטֵּל אֲחִיזַת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, וַאֲזַי נִתְהַפֵּךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה וְכַנַּ”ל, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר בְּחִינַת זִוּוּג שֶׁל מִצְוָה כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן עִקַּר הַחִבּוּר דִּקְדֻשָּׁה הוּא בְּחִינַת כֹּהֵן, לֵוִי, יִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם עִקַּר יְסוֹד הָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה כַּנַּ”ל, שֶׁעַל יָדָם עִקַּר הִתְהַפְּכוּת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, עִקַּר הִתְחַבְּרוּת קוֹל הַחוֹזֵר בְּקוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁהוּא בְּחִינַת יִחוּד קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, שֶׁהוּא עִקַּר בְּחִינַת זִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה וְכַנַּ”ל, וְעַל-כֵּן הַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחַר הַזָּכָר
כִּי יִשְׂרָאֵל מַמְשִׁיכִין הַנְּשָׁמוֹת תָּמִיד מִסִּטְרָא דִּדְכוּרָא, מֵחֲמַת שֶׁכָּל עֲבוֹדָתָם וִיגִיעָתָם וְכָל מַחֲשַׁבְתָּם וְעִסְקָם הוּא לְהִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל-יְדֵי הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת שֶׁמְּקַיֵּם כָּל אֶחָד כְּפִי בְּחִינָתוֹ, עַל-כֵּן הֵם כּוֹלְלִים כָּל הַבְּרִיאָה בְּשָׁרְשָׁהּ, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת שֶׁמְּחַבְּרִין קוֹל הַחוֹזֵר בְּקוֹל הַיָּשָׁר עַד שֶׁמִּתְבַּטֵּל קוֹל הַחוֹזֵר לְגַבֵּי קוֹל הַיָּשָׁר, כִּי בַּאֲתַר דְּאִית דְּכַר נוּקְבָּא לָא אִידְכַּר תַּמָּן, כִּי בֶּאֱמֶת אֵין מְצִיאוּת לְקוֹל הַחוֹזֵר כְּלָל, כִּי הוּא רַק הַמְשָׁכַת וְהַחְזָרַת קוֹל הַיָּשָׁר בְּעַצְמוֹ, בְּחִינַת עֶצֶם מֵעֲצָמָיו וּבָשָׂר מִבְּשָׂרוֹ, כִּי בְּשָׁרְשָׁן הַכֹּל אֶחָד
וְעַל-כֵּן יִשְׂרָאֵל עַם קָדוֹשׁ נִכְלָלִין בְּסִטְרָא דִּדְכוּרָא לְעוֹלָם מֵאַחַר שֶׁיּוֹדְעִין וּמַאֲמִינִים בֶּאֱמֶת שֶׁהַכֹּל נִמְשָׁךְ מֵהַמַּשְׁפִּיעַ הָרִאשׁוֹן שֶׁהוּא בְּחִינַת סִטְרָא דִּדְכוּרָא, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִכְלָלִין שָׁם לְעוֹלָם, וְעַל-כֵּן הַוָּלָד הוֹלֵךְ תָּמִיד אַחַר הַזָּכָר בְּכֹהֵן, לֵוִי וְיִשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם עִקַּר הַקְּדֻשָּׁה כַּנַּ”ל
אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:כ״ה
אֲבָל בְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ קִדּוּשִׁין וְיֵשׁ עֲבֵרָה, הַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחַר הַפָּגוּם, שֶׁהוּא בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה. כִּי בִּמְקוֹם עֲבֵרָה, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁהוּא תַּאֲווֹת עוֹלָם הַזֶּה, נִמְצָא, שֶׁהוּא כָּרוּךְ אַחַר תַּאֲווֹת זֶה הָעוֹלָם וְעוֹקֵר עַצְמוֹ מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְאֵינוֹ מְקַשֵּׁר אַחַר הַבְּרִיאָה בְּשָׁרְשָׁהּ, רַק, אַדְּרַבָּא, הוּא נִרְגָּן מַפְרִיד אַלּוּף שֶׁמַּפְרִיד עַצְמוֹ עִם כָּל הַבְּרִיאָה הַתְּלוּיָה בּוֹ מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, עַל-כֵּן אֵינוֹ נִכְלָל בְּהַקְּדֻשָּׁה, שֶׁהוּא בְּחִינַת סִטְרָא דִּדְכוּרָא, רַק, אַדְּרַבָּא, הוּא מַמְשִׁיךְ עַצְמוֹ לְהַסִּטְרָא אָחֳרָא, עַל-כֵּן הַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחַר הַפָּגוּם, שֶׁהוּא בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁשָּׁם כָּל הַפְּגָמִים, כִּי מִי שֶׁהוּא פָּגוּם יוֹתֵר שָׁם אֲחִיזַת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה בְּיוֹתֵר, וַאֲפִלּוּ אִם הָאִישׁ פָּגוּם וְהָאִשָּׁה מִמִּשְׁפָּחָה כְּשֵׁרָה, עִקַּר אֲחִיזַת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה בּוֹ, כִּי זֶה כְּלָל שֶׁסִּטְרָא דְּנוּקְבָּא דִּקְדֻשָּׁה נֶחֱשָׁב לִבְחִינַת דְּכוּרָא לְגַבֵּי דְּכוּרָא דְּסִטְרָא אָחֳרָא שֶׁנֶּחֱשָׁב לִבְחִינַת נוּקְבָּא נֶגְדָהּ כַּיָּדוּעַ
וְעַל-כֵּן הַפָּגוּם הוּא בִּבְחִינַת סִטְרָא דְּנוּקְבָּא, בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה וְהַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחֲרָיו בְּמָקוֹם שֶׁיֵּשׁ עֲבֵרָה, כִּי עִקַּר הָעֲבֵרָה, בִּפְרָט בִּפְגַם הַבְּרִית הוּא מִבְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁמִּשָּׁם עִקַּר הַתַּאֲוָה כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן בִּמְקוֹם עֲבֵרָה הַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחַר הַפָּגוּם, שֶׁהוּא בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה כַּנַּ”ל, אֲבָל בְּזִוּוּג שֶׁל מִצְוָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֹּהֵן, לֵוִי, יִשְׂרָאֵל, שָׂם נִמְתָּק הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה וְנֶהְפָּךְ לְשִׂמְחָה, וְנִכְלָל הַכֹּל בְּסִטְרָא דִּדְכוּרָא כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן הַוָּלָד הוֹלֵךְ אַחַר הַזָּכָר כַּנַּ”ל
To dedicate this shiur, click HERE.